Lære og pakter 2021
17.‒23. mai. Lære og pakter 51–57: “En trofast, rettferdig og klok forvalter”


“17.‒23. mai. Lære og pakter 51‒57: ‘En trofast, rettferdig og klok forvalter’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Lære og pakter 2021 (2020)

“17.‒23. mai. Lære og pakter 51‒57”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen

Bilde
gårdbruker med okser

First Furrow [Første fure], av James Taylor Harwood

17.‒23. mai

Lære og pakter 51‒57

“En trofast, rettferdig og klok forvalter”

Noen ganger kan inspirasjon om hva du skal undervise om, komme når du drøfter skriftstedene med et familiemedlem eller en venn.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Vurder å dele disse ordene av eldste Quentin L. Cook: “Mitt håp er at vi alle personlig og som familier vil gjennomgå den forvaltning som vi har ansvar for og må stå til regnskap for” (“Forvaltning – en hellig tillit”, Ensign eller Liahona, nov. 2009, 94). Du kan deretter spørre klassemedlemmene hva de har lært av kapittel 51–57 om sin forvaltning.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Lære og pakter 51:9, 15‒20

Herren vil at vi skal være trofaste, rettferdige og kloke forvaltere.

  • Hvordan kan du hjelpe klassemedlemmene å overveie hvordan Herrens ord i kapittel 51 gjelder dem? Du kan skrive på tavlen Hva har Herren betrodd meg? og be klassemedlemmene skrive ned svarene sine (se “Ytterligere ressurser” for å finne forslag). Deretter kan de lete etter prinsipper i vers 9, 15–20 som lærer dem hvordan de kan bli bedre forvaltere over det som står på listen deres. Du kan også fokusere på ordene “trofast”, “rettferdig” og “klok” i vers 19, og drøfte hvordan hvert av disse ordene kan veilede oss i å ivareta vår forvaltning. Om nødvendig kan dere sammen gjennomgå definisjonen av “Forvalter, forvaltning” i Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

Bilde
grønn eng

Medlemmer som etterlevde innvielsesloven, ga alt de hadde til Kirken.

Lære og pakter 52:10; 53:3; 55:1‒3

Den hellige ånds gave mottas ved håndspåleggelse.

  • Flere vers i disse åpenbaringene nevner det å motta Den hellige ånd ved håndspåleggelse. Hvis en drøfting om dette emnet ville være verdifull for klassemedlemmene, kan du spørre dem hva de lærer om Den hellige ånds gave i Lære og pakter 52:10; 53:3; 55:1‒3. For mer om dette emnet, se Apostlenes gjerninger 8:14‒17; 19:1–6. Klassemedlemmene kan gjerne snakke om sin opplevelse av å motta Den hellige ånds gave eller om hva de kan gjøre for å fortsette å motta hans innflytelse i sitt liv.

Lære og pakter 52:9‒11, 22‒27

Vi kan dele evangeliet med andre uansett hvor vi er.

  • Da Herren sendte flere av Kirkens ledere til Missouri, ba han dem om å bruke tiden på reisen til å “forkynne underveis” (vers 25–27). Å lese Lære og pakter 52: 9–11, 22–27 kan føre til en samtale om hvordan vi kan dele evangeliet “underveis”, eller i løpet av vår vanlige hverdag. Klassemedlemmene kan snakke om hvordan de gjør det å dele evangeliet med andre til en naturlig del av livet.

Lære og pakter 52:14‒19

Gud ga et mønster for å unngå bedrag.

  • For å introdusere mønsteret Herren åpenbarte i Lære og pakter 52:14–19, kan du gi eksempler på andre mønstre som kan være kjent for klassemedlemmene, for eksempel plantegninger for å bygge ting eller adferdsmønstre. Klassemedlemmene kan ha egne eksempler å dele. Hvorfor er mønstre verdifulle? Hvordan kan vi anvende mønsteret i vers 14–19 for å unngå bedrag som vi finner i verden i dag?

Lære og pakter 54

Jeg kan henvende meg til Herren når jeg blir såret av andres valg.

  • Mange av oss har blitt skuffet når noen vi stolte på, ikke holdt det de lovet. Dette skjedde med de hellige fra Colesville i New York, som forventet å bosette seg på Leman Copleys eiendom i Ohio. For å lære av denne erfaringen kan klassemedlemmene gå gjennom overskriften til kapittel 54 (se også Saints [Hellige] 1:125‒28; “Biskop for Kirken”, Åpenbaringer i sammenheng, 78‒79). De kan forestille seg at de har en venn blant de hellige i Colesville og deretter finne råd i kapittel 54 som de kan dele med vennen sin. De kan også granske åpenbaringen for å finne noe som kan hjelpe noen som lider på grunn av en annens valg. (Du kan gjerne påpeke løftet i vers 6 til dem som holder sine pakter.)

  • Lære og pakter 54:10 har en rekke uttrykk som klassemedlemmene kan finne meningsfylte, for eksempel “tålmodige i trengsel”, “søkt meg tidlig” og “hvile for sin sjel”. Klassemedlemmene kan velge et uttrykk å overveie og studere ved å bruke fotnotene eller andre ressurser for å utforske andre relevante skriftsteder. Deretter kan de dele sine tanker med de andre.

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Vår forvaltning.

President Spencer W. Kimball forklarte: “I Kirken er en forvaltning en hellig åndelig eller timelig tillit som man blir stilt til ansvar for. Fordi alle ting tilhører Herren, er vi forvaltere over våre legemer, våre tanker, vår familie og våre eiendommer. (Se Lære og pakter 104:11‒15.) En trofast forvalter er en som utøver rettferdig herredømme, tar hånd om sine egne og ser til de fattige og trengende” (“Velferdstjeneste: Evangeliet i praksis”, Lys over Norge, april 1978, 109).

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelp klassemedlemmene å støtte hverandre. Skap et klassemiljø der klasemedlemmene støtter og oppmuntrer hverandre. Oppfordre dem til å utveksle ideer og strategier som forbedrer deres personlige og familiens studium. (Se Undervisning på Frelserens måte, 36.)

Skriv ut