Lære og pakter 2021
26. april–2. mai. Lære og pakter 45: “Løftene … skal gå i oppfyllelse”


“26. april–2. mai. Lære og pakter 45: ‘Løftene … skal gå i oppfyllelse’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Lære og pakter 2021 (2020)

“26. april–2. mai. Lære og pakter 45”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2021

Bilde
ungdom utenfor tempelet

26. april–2. mai

Lære og pakter 45

“Løftene … skal gå i oppfyllelse”

Mens du studerer Lære og pakter 45, kan du tenke på hvilke vers, sitater fra Kirkens ledere, erfaringer, spørsmål og andre ressurser du kan bruke til å undervise i læren. Når du underviser, kan du be klassemedlemmene om å skrive ned tilskyndelser de mottar, og lage en plan for å følge dem.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

klassemedlemmene kan gjerne skrive på et ark nummeret på et vers fra Lære og pakter 45 som inspirerte dem. Så kan du samle inn arkene, tilfeldig velge ut noen av dem og be klassemedlemmene som skrev dem, om å lese versene sine for klassen og fortelle hvorfor de valgte dem. Oppfordre andre til også å dele sin innsikt.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Lære og pakter 45:1‒5

Jesus Kristus er vår talsmann hos Faderen.

  • Kan noen i klassen beskrive hva en talsmann gjør? Det kan være nyttig å slå opp definisjonen av talsmann i en ordbok. Med denne forståelsen kan klassemedlemmene lese Lære og pakter 45:3–5 parvis. De kan dele med hverandre ord eller uttrykk fra disse versene som hjelper dem å forstå Jesu Kristi rolle som vår talsmann hos Faderen. (Se også 2 Nephi 2:8–9; Mosiah 15:7–9; Moroni 7:27–28; Lære og pakter 29:5; 62:1.) Vurder å be klassemedlemmene uttrykke sine følelser om at Frelseren er deres talsmann.

Lære og pakter 45:11‒75

Vi trenger ikke å frykte Det annet komme.

  • Hvordan kan du hjelpe klassemedlemmene å se både de tankevekkende advarslene og de håpefulle løftene i kapittel 45? Du kan for eksempel skrive overskriftene Profetier og Lovede velsignelser på tavlen, og så kan klassemedlemmene skrive læresetningene de finner i Lære og pakter 45:11–75, under disse overskriftene. Hvorfor ønsker Herren at vi skal vite om disse tingene på forhånd? Hva kan vi gjøre for å motta de lovede velsignelsene?

  • Klassemedlemmene kan kanskje dele råd med hverandre om hvordan vi kan være optimistiske og håpefulle når vi står overfor de katastrofer som er forutsagt for vår tid (for eksempel de som er beskrevet i Lære og pakter 45:11–75). For å hjelpe klassemedlemmene å se frem til Det annet komme med tro istedenfor frykt, kan du vise videoen “Men’s Hearts Shall Fail Them” [Menneskenes hjerter skal svikte dem] (ChurchofJesusChrist.org). I hvilken forstand svikter menneskenes hjerter dem i vår tid? (se vers 26). Hvilke råd ga president Nelson i denne videoen for å hjelpe oss å møte skremmende situasjoner med fred?

Lære og pakter 45:31‒32

“Stå på hellige steder” og vær urokkelige.

  • Klassemedlemmene er kanskje villige til å dele sin innsikt om hvordan de prøver å “stå på hellige steder”, slik Herren rådet i Lære og pakter 45:31–32. Hvordan kan vi skape hellige steder i vårt liv? Uttalelsen under “Ytterligere ressurser” og videoen “Stand Ye in Holy Places ‒ Bloom Where You’re Planted” [Stå på hellige steder ‒ Blomstre der du er plantet] (ChurchofJesusChrist.org) kan berike denne drøftingen.

    Bilde
    de ti jomfruene

    Parable of the Ten Virgins [Lignelsen om de ti jomfruer], av Dan Burr

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

“Stå på hellige steder.”

Søster Ann M. Dibb, tidligere medlem av Unge kvinners generalpresidentskap, underviste at instruksjonen om å stå på hellige steder og være urokkelig “forklarer hvordan vi kan få beskyttelse, styrke og fred i urovekkende tider”. Etter at hun bemerket at disse hellige stedene kunne omfatte våre templer, møtehus og hjem, sa hun at “vi alle kan finne mange flere steder”. Hun fortsatte:

“Vi kan først se på ordet sted som fysiske omgivelser eller en geografisk plassering. Et sted kan imidlertid være ‘en tydelig omstendighet, et standpunkt eller en sinnstilstand’ [Merriam-Webster.com Dictionary, “place”, merriam-webster.com]. Dette betyr at hellige steder kan innbefatte øyeblikk i tid ‒ øyeblikk når Den hellige ånd vitner for oss, øyeblikk når vi føler vår himmelske Faders kjærlighet, eller øyeblikk når vi får svar på våre bønner. Ikke minst tror jeg at hver gang man har mot til å stå for det som er rett, særlig i situasjoner der ingen andre er villige til å gjøre det, skaper man et hellig sted” (“Deres hellige steder”, Ensign eller Liahona, mai 2013, 115).

Vi kan forbedre vår undervisning

Vær et levende vitnesbyrd. Når du etterlever læren du underviser i, vil du kunne bære ditt kraftfulle, personlige vitnesbyrd om at den er sann. Den hellige ånd vil bekrefte ditt vitnesbyrd for klassemedlemmenes hjerte. Tenk på prinsippene du skal undervise om denne uken og i ukene som kommer. Hvordan kan du etterleve dem mer fullstendig? (Se Undervisning på Frelserens måte, 13–14.)

Skriv ut