Lære og pakter 2021
3.‒9. mai. Lære og pakter 46–48: “Søk oppriktig etter de beste gaver”


“3.‒9. mai. Lære og pakter 46‒48: ‘Søk oppriktig etter de beste gaver’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Lære og pakter 2021 (2020)

“3.‒9. mai. Lære og pakter 46‒48”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2021

Bilde
folkemøte ved tjern

The Camp Meeting [Leirmøtet], av Worthington Whittredge

3.‒9. mai

Lære og pakter 46‒48

“Søk oppriktig etter de beste gaver”

Når du leser Lære og pakter 46–48, kan Den hellige ånd vitne for deg om sannhetene i disse kapitlene. Å skrive ned og gjennomgå tilskyndelser kan hjelpe deg å finne måter å hjelpe klassemedlemmene å oppdage de samme sannhetene.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Det kan være nyttig for klassemedlemmene fra tid til annen å fortelle hvordan det går med deres personlige eller familiens skriftstudium. Når for eksempel klassemedlemmene deler et innblikk i noe de eller et familiemedlem har funnet ut denne uken, kan du spørre dem hva de gjorde under sitt studium som førte til denne innsikten.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Lære og pakter 46:1‒7

Vi skulle ønske alle velkommen til Jesu Kristi Kirke.

  • For mange kan det de føler på Kirkens møter, i stor grad påvirke deres aktivitet i Kirken. Herrens instruksjoner i Lære og pakter 46: 1–7 kan hjelpe menighetens medlemmer å skape mer innbydende og meningsfylte kirkeopplevelser for hverandre og for besøkende. Klassemedlemmene kan granske disse versene og se etter prinsipper knyttet til Kirkens møter, og skrive det de finner ut, på tavlen. For hvert punkt på listen kan klassemedlemmene drøfte hvordan dette prinsippet ser ut i praksis.

  • Hvordan kan Herrens instruksjoner i Lære og pakter 46 hjelpe klassemedlemmene å se på Kirkens møter som en mulighet til å føle Den hellige ånd? Du kan gjerne be klassemedlemmene granske Lære og pakter 46:2 og drøfte når de har sett ledere og lærere lede møter ved Den hellige ånd. Hva er rollene til dem som deltar på møtene? Vurder å be klassemedlemmene fortelle om tilfeller da de følte at et møte ble ledet og veiledet av Den hellige ånd.

  • Du kan gjerne be noen klassemedlemmer fortelle om sine erfaringer første gang de deltok på et møte i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Hva hjalp dem å føle seg velkommen? Hvilke råd vil de gi andre medlemmer for å bidra til å gjøre våre møter i Kirken mer innbydende? Hvordan kan vi anvende Herrens råd som finnes i Lære og pakter 46:1–7? La klassemedlemmene øve på hva de ville si hvis de så en fremmed komme inn i møtehuset for første gang.

  • En salme som “Vi synger om Guds kjærlighet” (Salmer, nr. 103), kan også hjelpe klassemedlemmene å tenke på og drøfte hvordan vi kan gjøre våre kirkemøter mer innbydende og oppbyggende. Klassemedlemmene kan kanskje synge salmen sammen og utveksle ideer fra teksten om hvordan vi kan hjelpe andre å føle Guds kjærlighet i kirken.

    Bilde
    medlemmer i kirken

    Herren sa at alle er velkommen i hans kirke.

Lære og pakter 46:7‒33

Vår himmelske Fader gir åndelige gaver til fordel for sine barn.

  • De tidlige hellige trodde fullt og fast på tilkjennegivelser av Den hellige ånd. Hvordan kan du hjelpe klassemedlemmene å bygge opp sin tro på at disse gavene kan bli tilkjennegitt i vårt liv i dag? Du kan begynne med å be klassemedlemmene lese Lære og pakter 46:7–33 parvis eller i små grupper. Be dem lete etter minst fem åndelige gaver og drøfte hvordan de har sett disse gavene tilkjennegitt i sitt eget liv eller i livet til noen de kjenner – gjerne personer i klassen. Hva fant de ut som de kan dele med klassen for å bygge opp deres tro på disse gavene?

  • Herren erklærte at Åndens gaver er til nytte for dem som er trofaste, og som ikke ber “om et tegn” (vers 9). Klassemedlemmene kan gjerne drøfte hvordan åndelige gaver hjelper de trofaste. Hvordan kan disse gavene hjelpe dem som ønsker å oppnå eller styrke sitt vitnesbyrd om evangeliet?

  • Noen elsker Gud og prøver å holde hans bud, men føler ikke at de har opplevd noen av Åndens gaver. Hvordan kan rådet i Lære og pakter 46:7–33 være til hjelp?

Lære og pakter 47

Den hellige ånd kan rettlede oss når vi utfører våre kall.

  • Mange kan kjenne seg igjen i det John Whitmer følte da han ønsket forsikring om at kallet hans kom fra Gud. klassemedlemmene kan kanskje fortelle om lignende erfaringer de har hatt. Hva finner vi i Lære og pakter 47 som kan ha gitt John Whitmer tro på oppgaven sin?

Vi kan forbedre vår undervisning

Din rolle som lærer. Undervisning er mer enn bare å presentere informasjon du har forberedt. Blant annet innbefatter det å skape et miljø hvor klassemedlemmene kan lære og oppdage sannheter selv og fortelle andre om det de har lært. Gjennom hele leksjonen kan du for eksempel spørre klassemedlemmene om deres erfaringer med å studere Skriftene hjemme.

Skriv ut