Läran och förbunden 2021
8–14 november. Läran och förbunden 129–132: ”När vi får någon välsignelse från Gud, så sker detta genom lydnad”


”8–14 november. Läran och förbunden 129–132: ’När vi får någon välsignelse från Gud, så sker detta genom lydnad’”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Läran och förbunden 2021 (2020)

”8–14 november. Läran och förbunden 129–132”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2021

Bild
Joseph Smith undervisar i Nauvoo

Joseph Smith i Nauvoo, 1840, av Theodore Gorka

8–14 november

Läran och förbunden 129–132

”När vi får någon välsignelse från Gud, så sker detta genom lydnad”

Även om det är viktigt att ha en plan för undervisningen är det också viktigt att vara lyhörd för Anden och deltagarnas behov. Fråga klassen vilka principer i kapitel 129–132 som betydde något för dem.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Klassdeltagarna kan ha lärt sig saker genom sina studier av kapitel 129–132 som har samband med flera olika evangelieämnen. För att ge dem tillfälle att berätta vad de har lärt sig kan du skriva några av ämnena på tavlan, som till exempel änglar, upphöjelse, lydnad, Guds natur och evigt äktenskap (du kan också skriva övrigt på tavlan för ytterligare ämnen). Klassdeltagarna kan få några minuter till att hitta en vers i de här kapitlen som har samband med ett av ämnena, och skriva hänvisningen på tavlan. Därefter kan ni läsa verserna i klassen och prata om vad varje vers undervisar om det ämnet.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Läran och förbunden 130:2, 18–23; 131:1–4; 132:20–25

Det här livet är avsett att förbereda oss för upphöjelse.

  • Det finns mycket vi inte vet om upphöjelsen eller livet i det celestiala riket – mycket av det är bortom vår nuvarande fattningsförmåga. Men Gud har uppenbarat några ledtrådar, varav flera av dem finns i Läran och förbunden 130–132. Klassdeltagarna kan studera en eller flera av hänvisningarna ovan och berätta om de insikter de får om upphöjelsen eller det celestiala riket. Hur har vi glädje av vetskapen om evigt liv i våra liv nu?

Läran och förbunden 130:20–21; 132:5

Välsignelser kommer av lydnad mot Gud.

  • Läran och förbunden 130:20–21 och 132:5 undervisar om samma princip. Uppmuntra klassdeltagarna att läsa båda skriftställena och sedan med egna ord återge vilken princip det är. Hur har den här principen visat sig i våra liv? Hur kan vi finna hopp och nytt lugn i Kristus när vi är lydiga men välsignelserna vi förväntar oss inte kommer genast? För mer om det här ämnet kan ni tillsammans gå igenom olika insikter från äldste Dale G. Renlunds budskap ”Rikliga välsignelser”, (Liahona, maj 2019, s. 70–73).

Läran och förbunden 131:1–4; 132:3–25

Vår himmelske Fader gjorde det möjligt för familjer att vara eviga.

  • Vad kan vi säga till en vän som frågar:” Varför är äktenskapet och familjen så viktiga i din kyrka?” Klassdeltagarna kan tänka på hur de skulle besvara den frågan medan de läser Läran och förbunden 131:1–4; 132:3–25; eller äldste Dieter F. Uchtdorfs ord i ”Övriga resurser”. Hur påverkar dessa sanningar vårt sätt att leva?

    Bild
    en man och en kvinna utanför Accra tempel, Ghana

    Familjerelationerna kan göras eviga genom templets förrättningar.

Läran och förbunden 132:1–2, 29–40

Månggifte är endast acceptabelt inför Gud när han befaller det.

  • Om klassdeltagarna har frågor om månggifte kan du hjälpa dem inse att Joseph Smith och andra tidiga sista dagars heliga också hade frågor. Uppmuntra dem att hitta frågan som Joseph ställde till Herren i Läran och förbunden 132:1 och det svar han fick i vers 29–40 (se även Jakob 2:27, 30). För att hjälpa klassdeltagarna lära sig olika sätt att hitta svar på sina frågor om evangeliet kan det underlätta om ni tillsammans går igenom ”Answering Gospel Questions” [Svara på frågor om evangeliet] på topics.ChurchofJesusChrist.org. Kanske kan några personer i klassen berätta hur de har sökt efter svar på frågor om evangeliet och hur de förblir trofasta även om en del av deras frågor förblir obesvarade.

Bild
Ikonen Övriga resurser

Övriga resurser

Familjen är ”himlens ordning”.

President Dieter F. Uchtdorf lärde:

”Jag är tacksam att tillhöra en kyrka som värdesätter äktenskapet och familjen. Medlemmarna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är kända, världen över, för att ha några av de bästa äktenskap och familjer som man kan finna. Jag tror att det bland annat beror på den dyrbara sanning som återställdes av Joseph Smith, att äktenskapet och familjen är avsedda att vara eviga. Familjer är inte bara till för att få saker och ting att fungera smidigare här på jorden, och att kastas bort när vi kommer till himlen. Snarare är de himlens ordning. De är ett eko av ett himmelskt mönster och en avbild av Guds eviga familj.

Men starka äktenskaps- och familjerelationer uppstår inte bara för att vi är medlemmar i kyrkan. De kräver ständig, medveten ansträngning. Läran om eviga familjer måste sporra oss att göra vårt bästa för att värna om och berika våra äktenskap och våra familjer” (”Beröm till er som värnar om familjen”, Liahona, maj 2016, s. 77–78).

Förbättra vår undervisning

Skapa en trygg miljö. ”Uppmuntra [klassdeltagarna] att hjälpa dig skapa en öppen, kärleksfull och respektfull miljö så att alla känner sig trygga att dela med sig av sina upplevelser, frågor och vittnesbörd” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 15).

Skriv ut