Leer en Verbonden 2021
6–12 december. De geloofsartikelen en Officiële Verklaring 1 en 2: ‘Wij geloven’


‘6–12 december. De geloofsartikelen en Officiële Verklaring 1 en 2: “Wij geloven”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘6–12 december. De geloofsartikelen en Officiële Verklaring 1 en 2’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2021

Afbeelding
quilt met handen in diverse huidskleuren

Alle daartoe waardige kerkleden van het mannelijk geslacht, Emma Allebes

6–12 december

De geloofsartikelen en Officiële Verklaring 1 en 2

‘Wij geloven’

Lees de geloofsartikelen en Officiële Verklaring 1 en 2 met een gebed in het hart door. Zoek daarbij de inspiratie van de Heilige Geest terwijl u een zinvolle leerervaring voor de klasleden op zondag plant.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Laat de klasleden de volgende uitspraak afmaken: ‘Ik ben blij dat ik deze week de Schriften heb gelezen, omdat …’

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

De geloofsartikelen

De geloofsartikelen bevatten fundamentele leringen van het herstelde evangelie.

  • U kunt de klasleden als volgt stimuleren om hun inzichten in de geloofsartikelen te noemen: Zet de nummers 1 t/m 13 op het bord. Laat de klasleden bij elk nummer iets opschrijven wat ze uit het betreffende geloofsartikel hebben geleerd. Wat betekenen die leringen voor onze relatie met onze hemelse Vader en Jezus Christus? Vraag de klasleden hoe de geloofsartikelen hun evangeliestudie hebben verrijkt of geholpen hebben om het evangelie aan iemand uit te leggen.

Geloofsartikelen 1:9; Officiële Verklaring 1 en 2

De Kerk van Jezus Christus wordt door openbaring geleid.

  • Waarom is voortdurende openbaring belangrijk voor ons? Vraag de klasleden naar hun gevoelens hieromtrent. Ze kunnen ook bespreken hoe het beginsel van voortdurende openbaring op Officiële Verklaring 1 en 2 van toepassing is. (In het lesschema van deze week van Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen staan nuttige leermiddelen in verband met deze openbaringen.) Wat komen we uit Officiële Verklaring 1 en 2 over de rol van openbaring in de aangelegenheden van de kerk te weten? (Zie ook Geloofsartikelen 1:9 en het citaat van president Gordon B. Hinckley in de ‘Bijkomende leermiddelen’.) Welke voorbeelden van voortdurende openbaring kennen de klasleden nog meer? Hoe zijn die openbaringen op ons van invloed en helpen ze ons om het koninkrijk van onze hemelse Vader op te bouwen?

  • Laat de klasleden Officiële Verklaring 1 en 2 doornemen en iets uit die openbaringen aanhalen wat iemand kan helpen die moeite met een recente beleidswijziging, openbaring of leerstelling van de kerk heeft. Hoe hebben de klasleden geleerd op God te vertrouwen als ze moeite met iets in de kerk hebben? In hoeverre heeft hun studie deze week hun geloof gesterkt dat de Heer zijn kerk leidt? De inzichten van president Dieter F. Uchtdorf in de ‘Bijkomende leermiddelen’ kunnen ook van nut zijn.

    Afbeelding
    portret van Wilford Woodruff

    Wilford Woodruff, H.E. Peterson

Afbeelding
Bijkomende leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

‘De Geest van God was aanwezig.’

President Gordon B. Hinckley was lid van het Quorum der Twaalf Apostelen toen de openbaring beschreven in Officiële Verklaring 2 werd ontvangen. Hij heeft zijn ervaring jaren later beschreven:

‘Er was een heilige en gewijde sfeer in de kamer. Het leek alsof er een kanaal openging tussen de hemelse troon en de knielende, smekende profeet van God, omringd door de andere apostelen. De Geest van God was aanwezig. En door de macht van de Heilige Geest kreeg de profeet het zekere gevoel dat waar hij om bad, goed was, dat de tijd gekomen was, en dat de heerlijke zegeningen van het priesterschap nu aan de goede mannelijke leden van elke afkomst aangeboden moesten worden.

‘Iedereen in die kring wist door de macht van de Heilige Geest hetzelfde.

‘Het was een vredige, verheven gebeurtenis. […] We hoorden geen stem met onze oren. Maar de stem van de Geest fluisterde onmiskenbaar in onze gedachten en in de kern van onze ziel.’ (‘Priesthood Restoration’, Ensign, oktober 1988, 70.)

‘Het is normaal om vragen te hebben.’

President Dieter F. Uchtdorf heeft het volgende gezegd tot wie vraagtekens bij de geschiedenis of leer van de kerk plaatsen:

‘Het is normaal om vragen te hebben – het eikeltje van een oprechte vraag is vaak uitgesproten en uitgegroeid tot een grote eikenboom van begrip. Er zijn weinig leden in de kerk die nooit eens met een ernstige of gevoelige vraag hebben gezeten. Een van de doelen van de kerk is het geloofszaad op te kweken en te verzorgen – zelfs in de soms zanderige grond van twijfel en onzekerheid. Geloven is hopen op dingen die niet worden gezien, maar die waar zijn.

‘Daarom vraag ik u, geliefde broeders en zusters – mijn geliefde vrienden – plaats alstublieft eerst vraagtekens bij uw twijfels, voordat u vraagtekens plaatst bij uw geloof. We moeten nooit toestaan dat we een gevangene van onze eigen twijfel worden, die ons afhoudt van de goddelijke liefde, gemoedsrust en gaven die we krijgen door geloof in de Heer Jezus Christus.’ (‘Kom, voeg u bij ons’, Liahona, november 2013, 23; zie ook Lawrence E. Corbridge, ‘Stand Forever’ [devotional aan de Brigham Young University, 22 januari 2019], speeches.byu.edu.)

Ons onderwijs verbeteren

Het is geen probleem om te zeggen: ‘Ik weet het niet.’ Hoewel u uw best hoort te doen om de vragen van uw klasleden over het evangelie te beantwoorden, verwacht de Heer niet dat u alles weet. Geef het toe als u een vraag niet kunt beantwoorden. Wijs uw leerlingen dan op geopenbaarde leer en getuig oprecht van wat u wel weet. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland24.)

Afdrukken