Leer en Verbonden 2021
20–26 december. Kerstmis: de weergaloze gave van Gods goddelijke Zoon


‘20–26 december. Kerstmis: de weergaloze gave van Gods goddelijke Zoon’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘20–26 december. Kerstmis’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2021

Afbeelding
voorstelling van Maria en kindje Jezus

Kerststal in koper en omber, J. Kirk Richards

20–26 december

Kerstmis

De weergaloze gave van Gods goddelijke Zoon

Bedenk dat de klasleden het evangelie vooral thuis het effectiefst leren. Overweeg tijdens uw voorbereiding hoe uw zondagsschoolles hun persoonlijke studie en studie in gezinsverband kan ondersteunen.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Hoe is de studie van ‘De levende Christus’ (KerkVanJezusChristus.org) deze week de leden van uw klas tot zegen geweest? Haal de volgende woorden van Jean B. Bingham, algemeen ZHV-presidente, aan en vraag de klasleden naar soortgelijke ervaringen die zij hebben gehad: ‘Doordat ik het leven en de leringen van Jezus Christus gerichter heb bestudeerd en “De levende Christus” uit het hoofd heb geleerd, zijn mijn dankbaarheid en liefde voor onze Heiland toegenomen. Iedere zin in dat geïnspireerde document is op zich al een lezing en heeft mijn begrip van zijn goddelijke rol en zijn aardse zending vergroot. Wat ik in deze periode van studie en overdenking heb geleerd en gevoeld, bevestigt dat Jezus werkelijk “het licht, het leven en de hoop van de wereld” is.’ (‘Opdat uw blijdschap volkomen zal worden’, Liahona, november 2017, 85.)

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

‘Geen ander heeft zo’n diepgaande invloed gehad.’

  • Laat de klasleden de eerste alinea van ‘De levende Christus’ lezen. Waarom heeft Jezus Christus diepgaandere invloed gehad dan wie ook? Welke andere verklaringen in ‘De levende Christus’ zetten die bewering kracht bij? Vraag de klasleden wat Hij persoonlijk voor ze betekent. De video ‘Why We Need a Savior’ (ChurchofJesusChrist.org) kan de bespreking verrijken.

  • Hebben klasleden ooit aan iemand uit een andere cultuur moeten uitleggen waarom ze Kerstmis vieren? Vraag ze naar hun ervaringen. Of laat de klasleden zich voorstellen dat iemand die het christendom niet kent die vraag stelt. Hoe zouden we die vraag beantwoorden? Laat de klasleden ‘De levende Christus’ met die vraag in het achterhoofd doornemen. Vraag enkele aanwezigen naar hun gedachten. Lees eventueel als klas Lukas 2:10–14 of zing een lofzang waarin de vreugde van Kerstmis tot uiting komt (zoals ‘Juich, wereld, juich’, Lofzangen, nr. 138). Bespreek waarom de geboorte van Christus voor ‘grote blijdschap’ zorgt. Wat kunnen we doen om onze Koning te ontvangen?

    Afbeelding
    Jezus Christus

    Het licht van de wereld, Howard Lyon

‘God zij dank voor [zijn] weergaloze gave.’

  • In ‘De levende Christus’ noemen de apostelen de Heiland een ‘gave’ of geschenk van onze hemelse Vader. Zet voor meer inzicht in die gave het volgende op het bord: God geeft ons door Jezus Christus de gave van …. Vraag de klasleden naar suggesties om deze zin af te maken, aan de hand van ‘De levende Christus’ en het citaat van president Russell M. Nelson in de ‘Bijkomende leermiddelen’. Hoe ontvangen we die gaven of geschenken? Laat ze een van die gaven of geschenken kiezen en stimuleer ze er ten volle gebruik van te maken.

Afbeelding
Bijkomende leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

Gaven of geschenken die de Heiland ons biedt.

President Russell M. Nelson heeft met betrekking tot de kersttijd vier gaven of geschenken genoemd die de Heiland aan allen geeft die ze willen ontvangen:

‘In de eerste plaats heeft Hij u en mij een onbeperkt vermogen om lief te hebben gegeven – zelfs degenen die moeilijk lief te hebben zijn en zij die u niet alleen niet liefhebben, maar u zelfs beledigen en vervolgen.

‘Met de hulp van de Heiland kunnen wij leren liefhebben zoals Hij liefhad. […]

‘Een tweede geschenk dat de Heiland u aanbiedt, is de kracht om te vergeven. Door zijn oneindige verzoening kunt u vergeven wie u hebben gekwetst en mogelijk nooit zullen erkennen dat ze u wreed hebben behandeld. […]

‘Een derde geschenk van de Heiland is bekering. Dat geschenk wordt niet altijd begrepen. […] Bekering is een prachtig geschenk. Het is een proces waar we nooit bang voor hoeven te zijn. We mogen dat geschenk dagelijks met vreugde ontvangen, gebruiken en omarmen, in ons streven om meer zoals onze Heiland te worden. […]

‘Een vierde geschenk van de Heiland is in feite een belofte: een belofte van eeuwig leven. […] Het eeuwige leven is de soort en kwaliteit van leven van onze hemelse Vader en zijn geliefde Zoon. Als de Vader ons eeuwig leven aanbiedt, zegt Hij in feite: “Als je ervoor kiest mijn Zoon te volgen – als het je verlangen is om echt meer zoals Hij te worden – dan kun je eens leven zoals Wij leven, en werelden en koninkrijken presideren zoals Wij.”

‘Naarmate we deze vier unieke geschenken aanvaarden, gaan ze ons steeds meer vreugde geven. Ze zijn mogelijk omdat Jehova Zich verwaardigde om op aarde als het kindje Jezus geboren te worden.’ (‘Vier geschenken die Jezus Christus u aanbiedt’ (kerstdevotional met het Eerste Presidium, 2 december 2018), broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.)

Ons onderwijs verbeteren

Bereid u geestelijk voor. Krachtig evangelieonderwijs houdt niet alleen in dat we een les voorbereiden, maar ook onszelf. Doeltreffende evangelieleerkrachten zorgen ervoor dat ze hun hart met de Heilige Geest vullen – en niet zozeer de lestijd vullen. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland12.)

Afdrukken