Leer en Verbonden 2021
29 november–5 december. Leer en Verbonden 137–138: ‘Het visioen van de verlossing van de doden’


‘29 november–5 december. Leer en Verbonden 137–138: “Het visioen van de verlossing van de doden”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘29 november–5 december. Leer en Verbonden 137–138’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2021

Afbeelding
mensen in de geestenwereld

Joseph ziet zijn vader, moeder en broer in het celestiale koninkrijk (Joseph Smiths visioen van het celestiale koninkrijk, Robert Barrett).

29 november–5 december

Leer en Verbonden 137–138

‘Het visioen van de verlossing van de doden’

President Dallin H. Oaks heeft gezegd: ‘We kunnen ons allemaal afvragen wat de omstandigheden in de geestenwereld zijn. […] Maar laten we alles wat niet aan de normen voor officiële leer voldoet niet als dusdanig gebruiken of onderwijzen.’ (‘Op de Heer vertrouwen’, Liahona, november 2019, 28.) Zorg ervoor dat uw bespreking op de Schriften en de woorden van de profeten gebaseerd is.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

In Leer en Verbonden 137–138 staan veel inspirerende leerstellige waarheden. Vraag de klasleden er enkele op te schrijven. Bespreek vervolgens met de klas waarom die leringen belangrijk voor ze zijn. Heeft iemand iets nieuws uit deze afdelingen geleerd?

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 137; 138:32–37

Elke ziel krijgt de gelegenheid om voor de celestiale heerlijkheid te kiezen.

  • We kennen bijna allemaal wel mensen die de kans niet hadden om het evangelie in dit leven aan te nemen – onder wie kinderen die jong overleden zijn. Laat de klasleden iets uit afdeling 137 noemen waardoor ze Gods plan voor die mensen beter zijn gaan begrijpen. Welke leringen in Leer en Verbonden 138:32–37 maken Gods plan voor ons duidelijker? Vraag de klasleden wat voor gevoelens over onze hemelse Vader, zijn heilsplan en de verzoening van Jezus Christus die leringen bij hen oproepen. Het citaat in de ‘Bijkomende leermiddelen’ kan de bespreking ook ten goede komen.

Leer en Verbonden 138:1–11, 25–30

De Schriften lezen en overpeinzen bereidt ons voor op openbaring.

  • De ervaring die Joseph F. Smith in Leer en Verbonden 138:1–11, 25–30 beschrijft, geeft ons inzicht in hoe we ons op openbaring kunnen voorbereiden. Laat de klasleden samen vaststellen wat ze uit deze verzen over openbaring te weten komen. Vraag hoe ze zich door het lezen en overpeinzen van de Schriften op openbaring hebben voorbereid. (Zie ook Geschiedenis van Joseph Smith 1:11–12.)

  • President M. Russell Ballard beschrijft in zijn toespraak ‘Het visioen over de verlossing van de doden’ (Liahona, november 2018, 71–74) hoe Joseph F. Smith ‘zijn hele leven op dit opmerkelijke visioen is voorbereid [Leer en Verbonden 138].’ Vraag klasleden die de toespraak van president Ballard deze week gelezen hebben wat indruk op ze heeft gemaakt. U kunt ook delen van de toespraak met de klas lezen. Wat valt ons aan president Smiths leven en karakter op? Wat kunnen wij van zijn voorbeeld leren?

    Afbeelding
    portret van Joseph F. Smith

    Joseph F. Smith, Albert E. Salzbrenner

Leer en Verbonden 138:12–60

Het heilswerk gaat na de dood verder.

  • Laat de klasleden in Leer en Verbonden 138:12–60 naar antwoorden zoeken op enkele vragen over de geestenwereld. Bijvoorbeeld: Wat deed de Heiland toen Hij in de geestenwereld was? Wie zijn de boodschappers van de Heer en wat is hun boodschap? Laat de klasleden een of meer vragen kiezen en in kleine groepjes naar antwoorden zoeken. Vraag ze daarna naar hun bevindingen. Wat betekenen die leringen voor ons?

  • Wat zouden we zeggen tegen iemand die vraagt ‘Wat gebeurt er wanneer we doodgaan?’ Wat kunnen we uit Leer en Verbonden 138:12–60 halen om die vraag te beantwoorden? (Zie ook Alma 40:11–15.)

Afbeelding
Bijkomende leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

Gods plan stelt al zijn kinderen in de gelegenheid om het evangelie aan te nemen.

President Henry B. Eyring heeft gezegd:

‘Van Gods kinderen krijgt maar een zeer kleine minderheid in dit leven een volledig beeld van Gods plan. Zij beschikken over priesterschapsverordeningen en verbonden die de verzoeningskracht van de Heiland in hun leven in werking stellen. […]

‘Sommigen vinden dat misschien oneerlijk. Zij zien dat mogelijk zelfs als bewijs dat er geen plan is, geen specifieke voorwaarden voor eeuwig heil. Zij zijn van mening dat een rechtvaardige, liefdevolle God geen plan zou opstellen dat voor maar zo weinig van zijn kinderen beschikbaar is. Anderen concluderen misschien dat God van tevoren bepaald moet hebben wie van zijn kinderen Hij zou redden en het evangelie bekend zou maken. Wie het evangelie nooit zouden horen, waren eenvoudigweg niet “uitverkoren”.

‘Maar u en ik weten, dankzij de herstelde leringen door de profeet Joseph Smith, dat Gods plan veel liefdevoller en rechtvaardiger is. Onze hemelse Vader wil niets liever dan zijn hele gezin bijeen vergaderen en zegenen. Hoewel Hij weet dat niet iedereen vergaderd wil worden, biedt zijn plan al zijn kinderen de kans om zijn uitnodiging aan te nemen of af te slaan.’ (‘Het gezin van God bijeen vergaderen’, Liahona, mei 2017, 20–21.)

Ons onderwijs verbeteren

Gebruik de woorden van de profeten. ‘De Schriften en de woorden van de hedendaagse profeten en apostelen vormen de bron van de waarheden waarin we onderwijzen. Benut elke kans die u ziet om degenen die u onderwijst te inspireren zich tot het woord van God te wenden voor leiding.’ (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland 21.)

Afdrukken