Lære og pakter 2021
6.–12. desember. Trosartiklene og Offisiell erklæring 1 og 2: “Vi tror”


“6.–12. desember. Trosartiklene og Offisiell erklæring 1 og 2: ‘Vi tror’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Lære og pakter 2021 (2020)

“6.–12. desember. Trosartiklene og Offisiell erklæring 1 og 2”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2021

Bilde
lappeteppe som viser hender med mange hudfarger

To All Worthy Male Members [Til alle verdige mannlige medlemmer], av Emma Allebes

6.–12. desember

Trosartiklene og Offisiell erklæring 1 og 2

“Vi tror”

Les ydmykt Trosartiklene og Offisiell erklæring 1 og 2, og søk Den hellige ånds inspirasjon når du planlegger en meningsfylt læringsopplevelse for klassemedlemmene på søndag.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Du kan be klassemedlemmene om å fullføre følgende uttalelse: “Jeg er glad jeg leste i Skriftene denne uken fordi …”

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Trosartiklene

Trosartiklene inneholder grunnleggende sannheter om det gjengitte evangelium.

  • Her er en måte å hjelpe elevene å dele det de syntes var spesielt meningsfylt i Trosartiklene: Du kan skrive tallene 1 til og med 13 på tavlen og be klassemedlemmene om å skrive ved siden av tallene noe de lærte av den tilhørende trosartikkelen. Hvilken forskjell utgjør disse sannhetene i vårt forhold til våre himmelske foreldre og Jesus Kristus? Klassemedlemmene kan kanskje dele hvordan Trosartiklene har beriket deres studium av evangeliet eller hjulpet dem å dele evangeliet med andre.

Trosartiklene 1:9; Offisiell erklæring 1 og 2

Jesu Kristi Kirke ledes ved åpenbaring.

  • Hvorfor er vedvarende åpenbaring viktig for oss? Oppfordre klassemedlemmene til å dele sine følelser om dette spørsmålet. Klassemedlemmene kan også drøfte hvordan prinsippet om vedvarende åpenbaring gjelder Offisiell erklæring 1 og 2. (Denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier foreslår nyttige ressurser knyttet til disse åpenbaringene.) Hva lærer vi av Offisiell erklæring 1 og 2 om den rolle åpenbaring har i ledelsen av Kirken? (se også Trosartiklene 1:9 og uttalelsen av president Gordon B. Hinckley i “Ytterligere ressurser”). Hvilke andre eksempler på vedvarende åpenbaring kan klassemedlemmene komme på? Hvordan påvirker disse åpenbaringene vårt liv og hjelper oss å bygge opp vår himmelske Faders rike?

  • Vurder å be klassemedlemmene gjennomgå Offisiell erklæring 1 og 2 og dele noe fra disse åpenbaringene som kan hjelpe noen som strever med å ta imot en nylig endring av retningslinjer, åpenbaring eller Kirkens lære. Hvordan har klassemedlemmene lært å stole på Gud når de strever med noe som har med Kirken å gjøre? Hvordan styrket deres studium denne uken deres tro på at Herren leder sin kirke? Innsikten fra president Dieter F. Uchtdorf i “Ytterligere ressurser” kan også være til hjelp.

    Bilde
    maleri av Wilford Woodruff

    Wilford Woodruff, av H. E. Peterson

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

“Guds Ånd var der.”

President Gordon B. Hinckley virket som et medlem av De tolv apostlers quorum da åpenbaringen som er beskrevet i Offisiell erklæring 2 ble mottatt. Flere år senere beskrev han opplevelsen:

“Det var en hellig og fredfull atmosfære i rommet. På meg virket det som om det ble åpnet en kanal mellom den himmelske trone og den knelende, bedende Guds profet som ble ledsaget av sine brødre. Guds Ånd var der. Og ved Den hellige ånds kraft mottok denne profeten forsikring om at det han ba om, var riktig, at tiden var inne, og at prestedømmets strålende velsignelser nå skulle tilbys alle verdige menn uavhengig av slektslinje.

Ved Den hellige ånds kraft visste hver enkelt i denne kretsen det samme.

Det var en stillferdig og vidunderlig begivenhet … Ingen stemme hørbar for våre fysiske ører ble hørt. Men Åndens røst hvisket med sikkerhet til vårt sinn og vår sjel” (“Prestedømmets gjengivelse”, Ensign, okt. 1988, 70).

“Det er naturlig å ha spørsmål.”

President Dieter F. Uchtdorf sa følgende til dem som har tvil om Kirkens historie eller lære:

“Det er naturlig å ha spørsmål – eikenøtten av oppriktige spørsmål har ofte spiret og vokst til en stor eik av forståelse. Det er få medlemmer av Kirken som ikke på ett eller annet tidspunkt har kjempet med alvorlige eller ømtålige spørsmål. Et av Kirkens formål er å gi næring til og dyrke troens frø – selv om det noen ganger vokser i sandjord i form av tvil og usikkerhet. Tro er å håpe på noe som ikke er sett, men som er sant.

Derfor, mine kjære brødre og søstre – mine kjære venner – vær så snill, tvil på deres tvil før dere tviler på deres tro. Vi må aldri la tvil holde oss fanget og borte fra den guddommelige kjærlighet og fred og de dyrebare gaver som kommer ved tro på den Herre Jesus Kristus” (“Kom og bli med oss”, Ensign eller Liahona, nov. 2013, 23; se også Lawrence E. Corbridge, “Stand Forever” [Andakt ved Brigham Young University, 22. jan. 2019], speeches.byu.edu).

Vi kan forbedre vår undervisning

Det er greit å si: “Jeg vet ikke.” Selv om du skulle gjøre ditt beste for å hjelpe klassemedlemmene å besvare sine spørsmål om evangeliet, forventer ikke Herren at du skal vite alt. Når du ikke vet hva du skal svare på noe, innrøm det. Henvis så elevene til åpenbart lære, og bær oppriktig vitnesbyrd om det du vet. (Se Undervisning på Frelserens måte, 24.)

Skriv ut