Lære og pakter 2021
20.–26. desember. Julen: Guds guddommelige Sønn – en uforlignelig gave


“20.–26. desember. Julen: Guds guddommelige Sønn – en uforlignelig gave”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Lære og pakter 2021 (2020)

“20.–26. desember. Julen”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2021

Bilde
kunstverk av Maria og Jesusbarnet

Nativity in Copper and Umber [Kristi fødsel i kobber og umbra], av J. Kirk Richards

20.–26. desember

Julen

Guds guddommelige Sønn – en uforlignelig gave

Husk at klassemedlemmenes viktigste og mest effektive læring i evangeliet finner sted i deres hjem. Når du forbereder deg til å undervise, vurder hvordan elevene i din klasse i Søndagsskolen kan forsterke sitt personlige og familiens studium.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Hvordan har studiet av “Den levende Kristus” (ChurchofJesusChrist.org) denne uken vært til velsignelse for klassemedlemmene dine? Du kan gjerne dele disse ordene fra president Jean B. Bingham, Hjelpeforeningens generalpresident, og deretter be klassemedlemmene snakke om lignende erfaringer de har hatt: “Når jeg har studert Jesu Kristi liv og læresetninger med større fokus og lært ‘Den levende Kristus’ utenat, har min takknemlighet og kjærlighet til Frelseren blitt større. Hver setning i dette inspirerte dokumentet inneholder en preken som har styrket min forståelse av hans guddommelige roller og jordiske misjon. Det jeg har lært og følt i denne perioden med studium og refleksjon, bekrefter at Jesus virkelig ‘er verdens lys, liv og håp’” (“Så din glede kan bli fullkommen”, Ensign eller Liahona, nov. 2017, 85–86).

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

“Ingen annen har hatt så dyptgripende innflytelse.”

  • Klassemedlemmene kan lese første avsnitt av “Den levende Kristus” og uttrykke sine tanker om hvorfor Jesu Kristi innflytelse har vært mer dyptgripende enn noen annen persons. Hvilke andre uttalelser i “Den levende Kristus” støtter denne påstanden? Be klassemedlemmene om å dele hvordan han har påvirket dem personlig. Videoen “Why We Need a Savior” [Hvorfor vi trenger en Frelser] (ChurchofJesusChrist.org) kan berike drøftingen deres.

  • Har klassemedlemmene noen gang måttet forklare for noen fra en annen kultur hvorfor de feirer jul? De kan kanskje dele sine erfaringer. Eller du kan be klassemedlemmene om å forestille seg at de ble stilt dette spørsmålet av noen som er ukjent med kristendommen. Hvordan kan vi besvare dette spørsmålet? Oppfordre klassemedlemmene til å gjennomgå “Den levende Kristus” med dette spørsmålet i tankene, og be noen av dem om å dele tankene sine. Som klasse kan dere også lese Lukas 2:10–14 eller synge en salme som uttrykker julens glede (som for eksempel “La oss forene her var sang”, Salmer, nr. 124) og snakke om hvorfor Kristi fødsel bringer “stor glede”. Hva kan vi gjøre for å “gi ham all takk og pris”?

    Bilde
    Jesus Kristus

    Light of the World [Verdens lys], av Howard Lyon

“Gud være lovet for hans … uforlignelige gave.”

  • I “Den levende Kristus”, refererer apostlene til Frelseren som en “gave” fra vår himmelske Fader. For å hjelpe klassemedlemmene å lære mer om denne gaven, kan du skrive på tavlen Gjennom Jesus Kristus gir Gud oss gaven … og be klassemedlemmene foreslå hvordan de kan fullføre denne setningen, basert på det de leser i “Den levende Kristus” og uttalelsen av president Russell M. Nelson i “Ytterligere ressurser”. Hvordan mottar vi disse gavene? Du kan gjerne be klassemedlemmene om å velge en av disse gavene og arbeide for å motta den mer fullstendig.

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Gaver som Frelseren tilbyr.

Da han talte ved juletider, snakket president Russell M. Nelson om fire gaver som Frelseren gir til alle som er villige til å motta dem:

“For det første ga han deg og meg en ubegrenset evne til å elske. Dette innbefatter evnen til å være glad i dem det er vanskelig å være glad i, og ikke bare dem som ikke er glad i deg men dem som for tiden forfølger og ondskapsfullt utnytter deg.

Med Frelserens hjelp kan vi lære å elske slik han elsket …

En annen gave Frelseren tilbyr deg er evnen til å tilgi. Gjennom hans uendelige forsoning kan du tilgi dem som har såret deg og som kanskje aldri tar ansvar for sine grusomheter mot deg …

En tredje gave fra Frelseren er omvendelse. Denne gaven blir ikke alltid godt forstått … Omvendelse er en strålende gave. Det er en prosess vi aldri skulle frykte. Det er en gave vi kan motta med glede og bruke – til og med omfavne – daglig mens vi søker å bli mer lik vår Frelser …

En fjerde gave fra Frelseren er faktisk et løfte – et løfte om evig liv … Evig liv er den slags liv som vår himmelske Fader og hans elskede Sønn lever. Når Faderen tilbyr oss evig liv, sier han ganske enkelt: ‘Hvis du velger å følge min Sønn – hvis ditt ønske virkelig er å bli mer lik ham – da kan du til slutt leve slik vi lever og presidere over verdener og kongeriker slik vi gjør.’

Disse fire enestående gavene vil gi oss stadig større glede når vi tar imot dem. De ble gjort mulige fordi Jehova steg ned fra sin himmelske trone for å komme til jorden som Jesusbarnet” (“Fire gaver som Jesus Kristus tilbyr deg” [Det første presidentskaps juleandakt, 2. des. 2018], broadcasts.ChurchofJesusChrist.org).

Vi kan forbedre vår undervisning

Forbered deg åndelig. “Effektiv undervisning i evangeliet innebærer ikke bare å forberede en leksjon, men å forberede oss selv … Effektive lærere i evangeliet [fokuserer] – før de tenker på å fylle tiden i klassen – på å fylle sitt hjerte med Den hellige ånd” (Undervisning på Frelserens måte, 12).

Skriv ut