Lære og pakter 2021
29. november–5. desember. Lære og pakter 137–138: “Synet om de dødes forløsning”


“29. november–5. desember. Lære og pakter 137–138: ‘Synet om de dødes forløsning’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Lære og pakter 2021 (2020)

“29. november–5. desember. Lære og pakter 137–138”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2021

Bilde
personer i åndeverdenen

Joseph ser sin far, mor og bror i Det celestiale rike (Joseph Smiths syn om Det celestiale rike, Robert Barrett).

29. november–5. desember

Lære og pakter 137–138

“Synet om de dødes forløsning”

President Dallin H. Oaks underviste: “Vi kan alle personlig undre oss over omstendighetene i åndeverdenen … Men la oss ikke undervise eller bruke som offisiell lære det som ikke tilfredsstiller kravet til offisiell lære” (“Sett din lit til Herren”, Ensign eller Liahona, nov. 2019, 28). Sørg for at drøftingen deres er grunnlagt på Skriftene og profetenes ord.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Det finnes mange inspirerende doktrinære sannheter i Lære og pakter 137–38. Be klassemedlemmene skrive opp noen av dem. Deretter kan dere bruke noen minutter på å gjennomgå listene deres som klasse og snakke om hvorfor disse sannhetene er viktige for dem. Lærte noen noe av disse kapitlene som de tidligere ikke hadde forstått?

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Lære og pakter 137; 138:32–37

Hver sjel vil ha muligheten til å velge celestial herlighet.

  • Mange av oss kjenner noen som ikke hadde anledning til å ta imot evangeliet i dette livet – også de som dør som barn. Be klassemedlemmene om å dele en sannhet de finner i kapittel 137 som hjelper dem å forstå Guds plan for disse personene. Hvilke sannheter finner vi i Lære og pakter 138:32–37 som øker vår forståelse av Guds plan? Klassemedlemmene kan dele hva disse sannhetene får dem til å føle for vår himmelske Fader, hans frelsesplan og Jesu Kristi forsoning. Uttalelsen i “Ytterligere ressurser” kan være nyttig for drøftingen deres.

Lære og pakter 138:1–11, 25–30

Å lese og grunne på Skriftene forbereder oss til å motta åpenbaring.

  • Den opplevelsen Joseph F. Smith beskrev i Lære og pakter 138:1–11, 25–30 hjelper oss å forstå hvordan vi kan forberede oss til å motta åpenbaring. Kanskje klassemedlemmene kan samarbeide for å identifisere det de lærer om åpenbaring fra disse versene. Du kan gjerne be klassemedlemmene om å dele hvordan det å lese og grunne på Skriftene har forberedt dem til å motta åpenbaring (se også Joseph Smith – Historie 1:11–12).

  • President M. Russell Ballards budskap “Synet om de dødes forløsning” (Ensign eller Liahona, nov. 2018, 71–74) beskriver Joseph F. Smiths “livslange forberedelse til å motta denne bemerkelsesverdige åpenbaringen [Lære og pakter 138]”. Hvis klassemedlemmene leste president Ballards budskap denne uken, oppfordre dem til å dele noe som gjorde inntrykk på dem. Eller dere kan lese deler av dette budskapet som klasse. Hva gjør inntrykk på oss angående president Smiths liv og hans karakter? Hva kan vi lære av hans eksempel?

    Bilde
    maleri av Joseph F. Smith

    Joseph F. Smith, av Albert E. Salzbrenner

Lære og pakter 138:12–60

Frelsesverket fortsetter etter døden.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å oppdage sannheter i Lære og pakter 138:12–60, kan du stille dem flere spørsmål om åndeverdenen som blir besvart i disse versene. For eksempel: Hva gjorde Frelseren mens han var i åndeverdenen? Hvem er Herrens budbringere, og hva er deres budskap? Klassemedlemmene kan velge ett eller flere av disse spørsmålene og arbeide i små grupper for å søke etter svar. De kan deretter dele med hverandre de sannhetene de fant. Hvilken forskjell utgjør disse sannhetene i vårt liv?

  • Hva vil vi si til noen som spør: “Hva skjer når vi dør?” Hva vil vi dele fra Lære og pakter 138:12–60 som kan bidra til å besvare dette spørsmålet? (se også Alma 40:11–15).

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Guds plan gir en måte hvorpå alle hans barn kan ta imot evangeliet.

President Henry B. Eyring underviste:

“Bare en svært liten del av Guds barn tilegner seg en fullstendig forståelse av Guds plan i løpet av livet, som sammen med tilgang til prestedømmets ordinanser og pakter gjør Frelserens forsonende kraft fullt virksom i vårt liv …

Noen kan kanskje betrakte dette som urettferdig. De kan til og med ta det som et tegn på at det ikke finnes noen plan, ingen spesielle krav til frelse – og føler at en rettferdig, kjærlig Gud ikke ville skape en plan som bare er tilgjengelig for en så liten del av hans barn. Andre kan konkludere med at Gud må ha avgjort på forhånd hvem av hans barn han ville frelse og så gjorde han evangeliet tilgjengelig for dem, mens de som aldri hadde hørt om evangeliet rett og slett ikke var ‘utvalgt’.

Men dere og jeg vet, på grunn av de sannheter som ble gjengitt av profeten Joseph Smith, at Guds plan er mye mer kjærlig og rettferdig enn det. Vår himmelske Fader ønsker å samle og velsigne hele sin familie. Selv om han vet at ikke alle vil velge å bli samlet, gir hans plan hvert av hans barn muligheten til å ta imot eller avvise hans invitasjon” (“Samlingen av Guds familie”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 20–21).

Vi kan forbedre vår undervisning

Bruk profeters ord. “Skriftene og ordene til siste dagers profeter og apostler er kilden til sannhetene vi underviser. Ved enhver anledning bør du inspirere dem du underviser, til å søke veiledning, svar på spørsmål og støtte i Guds ord” (Undervisning på Frelserens måte, 21).

Skriv ut