Lære og pakter 2021
22.–28. november. Lære og pakter 135–136: “[Han ‘beseglet] sin misjon og sitt verk med sitt eget blod’”


“22.–28. november. Lære og pakter 135–136: ‘[Han “beseglet] sin misjon og sitt verk med sitt eget blod”’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Lære og pakter 2021 (2020)

“22.–28. november. Lære og pakter 135–136”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2021

Bilde
Carthage fengsel sett utenfra

Carthage fengsel

22.–28. november

Lære og pakter 135–136

[Han “beseglet] sin misjon og sitt verk med sitt eget blod”

Når du leser kapittel 135–36, kan Den hellige ånd gi deg innsikt som kan være nyttig for klassemedlemmene dine. Forslagene i denne oversikten kan også gi deg ideer som du kan bruke når du underviser.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Her er én måte å be klassemedlemmene om å dele sine tanker angående kapittel 135–36 på. Be dem forestille seg at de kan snakke med et medlem av Kirken fra 1844, en som er fortvilet over Joseph Smiths død og bekymret for hva det kan bety for Kirken. Hva kan vi dele fra disse kapitlene som kan være til hjelp for denne personen?

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Lære og pakter 135; 136:37–39

Joseph og Hyrum Smith beseglet sitt vitnesbyrd med sitt blod.

  • Hvordan “beseglet” Josephs og Hyrum Smiths offer deres vitnesbyrd? Klassemedlemmene kan kanskje grunne på dette spørsmålet når de gjennomgår Lære og pakter 135; 136:37–39. De kan deretter dele den innsikt de får. De kan også dele sine følelser med hensyn til Josephs og Hyrums villighet til å gi sitt liv for sannheten. Selv om vi kanskje ikke blir bedt om å dø for sannheten, hvordan kan vårt liv være som et “segl” for vårt vitnesbyrd?

Lære og pakter 135:3

Joseph Smith har gjort mer for vår frelse enn noen annen bortsett fra Jesus Kristus.

  • Hvordan kan du hjelpe klassemedlemmene å forstå hva Joseph Smith har gjort for deres frelse? Du kan skrive på tavlen På grunn av det Herren åpenbarte gjennom Joseph Smith, kan/har jeg … og deretter be klassemedlemmene tenke på måter de kan fullføre denne setningen på. De kan begynne med å granske Lære og pakter 135:3 for å finne ting som Joseph Smith gjorde for å hjelpe oss å oppnå frelse. Vurder å be klassemedlemmene dele sine følelser om Joseph Smith og det Herren åpenbarte gjennom ham.

  • En annen måte å hjelpe klassemedlemmene å tenke på Joseph Smiths misjon på, er å oppfordre dem til å skrive en kort nekrolog eller minnetale om ham. Dere kan gjerne drøfte viktige hendelser eller ting han oppnådde i sitt liv som de kan ta med. Hva finner de i Lære og pakter 135 som de kan nevne? Hva kan de si i sin lovtale for å hjelpe andre å styrke sin tro på Joseph Smiths guddommelige misjon?

  • Mange sannheter om Jesus Kristus og hans forsoning ble åpenbart gjennom Joseph Smith – sannheter som bidro til frelse for alle menn og kvinner. For å hjelpe klassemedlemmene å gjenkjenne disse bidragene, kan du vise et bilde av Jesus Kristus og be noen klassemedlemmer om å dele et favorittvers om Jesus Kristus fra Skriftene som ble åpenbart gjennom Joseph Smith: Mormons bok, Lære og pakter og Den kostelige perle. Hvordan hjelper disse Skriftene oss å forstå og komme nærmere Frelseren? Hvordan bidrar sannhetene i disse versene til vår frelse?

Lære og pakter 136

Vi kan utføre Herrens vilje når vi følger hans råd.

  • Denne ukens oversikt i Kom, følg med meg ‒ for enkeltpersoner og familier foreslår at klassemedlemmene ser etter råd i Lære og pakter 136 som kan hjelpe dem å vende en prøvelse til en åndelig opplevelse. Du kan gjerne be klassemedlemmene om å dele de råd de fant. Du kan også be dem granske dette kapittelet og se etter råd som kan hjelpe oss å utføre Herrens vilje i vår tid, akkurat som den hjalp de hellige i deres “vandring mot vest” (vers 1).

    Bilde
    Winter Quarters

    Winter Quarters, av Greg Olsen

  • Det kan være morsomt for klassen å lage en plakat lik dem som finnes i Kirkens tidsskrifter om ett av versene i kapittel 136. Ved å arbeide parvis eller hver for seg, kan klassemedlemmene begynne med å granske versene for å finne en sannhet som skiller seg ut for dem. De kan så lage en enkel plakat som viser hvordan denne sannheten, som ble undervist i 1847, fremdeles kan hjelpe oss i dag.

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Beslektet musikk

Å synge følgende salmer eller se videoer kan innby Den hellige ånd eller inspirere til en drøfting om profeten Joseph Smiths gjerning og de helliges ofre som fortsatte etter ham.

En stakkars sorgbetynget mann” (Salmer, nr. 11). Da de var i Carthage fengsel, ba Joseph Smith John Taylor om å synge denne salmen.

Priser profeten som skuet Jehova” (Salmer, nr. 12; video, www.thetabernaclechoir.org/videos/praise-to-the-man-mormon-tabernacle-choir). Teksten i denne salmen ble skrevet som en hyllest til Joseph Smith.

Kom, hellige” (Salmer, nr. 26; video, www.thetabernaclechoir.org/videos/come-come-ye-saints-mormon-tabernacle-choir).

Tro i hvert steg” (video, www.thetabernaclechoir.org/videos/faith-in-every-footstep).

Vi kan forbedre vår undervisning

Bær vitnesbyrd om sann lære. Du kan dele ditt vitnesbyrd om doktrinære sannheter gjennom hele leksjonen, ikke bare på slutten. Når du gjør det, vil Den hellige ånd bekrefte lærens sannhet i hjertet til dem du underviser. (Se Undervisning på Frelserens måte, 21.)

Skriv ut