Lære og pakter 2021
8.–14. november. Lære og pakter 129–132: “Når vi mottar en velsignelse fra Gud, er det ved lydighet”


“8.–14. november. Lære og pakter 129–132: ‘Når vi mottar en velsignelse fra Gud, er det ved lydighet’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Lære og pakter 2021 (2020)

“8.–14. november. Lære og pakter 129–132”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2021

Bilde
Joseph Smith underviser i Nauvoo

Joseph Smith in Nauvoo, 1840 [Joseph Smith i Nauvoo, 1840], av Theodore Gorka

8–14. november

Lære og pakter 129–132

“Når vi mottar en velsignelse fra Gud, er det ved lydighet”

Selv om det er viktig å ha en undervisningsplan, er det også viktig å være mottagelig for Ånden og klassemedlemmenes behov. Finn ut fra klassemedlemmene hvilke prinsipper i kapittel 129–32 som var meningsfylte for dem.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Klassemedlemmene kan ha lært ting fra sitt studium av kapittel 129–32 som er relevante for en rekke emner i evangeliet. For å gi dem anledning til å fortelle hva de har lært, kan du skrive noen av disse emnene på tavlen, som for eksempel engler, opphøyelse, lydighet, Guds natur og evige ekteskap (du kan også skrive andre på tavlen for å redegjøre for flere emner). Klassemedlemmene kan bruke noen minutter på å finne et vers i disse kapitlene som har sammenheng med ett av emnene og skrive henvisningen på tavlen. Dere kan deretter lese versene som klasse og snakke om hva hvert av dem lærer oss om dette emnet.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Lære og pakter 130:2, 18–23; 131:1–4; 132:20–25

Dette livet er ment å skulle forberede oss til opphøyelse.

  • Det er mange ting vi ikke vet om opphøyelse eller liv i Det celestiale rike – mye av det kan være utenfor vår nåværende fatteevne. Men Gud har åpenbart noen dyrebare ledetråder, og mange av dem finnes i Lære og pakter 130–32. Klassemedlemmene kan studere en eller flere av henvisningene som er nevnt ovenfor, og dele innsikt de finner om opphøyelse eller Det celestiale rike. Hvordan velsigner det å kjenne til denne informasjonen om evig liv oss nå?

Lære og pakter 130:20–21; 132:5

Velsignelser kommer fra lydighet mot Gud.

  • Lære og pakter 130:20–21 og 132:5 underviser det samme prinsippet. Oppfordre klassemedlemmene til å lese begge skriftstedene og uttrykke med sine egne ord hva dette prinsippet er. Hvordan har dette prinsippet blitt tilkjennegitt i vårt liv? Hvordan kan vi finne håp og forsikring i Kristus når vi er lydige, men når de velsignelser vi forventer ikke kommer med en gang? For mer om dette emnet kan dere sammen gjennomgå innsikt fra eldste Dale G. Renlunds budskap “Rik velsignelse” (Ensign eller Liahona, mai 2019, 70–73).

Lære og pakter 131:1–4; 132:3–25

Vår himmelske Fader gjorde det mulig for familier å være evige.

  • Hva kan vi si til en venn som spør: “Hvorfor er ekteskap og familie så viktig i din kirke?” Klassemedlemmene kan tenke på hvordan de kan besvare dette spørsmålet når de leser Lære og pakter 131:1–4; 132:3–25; eller eldste Dieter F. Uchtdorfs ord i “Ytterligere ressurser”. Hvordan påvirker disse sannhetene måten vi lever på?

    Bilde
    en mann og en kvinne utenfor Accra Ghana tempel

    Familieforhold kan bli evige gjennom tempelordinanser.

Lære og pakter 132:1–2, 29–40

Flergifte er bare akseptabelt for Gud når han befaler det.

  • Hvis klassemedlemmene har spørsmål om flergifte, hjelp dem å forstå at Joseph Smith og andre tidlige hellige også hadde spørsmål. Oppfordre dem til å finne spørsmålet Joseph stilte Herren i Lære og pakter 132:1 og svaret han mottok i vers 29–40 (se også Jakobs bok 2:27, 30). For å hjelpe klassemedlemmene å lære hvordan de kan finne svar på sine spørsmål om evangeliet, kan det være nyttig å gjennomgå sammen “Answering Gospel Questions” på topics.ChurchofJesusChrist.org. Klassemedlemmene kan kanskje fortelle hvordan de har søkt svar på spørsmål om evangeliet og hvordan de holder seg trofaste selv om noen av spørsmålene forblir ubesvart.

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Familien er “himmelens orden”.

President Dieter F. Uchtdorf underviste:

“Jeg er takknemlig for at jeg tilhører en kirke som verdsetter ekteskap og familie. Medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er kjent over hele verden for å ha noen av de beste ekteskapene og familiene som finnes. Jeg tror dette delvis skyldes den dyrebare sannhet som ble gjengitt av Joseph Smith, at ekteskap og familier er ment å være evige. Familier er ikke bare til for å få ting til å gå glattere her på jorden, for så å bli satt til side når vi kommer til himmelen. De er tvert imot himmelens orden. De gjenspeiler et himmelsk mønster og ligner på Guds evige familie.

Men sterke ekteskap og familieforhold oppstår ikke bare fordi vi er medlem av Kirken. De krever konstant og bevisst arbeid. Læren om evige familier må inspirere oss til å vie vår beste innsats til å bevare og berike vårt ekteskap og vår familie” (“Ros til dem som bevarer”, Ensign eller Liahona, mai 2016, 77).

Vi kan forbedre vår undervisning

Skap et trygt miljø. “Be [klassemedlemmene] om hjelp til å skape en åpen, kjærlig og respektfull atmosfære slik at alle føler seg trygge på å fortelle om erfaringer, stille spørsmål og bære vitnesbyrd” (Undervisning på Frelserens måte, 15).

Skriv ut