Kom, følg med meg
12.–18. august. Romerne 7–16: ‘Overvinn det onde med det gode’


“12.–18. august. Romerne 7–16: ‘Overvinn det onde med det gode’” Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2019 (2019)

“12.–18. august. Romerne 7–16”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2019

Bilde
Roma

12.–18. august

Romerne 7–16

“Overvinn det onde med det gode”

Les Romerne 7–16, og skriv ned tilskyndelsene du mottar om hvordan du kan hjelpe klassemedlemmene å lære av Skriftene. I begynnelsen kan tilskyndelsene dine virke som enkle ideer, men når du grunner på dem, kan de bli meningsfylte læringsaktiviteter.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Klassemedlemmene skulle føle seg fri til å fortelle om hva som helst som har inspirert dem i deres personlige studium, men noen ganger hjelper det å be om tanker om noe bestemt. Du kan for eksempel lese Romerne 10:17 og 15:4, og be dem dele skriftsteder som styrker deres tro eller gir dem håp.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Romerne 8:14–18

På grunn av Jesus Kristus kan vi arve alt som vår himmelske Fader har.

  • Som siste-dagers-hellige tror vi at ord eller uttrykk som “Guds arvinger” og “Kristi medarvinger” betyr at vi med Jesu Kristi hjelp kan bli lik vår himmelske Fader og motta alt han har (Romerne 8:17; se også L&p 132:19–20). For å hjelpe klassemedlemmene å se hvordan denne læren blir undervist overalt i Skriftene, kan du be halvparten av klassen studere noen av bibelversene som står under “Ytterligere ressurser”, og den andre halvparten studere vers fra nyere hellig skrift, som også står under “Ytterligere ressurser”. Deretter kan klassemedlemmene undervise hverandre om det de har lært. Gi dem tid til å snakke om hvorfor denne læren er så viktig. Hvilken forskjell gjør det for eksempel i vårt liv å vite at vi kan bli “Guds arvinger og Kristi medarvinger”? (Romerne 8:17).

  • Å huske at evige velsignelser venter de trofaste kan hjelpe oss når vi møter fristelser eller prøvelser (se Romerne 8:18). En enkel måte å illustrere dette prinsippet på kan være å tegne en vekt på tavlen. Be så klassemedlemmene lage en liste på den ene siden over noen prøvelser mennesker kan oppleve. Så kan de granske noen av skriftstedene under “Ytterligere ressurser” og på den andre siden av vekten lage en liste over beskrivelser av evige velsignelser som kommer til dem som trofast takler sine prøvelser. Hvordan kan prøvelsene sammenlignes med de lovede velsignelsene? Hva ville vi si til noen som spurte oss om det er verdt det å være trofast mot Herrens bud?

  • Analogien som eldste Dallin H. Oaks gir under “Ytterligere ressurser”, kan hjelpe klassemedlemmene å snakke om hvordan vi kan forberede oss til å bli “Guds arvinger” (Romerne 8:17). Hva er noen av “lovene og prinsippene” eldste Oaks refererer til?

Romerne 8:18, 28, 31–39

“Hvem kan skille oss fra Kristi kjærlighet?”

  • Å drøfte Romerne 8 sammen kan gi en anledning til å hjelpe klassemedlemmene å føle Frelserens kjærlighet. Vurder å vise helsidesbildet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier eller et annet bilde av Jesus Kristus mens dere leser Romerne 8:18, 28, 31–39 som klasse. Hvilke tanker eller følelser har klassemedlemmene etter å ha lest disse versene? Du kan gjerne be noen av klassemedlemmene fortelle hvordan de har fått et vitnesbyrd om sannhetene de finner i disse versene. Dere kan også synge en salme sammen som klasse (eller be noen om å fremføre et musikknummer) om Guds og Jesu Kristi kjærlighet, som for eksempel “Gud elsket oss, sin Sønn oss ga” eller “Jeg står helt forundret” (Salmer, nr. 99, 111). Hvilke ord eller utsagn fra disse sangene kan hjelpe klassemedlemmene å føle vår himmelske Faders og Jesu Kristi kjærlighet?

Romerne 13:8–10

Alle Guds bud er oppfylt i befalingen om å elske.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å forstå hvordan alle bud “sammenfattes i” budet om å elske din neste (Romans 13:9), kan du be dem lage en liste på tavlen over alle budene de kan komme på. Les Romerne 13:8–10 og Matteus 22:36–40 sammen, og drøft som klasse forholdet mellom å elske Gud og vår neste og å adlyde alle budene som er oppført på tavlen. Hvordan endrer denne sannheten vårt syn på bud og lydighet?

Romerne 14

Vi skulle unngå å dømme andres valg og å være åndelige anstøtsstener.

  • For å gi litt bakgrunn for Romerne 14 kan du forklare at noen av de hellige i Roma kranglet med hverandre om forskjellige spisevaner, høytidsfeiringer og andre kulturelle skikker. Hvilke lignende situasjoner opplever vi i dag? Klassemedlemmene kan gjerne skumlese Romerne 14 og i én setning gi et sammendrag av Paulus’ råd. Hvilke råd kan vi gi hverandre om hvordan vi kan unngå å dømme? Uttalelsen av president Dieter F. Uchtdorf under “Ytterligere ressurser” kan hjelpe.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

For å inspirere klassemedlemmene til å lese 1 Korinterbrev 1–7 kan du fortelle dem at disse kapitlene inneholder Paulus’ råd til medlemmer som bodde i det som var kjent som en av den gamle verdens mest umoralske og avgudsdyrkende byer.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Romerne 7–16

Motta “alt som [Faderen] har” (L&p 84:38).

Fra Bibelen

Fra nyere hellig skrift

Eldste Dallin H. Oaks fortalte følgende lignelse:

“En velstående far visste at om han skulle skjenke sin rikdom til et barn som ennå ikke hadde utviklet nødvendig visdom og modenhet, ville arven trolig bli ødslet bort. Faren sa til sitt barn:

‘Alt jeg har, ønsker jeg å gi deg – ikke bare min rikdom, men også min stilling og anseelse hos menneskene. Det jeg har, kan jeg med letthet gi deg, men det jeg er, må du selv tilegne deg. Du vil gjøre deg kvalifisert til arven ved å lære det jeg har lært og ved å leve slik jeg har levet. Jeg vil gi deg lovene og prinsippene som jeg har tilegnet meg min visdom og modenhet ved. Følg mitt eksempel, lær å mestre slik jeg har mestret, så vil du bli slik jeg er, og alt jeg har vil bli ditt’” (“Utfordringen å bli”, Liahona, jan. 2001, 40).

Kristi medarvinger.

“Siste-dagers-hellige anser alle mennesker som Guds barn i ordets hele og fulle betydning. De tror at ethvert menneske har guddommelig opprinnelse, natur og muligheter… Akkurat slik et barn kan utvikle sine foreldres egenskaper med tiden, kan den guddommelige natur som menneskene arver, utvikles til å bli som deres himmelske Faders… Menn og kvinner har muligheten til å bli opphøyet til en guddommelig tilstand” (“Becoming Like God”, Gospel Topics, topics.lds.org).

Døm ikke andre.

President Dieter F. Uchtdorf har sagt:

“Dette emnet, å dømme andre, kan faktisk forkynnes i en preken på tre ord. Når det gjelder å hate, sladre, ignorere, latterliggjøre, bære nag eller ønske å skade, vennligst anvend følgende:

Slutt med det!

Så enkelt er det. Vi er simpelthen nødt til å slutte å dømme andre og erstatte fordømmende tanker og følelser med et hjerte fullt av kjærlighet til Gud og hans barn. Gud er vår Fader. Vi er hans barn. Vi er alle brødre og søstre… Et klistremerke jeg så nylig… var festet på baksiden av en bil hvis sjåfør virket litt uslepen, men ordene på klistremerket fremsatte en innsiktsfull lærdom. Det sto: ‘Ikke døm meg fordi jeg synder annerledes enn deg’” (“De barmhjertige skal finne barmhjertighet”, Ensign eller Liahona, mai 2012, 75).

Vi kan forbedre vår undervisning

Finn ressurser som understøtter prinsippene. I tillegg til undervisningsforslagene i denne oversikten kan du tilpasse aktivitetene fra denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier til bruk i din klasse. (Se også Undervisning på Frelserens måte, 17–18.)

Skriv ut