Det Nye Testamente 2023
30. januar-5. februar. Matthæus 4; Lukas 4-5: »Herrens ånd er over mig«


»30. januar-5. februar. Matthæus 4; Lukas 4-5: ›Herrens ånd er over mig‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2023, 2022

»30. januar-5. februar. Matthæus 4; Lukas 4-5«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2023

Billede
Jesus står i ødemarken

Ind i ødemarken, af Eva Koleva Timothy

30. januar-5. februar

Matthæus 4; Lukas 4-5

»Herrens ånd er over mig«

Når du læser og tænker over Matthæus 4 og Lukas 4-5, så nedskriv dine åndelige indtryk. Dette vil indbyde til inspiration om, hvordan du bedst imødekommer din klasses behov. Du kan også overveje at bruge Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier såvel som dette oplæg for at finde yderligere ideer.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Denne uges læsning omfatter denne udtalelse: »De blev slået af forundring over hans lære, for der var myndighed bag hans ord« (Luk 4:32; se også Mark 1:22). Giv klasen opmuntring til at dele vers fra Matthæus 4 og Lukas 4-5, som hjalp dem til selv at føle denne lærdomsmæssige kraft.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Matthæus 4:1-11; Lukas 4:1-13

Vor himmelske Fader har givet os kraften og evnen til at modstå fristelse.

  • Beretningen om Frelseren, der modstår Satan, kan hjælpe klassemedlemmerne til at genkende måder, hvorpå Satan forsøger at friste dem. De kan vælge en af fristelserne i Matthæus 4:1-11 eller Lukas 4:1-13 og tænke på en nutidig relateret fristelse (udtalelsen i »Yderligere ressourcer« kan hjælpe). Hvorfor er det godt at vide, at Frelseren modstod fristelser, der ligner dem, vi står over for i dag? Hvorfor var Kristus i stand til at modstå fristelse? Se andre eksempler på personer i skrifterne, der modstår Satan, i 1 Mosebog 39:7-20, 2 Nefi 4:16-35 og Moses 1:10-22.

  • Hvad kunne hjælpe din klasse til at modstå fristelse? Du kunne bede dem om at gennemgå Matthæus 4:1-11 eller Lukas 4:1-13 for at lære, hvordan Frelserens viden om skrifterne hjalp ham til at besvare Satan, da han sagde: »Der står skrevet«. Giv klassen tid til at se efter under »Fristelse« i Guide til skrifterne, der kan styrke dem, når de føler sig fristet.

Lukas 4:16-32

Jesus Kristus er den profeterede Messias

  • For at hjælpe dem til bedre at forstå beretningen i Lukas 4:16-32 kunne du forklare, at titlerne Messias og Kristus begge betyder »den salvede«. Når klassen læser Lukas 4:18-21, så bed dem om at tænke over, hvad det vil sige, at Jesus er Kristus, Messias eller den Salvede. De kan måske også finde det nyttigt at læse »Salvede« i Guide til skrifterne. Hvordan erklærer Jesus, at han er Messias i dag? Klassens medlemmer kunne fortælle, hvordan de har fået en viden om, at Jesus Kristus er deres Frelser.

  • Der kan være nogle nyttige lektier at lære ved at udforske, hvorfor folket i Nazaret ikke accepterede Jesus som den profeterede Messias. Hvilke årsager er for eksempel foreslået i Lukas 4:22-24? Klassen kunne så sætte disse holdninger over for dem, som enken i Sarepta og Na’aman, folk, der ikke var israelitter, havde i Det Gamle Testamente (se Luk 4:25-27). Du kan også bede nogle på forhånd om at komme forberedt til at sammenfatte hver af disse beretninger (se 1 Kong 17:8-24; 2 Kong 5:1-17; Luk 4:16-30). Hvad lærer vi af disse beretninger om at have tro på Jesus Kristus? Ser vi nogen budskaber til os i Frelserens ord til folket i Nazaret?

Matthæus 4:18-22; Lukas 5:1-11

At følge Kristus vil sige at give afkald på vores egen vilje og acceptere hans.

  • Til tider giver den vejledning, vi modtager af Herren, ikke mening til at begynde med. Klassens medlemmer kan søge i Lukas 5:1-11 og se efter, hvad Herren bad Peter om, og hvorfor Peter kan have tvivlet på hans vejledning. Hvordan kan denne oplevelse have påvirket Peters følelser for Frelseren og sig selv? Du kan bede medlemmer i klassen om at dele oplevelser om, hvordan de udviste deres tro på guddommelig vejledning på trods af, at de ikke havde en fuldkommen forståelse. Hvad var resultatet af, at de udøvede deres tro?

    Billede
    Jesus kalder Peter og Andreas ved søen

    »Kom og følg mig, så vil jeg gøre jer til menneskefiskere« (Matt 4:19).

  • Ligesom, at fiskerne »forlod alt« for at følge Jesus Kristus (Luk 5:11), er der ting, vi må forlade for at blive hans disciple. Hvad lærer vi af Matthæus 4:18-22 om Peters, Andreas’, Jakobs og Johannes’ holdninger og tro? Det kan være nyttigt at tage fiskenet med til undervisningen. Giv så klassen opmuntring til at skrive ting ned, de er villige til at forlade eller allerede har forladt for at følge Kristus og lægge dem i nettet. Overvej at bede nogle om at fortælle, hvordan deres liv har ændret sig, når de har valgt at forlade alt for at følge Frelseren.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Former for fristelser.

Efter at have talt om de fristelser, som Frelseren stod overfor i ørkenen, udpegede præsident David O. McKay tre kategorier af fristelser:

»(1) En fristelse af appetitten eller lysterne.

(2) Eftergivenhed over for stolthed, mode eller forfængelighed.

(3) Et ønske om verdslig rigdom eller magt og herredømme over lande eller menneskets jordiske ejendomme« (Kirkens præsidenters lærdomme: David O. McKay, 2003,s. 82).

Gør undervisningen bedre

Tak dem, du underviser. »Bliv ikke så optaget af lektionen, at I glemmer at takke eleverne for deres bidrag. De har behov for at vide, at I påskønner deres villighed til at fortælle om deres indsigt og vidnesbyrd« (Undervisning på Frelserens måde, s. 33).

Udskriv