Det Nye Testamente 2023
13.-19. februar. Matthæus 5; Lukas 6: »Salige er I«


»13.-19. februar. Matthæus 5; Lukas 6: ›Salige er I‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2023, 2022

»13.-19. februar. Matthæus 5; Lukas 6«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2023

Billede
Jesus underviser på et bjerg

Jesus forkynder bjergprædikenen, af Gustave Doré

13.-19. februar

Matthæus 5; Lukas 6

»Salige er I«

Nedskriv dine åndelige indtryk, mens du studerer Matthæus 5 og Lukas 6. Åbenbaring vil komme, når du søger at imødekomme din klasses behov.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Præsident Joseph Fielding Smith sagde, at bjergprædikenen er »den største [prædiken], der nogensinde, så vidt vi ved, er holdt« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Fielding Smith, 2013, s. 231). Bed klassens medlemmer om at fortælle, hvorfor de føler, at dette er sandt.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Matthæus 5:1-12

Varig lykke kommer ved at leve sådan, som Jesus Kristus forkyndte.

  • I bjergprædikenen, bad Frelseren sine disciple om på ny at tænke over, hvad det vil sige at leve et velsignet liv – et liv med varig lykke. For at indlede en drøftelse om varig lykke kan du bede klassens medlemmer om at fortælle, hvad der gør dem lykkelige. Hvad sagde Jesus ifølge Matthæus 5:1-12 gør en person »salig« eller evigt lykkelig? Hvordan adskiller Jesu lærdomme sig fra andre måder, hvorpå folk prøver at finde lykke?

  • Overvej, at skrive nogle egenskaber og kvaliteter fra vers 3-12 på tavlen, eksempelvis »rene af hjertet« eller »stifter fred«. Bed dernæst klassen om at foreslå modsætninger til hvert begreb. Hvad kan vi lære om disse kvaliteter ved at tænke over deres modsætninger? Få dem til at overveje, hvordan de kan ændre sig for at blive den type, der beskrives i disse vers. Hvad tilføjer 3 Nefi 12:3, 6 til vores forståelse af Matthæus 5:3, 6?

Billede
Jesus underviser disciple

Frelseren lærte os om, hvordan man lever lykkeligt og bliver som vor Fader i himlen.

Matthæus 5:14-16

Frelserens disciple skal være verdens lys.

  • Hvad vil det sige, at være »verdens lys«? (v. 14). Hvad betyder det at gemme vores lys »under en skæppe« (v. 15), og hvorfor kan vi være fristede til at gøre det? Udtalelsen fra Bonnie H. Cordon i »Yderligere ressourcer« og 3 Nefi 18:24 kan hjælpe klassen med at blive mere bevidst om at være et lys for andre. De kunne også tale om folk, der har været et lys for dem og ført dem i retning af Jesus Kristus. Hvordan kan vi efterligne disse folk?

Matthæus 5:17-48

Jesus Kristus belærte om en højere lov, der kan føre os mod fuldkommenhed.

  • Nogle af situationerne, som er beskrevet i Matthæus 5, var specifikke for Frelserens tid, men de principper, han underviste i, er universelle. For at få klassen til at se anvendelse til deres eget liv, så bed dem om at vælge en af de følgende passager og tænke på nutidige eksempler, der illustrerer det, Frelseren underviste: Vers 21-24, 27-30, 33-37, 38-39, 40-42 og 43-44. De kan gøre dette på egen hånd eller i små grupper og fortælle klassen om deres eksempel.

  • Hvordan kan du hjælpe dem til at se, at Frelserens befaling om at være »fuldkommen« (Matt 5:48) betyder, som præsident Russell M. Nelson har forklaret, »fuldende« eller »afslutte«? (»Fuldkommengørelse venter«, Stjernen, jan. 1996, s. 86-88). Du kan klippe et billede af Jesus ud som et puslespil og bede dem om på bagsiden af hver brik at skrive lærdomme fra Matthæus 5, som de føler sig inspireret til at anvende i deres liv. Lad dem derefter arbejde sammen om at lave puslespillet. Hvordan hjælper Jesu Kristi forsoning os til at »fuldende« eller »afslutte«? (Se Guide til skrifterne, »Nåde«). Hvad tilføjer præsident Joy D. Jones’ ord i »Yderligere ressourcer« til vores forståelse af denne proces?

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

At være et lys.

Præsident Bonnie H Cordon har sagt: »Herrens opfordring om at lade vores lys skinne handler ikke blot om vilkårligt at svinge med en lysstråle og gøre verden lysere generelt set. Det handler om at fokusere vores lys, så andre kan se vejen til Kristus. Det er at indsamle Israel på denne side af sløret – og at hjælpe andre til at se det næste skridt hen mod at indgå og holde hellige pagter med Gud« (»At de må se«, Liahona, maj 2020, s. 79).

Søg fuldkommenhed.

Præsident Joy D. Jones har forklaret:

»Herren elsker en indsats, og en indsats medfører belønninger. Vi bliver med at øve os. Vi er altid på vej fremad, så længe vi stræber efter at følge Herren. Han forventer ikke fuldkommenhed i dag. Vi bliver ved med at klatre op ad vores personlige Sinajbjerg. Som i forgangne tider kræver vores rejse i den grad en indsats, hårdt arbejde og studium, men vores forpligtelse til at udvikle os medfører evige belønninger …

Lad os frimodigt erklære vores hengivenhed over for vor himmelske Fader og vor Frelser ›med urokkelig tro på ham, idet [vi] helt forlader [os] på hans fortjenester, han der er mægtig til at frelse‹ [2 Ne 31:19]. Lad os med glæde fortsætte denne rejse mod vores største åndelige potentiale« (»En særligt ærefuld kaldelse«, Liahona, maj 2020, s. 16-17).

Gør undervisningen bedre

Øg klassemedlemmernes deltagelse. Mange aktiviteter kan udføres som klasse, i små grupper, i par eller som en paneldiskussion. Brug en variation af metoder for at tillade folk at deltage, der normalt ellers ikke får mulighed. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 33).

Udskriv