Uusi testamentti 2023
6.–12. maaliskuuta. Matteus 9–10; Markus 5; Luukas 9: ”Nämä kaksitoista Jeesus lähetti matkaan”


”6.–12. maaliskuuta. Matteus 9–10; Markus 5; Luukas 9: ’Nämä kaksitoista Jeesus lähetti matkaan’”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Uusi testamentti 2023, 2022

”6.–12. maaliskuuta. Matteus 9–10; Markus 5; Luukas 9”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2023

Kuva
Jeesus asettaa Pietarin

6.–12. maaliskuuta

Matteus 9–10; Markus 5; Luukas 9

”Nämä kaksitoista Jeesus lähetti matkaan”

Kun luet lukuja Matt. 9–10; Mark. 5 ja Luuk. 9, tavoittele Pyhältä Hengeltä innoitusta niiden tarpeisiin, joita opetat. Hengellisten vaikutelmiesi kirjoittaminen muistiin voi auttaa sinua valmistautumaan kokemukseen, joka siunaa sinua ja luokkasi jäseniä.

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Voisit pyytää, että jokainen luokan jäsen kirjoittaa paperilapulle jonkin totuuden, jonka he ovat oppineet pyhistä kirjoituksista tällä viikolla, ja kyseiset pyhien kirjoitusten jakeet. Kun olet kerännyt paperit, valitse muutamia luettavaksi luokalle. Kuinka me voimme soveltaa näitä totuuksia omaan elämäämme?

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Matt. 9

Kristuksella on voima parantaa meidät fyysisesti ja hengellisesti.

  • Monet Vapahtajan ihmeellisistä parantamisista opettavat myös hengellisiä totuuksia. Voisit auttaa luokan jäseniä ymmärtämään tämän jakamalla luokan neljään ryhmään ja antamalla kullekin ryhmälle tarkasteltavaksi yhden seuraavista kohdista: Matt. 9:2–8; Matt. 9:18–19, 23–26; Matt. 9:20–22 ja Matt. 9:27–31. Pyydä kutakin ryhmää tutkimaan heille annetussa kohdassa kuvattua ihmettä ja esittämään se sitten lyhyesti luokalle. Mitä hengellisiä totuuksia me voimme oppia näistä ihmeistä?

Kuva
nainen kurkottaa koskettamaan Jeesuksen viittaa

Turvaa Herraan, Liz Lemon Swindle

Matt. 10

Herra antaa palvelijoilleen vallan tehdä Hänen työtään.

  • Vapahtajan apostoleilleen antama palvelutehtävä voi auttaa meitä yksilöllisissä vastuissamme. Luokan jäsenet ovat saattaneet saada tästä aiheesta oivalluksia opiskellessaan itsekseen. Esimerkiksi aineistossa Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi on tästä aiheesta toiminta. Kehota heitä kertomaan, mitä he ovat oppineet, tai tekemään tämä toiminta oppitunnilla pienryhmissä. Kehota luokan jäseniä kertomaan kokemuksista, jolloin he ovat tunteneet Vapahtajan voimaa suorittaessaan kirkon tehtäviään.

  • Kuinka Kristuksen apostoleilleen luvussa Matt. 10 antaman palvelutehtävän tutkiminen voi auttaa luokkasi jäseniä ymmärtämään nykyajan profeettojen ja apostolien roolia? Voisi olla hyödyllistä verrata Vapahtajan kahdelletoista antamaa palvelutehtävää tämän taloudenhoitokauden ensimmäiselle kahdentoista apostolin koorumille annettuun palvelutehtävään, joka esitetään kohdassa ”Lisäaineistoa”. Luokan jäsenet voivat kenties kertoa, kuinka elävien apostolien palvelutyö on vaikuttanut heihin. Lausu oma todistuksesi elävien profeettojen ja apostolien jumalallisesta kutsumuksesta ja kehota luokan jäseniä tekemään samoin.

Matt. 10:17–20

Kun olemme Herran palveluksessa, Hän innoittaa meitä tietämään, mitä sanoa.

  • Toisinaan ihmisiä pelottaa, kun he opettavat muille evankeliumia tai puhuvat siitä. Mutta Herra lupasi opetuslapsilleen, että Hän auttaisi heitä tietämään, mitä sanoa. Mitä meidän on tehtävä saadaksemme Herran lupaaman avun? Kehota luokan jäseniä lukemaan Matt. 10:19–20; OL 84:85 ja OL 100:5–8 ja etsimään vastauksia tähän kysymykseen. Milloin Pyhä Henki on auttanut teitä tietämään, mitä sanoa? Voisit kertoa omista kokemuksistasi ja kehottaa luokan jäseniä tekemään samoin.

Kuva
aineistoa-kuvake

Lisäaineistoa

Palvelutehtävä myöhempien aikojen apostoleille.

Kun muutamat kahdentoista koorumin ensimmäisistä jäsenistä tällä taloudenhoitokaudella kutsuttiin, Oliver Cowdery antoi heille samankaltaisen palvelutehtävän kuin Jeesus Kristus luvussa Matt. 10. Hän sanoi:

”’Teidän on taisteltava kaikkien kansakuntien kaikkia ennakkoluuloja vastaan. – – Siksi kehotan teitä kasvattamaan itsessänne suurta nöyryyttä, sillä minä tiedän ihmissydämen ylpeyden. Varokaa, etteivät maailman imartelijat ylpistä teitä. Varokaa, ettette kiinny maallisiin tavaroihin. Olkoon palvelutyönne etusijalla. – – On välttämätöntä, että saatte todistuksen taivaasta itse, jotta voitte todistaa totuudesta. – –

Teidän tulee viedä tämä sanoma niille, jotka pitävät itseään viisaina. Ja sellaiset saattavat vainota teitä, he saattavat tavoitella henkeänne. Vastustaja on aina tavoitellut Jumalan palvelijoiden henkeä. Teidän tulee siis olla valmiita kaikkina aikoina uhraamaan henkenne, mikäli Jumala sitä vaatii asiansa edistämiseksi ja vahvistamiseksi.’ – –

Sitten hän vei heidät erilleen kädestä pitäen ja sanoi: ’Otatko täysin vilpittömin sydämin osaa tähän palvelutyöhön julistaa evankeliumia kaikella uutteruudella näiden veljiesi kanssa sen toimeksiannon merkityksen ja tarkoituksen mukaan, jonka olet saanut?’ Jokainen heistä vastasi myöntävästi.” (Julkaisussa ”Minutes and Blessings, 21 February 1835”, Minute Book 1, s. 159–161, 164, josephsmithpapers.org.)

Näin kehitymme opettamisessa

Todista siunauksista. Kun esität kutsuja toimia, todista oppijoillesi, että he saavat Jumalan lupaamat siunaukset, kun he toimivat uskossa Hänen opetuksiinsa. Siunausten ei pitäisi olla ensisijainen innoittajamme kuuliaisuuteen, mutta taivaallinen Isä haluaa siunata kaikkia lapsiaan. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 35.)

Tulosta