Det Nye Testamente 2023
24.-30. april. Johannes 7-10: »Jeg er den gode hyrde«


»24.-30. april. Johannes 7-10: ›Jeg er den gode hyrde‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2023, 2022

»24.-30. april. Johannes 7-10«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2023

Billede
Jesus med kvinde, som er faldet til jorden

Jeg dømmer dig heller ikke, af Eva Koleva Timothy

24.-30. april

Johannes 7-10

»Jeg er den gode hyrde«

Du og dine klassemedlemmer vil få indsigt, når I læser Johannes 7-10 denne uge. Husk, at forslagene i dette oplæg kun bør supplere snarere end at erstatte den inspiration, du modtager ved at studere skrifterne.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Mind klassemedlemmerne om vigtigheden af at gøre deres hjem til centrum for at lære om evangeliet. Bed dem om at fortælle, hvad Helligånden har lært dem under deres studium af Johannes 7-10 derhjemme, personligt eller sammen med deres familie.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Johannes 7-10

Jesus Kristus er verdens Frelser.

  • I Johannes 7-10 kom Frelseren med adskillige erklæringer, der kan hjælpe klassemedlemmerne til bedre at forstå hans mission og komme ham nærmere. Overvej at bede dem at læse de følgende skriftsteder og fortælle, hvad de lærer om Frelserens guddommelige mission. Hvordan opfylder Kristus disse roller i vores liv?

Billede
Jesus Kristus

Verdens lys, af Howard Lyon

Johannes 7:14-17

Når vi efterlever Jesu Kristi lære, vil vi komme til at vide, at den er sand.

  • På nogle måder er det at modtage vidnesbyrd som at lære en ny færdighed – begge kræver øvelse og erfaring. Du kan for at illustrere dette bede en fra klassen, der har en bestemt færdighed, eksempelvis at kunne jonglere eller spille et instrument, om at forklare, hvordan vedkommende udviklede denne evne. Hvorfor er det ikke nok at læse om færdigheden eller se en anden udføre den? Snak som klasse om, hvordan indsatsen med at lære en færdighed ligner det åndelig mønster, som Frelseren beskrev i Johannes 7:14-17. Hvordan er det anderledes?

  • Måske kan nogle fra klassen fortælle om oplevelser, hvori en sandhed fra evangeliet hjalp dem til at modtage vidnesbyrd om den. Giv dem tid til at tænke på et evangelisk princip, som de gerne vil have et stærkere vidnesbyrd om, og tilskynd dem så til at sætte specifikke mål for at efterleve det princip mere fuldt ud.

Johannes 8:1-11

Frelserens nåde gives til alle, der omvender sig.

  • Til dem, der føler sig fordømt på grund af deres synder, vil historien om Frelseren, der giver nåde og tilgivelse til kvinden, der blev taget i at begå ægteskabsbrud, kunne være en kilde til opmuntring. Eller hvis de føler sig fristet til at dømme andre på grund af deres synder, vil historien virke som en advarsel. Du kan bede klassen om at læse Johannes 8:1-11 og se efter svar på spørgsmål som de følgende: Hvad lærer denne historie os om Frelserens nåde? Hvordan kan modtagelse af hans nåde hjælpe os, når vi føler os fristet til at dømme andre? (Se Alma 29:9-10).

  • For at hjælpe dem til at finde personlig relevans i Johannes 8:1-11, så overvej at dele klassen op i tre grupper – en, der fokuserer på farisæernes ord og handlinger, en, der fokuserer på Frelserens ord og handlinger og en, der fokuserer på kvindens ord og handlinger. Bed hver gruppe om at lave en liste over de åndelige sandheder, de lærer af at læse hver del af beretningen.

  • Til tider er vi ikke klar over, hvordan vi dømmer andre. Denne aktivitet kan hjælpe dem til at overvinde denne tendens: Bed klassen om at lave en liste over, hvordan vi dømmer folk (på deres udseende, deres opførsel, deres baggrund osv.). Giv dem et stykke papir, der er formet som en sten, og bed dem om at vælge en måde at dømme andre på, som de føler sig skyldig i, og skrive det på papirstenen. Hvad lærer vi af Frelserens ord til farisæerne i Johannes 8:1-11? Bed klassen om at skrive noget, som vil minde dem om ikke at dømme, på den anden side af papiret (måske en vending fra Joh 8).

Johannes 8:18-19, 26-29

Når vi lærer Jesus Kristus at kende, lærer vi også Faderen at kende.

  • Hvad lærer Frelserens ord i Johannes 8:18-19, 26-29 os om forholdet mellem ham og hans Fader? Når I har læst og drøftet disse vers, kan de på tavlen skrive det, som Jesus gjorde, sagde eller lærte os. Hvad lærer vi om Gud Faderen af dette?

Gør undervisningen bedre

Lev værdigt til Åndens vejledning. Når du efterlever evangeliet, er du værdig til at have Ånden hos dig. Når du søger vejledning, vil han give dig tanker og indtryk om, hvordan du kan imødekomme behovene hos dem, du underviser. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 5).

Udskriv