Det Nye Testamente 2023
1.-7. maj. Lukas 12-17; Johannes 11: »Glæd jer med mig, for jeg har fundet det får, jeg havde mistet«


»1.-7. maj. Lukas 12-17; Johannes 11: ›Glæd jer med mig, for jeg har fundet det får, jeg havde mistet‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2023, 2022

»1.-7. maj. Lukas 12-17; Johannes 11«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2023

Billede
en mand, der omfavner sin søn

Den fortabte søn, af Liz Lemon Swindle

1.-7. maj

Lukas 12-17; Johannes 11

»Glæd jer med mig, for jeg har fundet det får, jeg havde mistet«

Indled din forberedelse ved bønsomt at studere Lukas 12-17 og Johannes 11. Hvilke »mistede får« i din klasse kommer du i tanke om? Brug Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier og dette oplæg, når du søger Herrens vejledning om, hvordan du kan imødekomme dine klassemedlemmers behov, selv hvis de ikke kommer til klassen.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Anvendelse er en stor del af at tage del i indlæring, så bed klassemedlemmerne om at fortælle, hvordan de har valgt at efterleve noget, de har lært af skrifterne i denne uge.

Billede
Undervisningsikon

Undervis i læren

Lukas 14:15-24

Ingen undskyldning er gyldig for at afvise evangeliet.

  • For at hjælpe klassemedlemmerne med at studere lignelsen om det store festmåltid kan du invitere dem til en opdigtet fest, som du vil afholde. Lad dem give nogle grunde til, hvorfor de enten kan komme eller ikke. Læs Lukas 14:15-24 sammen og drøft de undskyldninger, som personerne i lignelsen brugte, da de blev inviteret til en fest, der repræsenterede evangeliets velsignelser. Hvilke undskyldninger bruger folk i dag for at afvise Frelserens invitation til at modtage vor himmelske Faders velsignelser? De kan måske fortælle om de velsignelser, de har modtaget, når de har ydet de nødvendige ofre for at efterleve visse evangeliske principper.

Lukas 15

Vi kan række ud til dem, der er faret vild, og glæde os med Faderen, når de vender tilbage.

  • Hvordan vil du give klassen mulighed for at fortælle, hvad de har lært af de tre lignelser i Lukas 15? Overvej at give alle i klassen en af lignelserne til at gennemgå. De kan se efter svar på spørgsmål som disse: Hvilke ord i lignelsen viser, hvad vor himmelske Fader føler for dem, der er fortabt? Hvad siger lignelserne om, hvordan vi bør række ud mod alle Guds børn? Nogle fra klassen kan fortælle, hvordan Frelseren fandt dem på et tidspunkt, hvor de satte deres lid til ham.

  • Det kan være en meningsfuld tilføjelse til læren i disse lignelser at synge »Hyrden hos fårene våger« (Salmer og sange, nr. 144).

  • Når I sammen gennemgår lignelsen om den fortabte søn, kan det være en god ide for klassen at fokusere på hver persons ord, handlinger og overbevisninger i lignelsen. Hvad lærer vi af hver person? Måske kunne klassens medlemmer skrive en alternativ slutning til lignelsen, hvor den ældre søns holdning til sin bror er anderledes. Hvad kan vi lære af faderens råd i lignelsen om, hvad vi skal føle for dem, der er fortabt, og dem, der vender tilbage til evangeliet? (Se også Jeffrey R. Hollands udtalelse i »Yderligere ressourcer«). Eller du kan bede dem om at forestille sig, at de er faderen i denne lignelse. Hvilke andre råd ville de give den ældre søn for at hjælpe ham til at glæde sig over andres fremgang og succes?

Lukas 17:11-19

Taknemlighed for mine velsignelser vil føre mig nærmere på Gud.

  • Giv klassen mulighed for at fortælle, hvad de hver især har lært af deres studie af Lukas 17:11-19. Hvordan blev den taknemlige spedalske velsignet for sin taknemlighed? Hvordan bliver vi velsignet, når vi udtrykker taknemlighed? Klassen kunne foreslå eksempler på, hvordan vi kan vise vores taknemlighed over for Gud og andre.

Johannes 11:1-46

Jesus Kristus er opstandelsen og livet.

  • En måde at undersøge Johannes 11:1-46 på er at bede klassemedlemmerne om på skift at læse disse vers og bede dem om at stoppe op og drøfte, hver gang de finder bevis på troen på Jesus Kristus. Du kan også bede klassen om at overveje perspektiverne fra dem, der var involveret – såsom Frelseren, apostlene, Martha, Maria og Lazarus. Hvad lærer vi af dem hver især? Måske kan klassen fortælle om oplevelser, hvor deres tro på og tillid til Gud blev styrket under en prøvelse.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Lær af den anden fortabte søn.

Ældste Jeffrey R. Holland observerede følgende om den fortabte søns storebror: »Denne søn er ikke så vred over, at den anden er kommet hjem, men i højere grad over, at hans forældre er så glade for det … Han har endnu ikke opnået den barmhjertighed og nåde, den kærlige indlevelse, det tilgivende overblik, hvor han indser, at dette ikke er en rival, der vender tilbage. Det er hans bror. Som hans far bad ham om at forstå, at det er en, som var død og nu er levende. Det er en, som var fortabt, og nu er fundet« (»Den anden fortabte søn«, Liahona, juli 2002, s. 70).

Gør undervisningen bedre

Ræk ud til den enkelte. Ligesom hyrden i Frelserens lignelse (se Luk 15:4) »kan I række ud til dem, der mangler i jeres klasse. Jeres muligheder for at undervise og opløfte klassen og hjælpe dem til at komme til Kristus går langt ud over klasseværelset og ud over dem, som deltager i jeres formelle lektioner« (Undervisning på Frelserens måde, s. 8).

Udskriv