Det Nye Testamente 2023
22.-28. maj. Joseph Smith – Matthæus 1; Matthæus 24-25; Markus 12-13; Lukas 21: »Menneskesønnen skal komme«


»22.-28. maj. Joseph Smith – Matthæus 1; Matthæus 24-25; Markus 12-13; Lukas 21: ›Menneskesønnen kommer‹« Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2023, 2022

»22.-28. maj. Joseph Smith – Matthæus 1; Matthæus 24-25; Markus 12-13; Lukas 21«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2023

Billede
Det andet komme

Det andet komme, af Harry Anderson

22.-28. maj

Joseph Smith – Matthæus 1; Matthæus 24-25; Markus 12-13; Lukas 21

»Menneskesønnen skal komme«

Husk at indlede din forberedelse til at undervise ved bønsomt at studere Joseph Smith – Matthæus 1; Matthæus 24-25; Markus 12-13 og Lukas 21. Søg inspiration på egen hånd og gennemgå derpå dette oplæg for at få yderligere ideer.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Lav en liste på tavlen over Frelserens lignelser i denne uges læsning, såsom figentræet, den gode mand og tyven, de tro og de onde tjenere, de ti brudepiger, talenterne og fårene og bukkene. Bed klassemedlemmerne om at fortælle, hvilke sandheder fra disse lignelser der kan hjælpe dem med at forberede sig til Herrens andet komme. Hvad gør de for at anvende disse sandheder i deres liv?

Billede
Undervisningsikon

Undervis i læren

Joseph Smith – Matthæus 1:21-37

Profetier om Frelserens andet komme kan hjælpe os til at se på fremtiden med tro.

  • Tegn på Frelserens andet komme kan være svære at forstå for nogle klassemedlemmer. Det kan hjælpe dem at arbejde i grupper og finde de tegn, som de finder i Joseph Smith – Matthæus 1:21-37. Det kan være, at det kan hjælpe dem med bedre at forstå vigtigheden af disse tegn, hvis de sammenligner dem med vejskilte. Hvorfor er vejskilte vigtige? Hvordan er tegnene på det andet komme ligesom vejskilte? Hvordan adskiller de sig? Du kan give hver gruppe nogle stykker papir, der har samme form som et vejskilt, og bede dem om på hvert stykke papir at skrive et tegn, som vil gå forud for det andet komme. Lad dem fortælle, hvad de fundet frem til, og bed dem om at drøfte bevis på disse tegn i verden i dag.

Joseph Smith – Matthæus 1:26-27, 38-55; Matthæus 25:1-13

Vi må altid være forberedte på Frelserens andet komme.

  • Lignelserne i Joseph Smith – Matthæus 1:26-27, 38-55 og Matthæus 25:1-13 kan hjælpe dem til at anerkende vigtigheden af at berede sig på det andet komme. Bed klassen søge i disse vers og fortælle, hvad de føler, at Frelseren inviterer os til at gøre. Ældste David A. Bednar gav en fortolkning af lignelsen om de ti brudepiger, der kan hjælpe (se »Yderligere ressourcer«). Hvorfor skal vi hver især selv opleve at blive omvendt? Hvordan gør vi det? Hvad tilføjer Lære og Pagter 45:56-57 til vores forståelse af denne lignelse?

  • Mens I lærer om Frelseren, kunne I læse eller synge salmer om det andet komme sammen (se »Jesus Kristus – Det andet komme« under Emne bagerst i salmebogen).

Matthæus 25:14-46

Ved den endelige dom vil vi aflægge regnskab overfor Herren over vores liv.

  • Lignelsen om talenterne og lignelsen om fårene og bukkene kan inspirere os til at tænke på det regnskab, vi vil aflægge overfor Herren ved den endelige dom. I kan læse lignelserne sammen, og du kan bede alle i klassen om at nævne et spørgsmål, som Frelseren måske vil stille os om vores liv, når vi dømmes. Giv dem tid til at planlægge, hvordan de vil handle på indtryk, som de modtager i løbet af drøftelsen.

    Billede
    får og bukke

    Kristus brugte får og bukke til at lære os om den endelige dom (se Matt 25:31-33).

  • For at inspirere til en drøftelse af Matthæus 25:34-40 kan du bede klassen om at fortælle om eksempler på personer, der viser den form for barmhjertighed, der beskrives i disse vers. Giv dem tid til at tænke over, hvem der kan have brug for deres tjeneste. Hvordan kan vi i praksis bespise de sultne, klæde den nøgne og besøge de syge?

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Omvendelsens olie.

Ældste David A. Bednar har foreslået denne mulige fortolkning af lignelsen om de ti brudepiger:

»Tænk på den olie som omvendelsens olie [se Matt 25:4-9] …

Var de fem kloge brudepiger selviske og uvillige til at dele, eller angav de korrekt nok, at omvendelsens olie ikke kan lånes ud? Kan den åndelige styrke, der følger af fortsat lydighed mod befalingerne, gives til en anden person? Kan den kundskab, der er opnået ved flittigt studium og overvejelse af skrifterne, overdrages til en, der har brug for den? Kan den fred, som evangeliet giver en trofast sidste dages hellig, overdrages til en person, der oplever modgang eller store udfordringer? Det klare svar på hvert af disse spørgsmål er nej.

Som de kloge brudepiger på passende vis fremhævede, må vi hver især ›selv købe‹. Disse inspirerede kvinder beskrev ikke en forretningstransaktion. De fremhævede snarere vores individuelle ansvar for at holde vores vidnesbyrds lampe tændt og tilegne os en rigelig mængde af omvendelsens olie. Denne dyrebare olie erhverves dråbe for dråbe – ›linje på linje [og] forskrift på forskrift‹ (2 Ne 28:30), tålmodigt og vedholdende« (»Omvendt til Herren«, Liahona, nov. 2012, s. 109).

Gør undervisningen bedre

Sørg for, at du underviser i sand lære. »Spørg hele tiden jer selv: ›Hvordan vil det, som jeg underviser i, hjælpe mine elever til at opbygge tro på Kristus, omvende sig, indgå og holde pagter med Gud og modtage Helligånden?‹« (Undervisning på Frelserens måde, s. 20).

Udskriv