Uusi testamentti 2023
29. toukokuuta – 4. kesäkuuta. Matteus 26; Markus 14; Johannes 13: ”Muistokseni”


”29. toukokuuta – 4. kesäkuuta. Matteus 26; Markus 14; Johannes 13: ’Muistokseni’”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Uusi testamentti 2023, 2022

”29. toukokuuta – 4. kesäkuuta. Matteus 26; Markus 14; Johannes 13”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2023

Kuva
viimeinen ateria

Minun muistokseni, Walter Rane

29. toukokuuta – 4. kesäkuuta

Matteus 26; Markus 14; Johannes 13

”Muistokseni”

Lue Matt. 26; Mark. 14 ja Joh. 13 ja pohdi ajatuksia ja vaikutelmia, joita tulee mieleesi. Mitkä sanomat siunaisivat luokkasi jäseniä?

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Kehota luokan jäseniä kertomaan, mitä sellaista he ovat oppineet tällä viikolla, mikä on auttanut heitä kokemaan sakramentin merkityksellisempänä. Mitä he tekivät ja kuinka se vaikutti heidän kokemukseensa sakramentin nauttimisesta?

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Matt. 26:20–22

Meidän täytyy tutkia omaa elämäämme määrittääksemme, kuinka Herran sanat soveltuvat meihin.

  • Kuulemme elämässämme monia evankeliumin opetuksia, mutta toisinaan meillä on taipumus ajatella, että nuo opetukset soveltuvat enimmäkseen muihin ihmisiin. Keskustelu jakeista Matt. 26:20–22 voi auttaa meitä voittamaan tämän taipumuksen. Mitä opetuksia voimme saada siitä, kuinka opetuslapset sovelsivat Vapahtajan sanoja itseensä? Jos joku luokan jäsenistä on lukenut presidentti Dieter F. Uchtdorfin viittauksen tähän kertomukseen puheessaan ”Herra, en kai se ole minä?” (Liahona, marraskuu 2014, s. 56–59), he voisivat kertoa saamistaan oivalluksista.

Matt. 26:26–29

Sakramentti on mahdollisuus muistaa Vapahtajaa.

  • Kuinka luokan jäsenet selittäisivät pyhän sakramenttitoimituksen jollekulle, joka ei tunne sitä? Voisitte laatia yhdessä luettelon kysymyksistä, joita jollakulla saattaa olla sakramentista, kuten ”Miksi Vapahtaja antoi meille sakramentin? Miksi leipä ja vesi ovat niin voimallisia vertauskuvia Jeesuksesta Kristuksesta? Mitä me lupaamme, kun nautimme sakramentin? Mitä lupauksia me saamme?” Luokan jäsenet voivat etsiä vastauksia seuraavista lähteistä: Matt. 26:26–29; OL 20:75–79 ja Gospel Topics, ”Sacrament” [Sakramentti] (topics.churchofjesuschrist.org). Voisit myös lukea vanhin D. Todd Christoffersonin esittämiä oivalluksia kohdasta ”Lisäaineistoa”.

    Kuva
    nainen nauttimassa sakramenttia

    Sakramentti auttaa meitä muistamaan Jeesuksen Kristuksen.

  • Luokan jäsenille voi olla hyötyä kuulla toistensa ajatuksia siitä, kuinka voi muistaa Vapahtajan sakramentin aikana ja koko viikon ajan (ks. Luuk. 22:19–20; OL 6:36–37). Voisit kenties pyytää heitä kertomaan, mikä auttaa heitä ja heidän perhettään muistamaan Vapahtajan ja pitämään lupauksensa. He voisivat myös kertoa, mitä he tekevät tehdäkseen sakramentista pyhän kokemuksen.

Joh. 13:1–17

Vapahtaja on meille esimerkkinä muiden nöyrästä palvelemisesta.

  • Voisit auttaa luokkasi jäseniä pohtimaan, mitä merkitsi se, että Jeesus pesi opetuslastensa jalat, pyytämällä yhtä luokan jäsentä esittämään Pietaria ja olemaan muiden luokan jäsenten haastateltavana. Luokan jäsenet voisivat tutkia jakeita Joh. 13:1–17 ja miettiä, mitä merkityksellisiä kysymyksiä he voisivat esittää Pietarille saadakseen tietoa hänen kokemuksestaan. Mitä sellaista opimme tämän kertomuksen perusteella, mikä saattaisi vaikuttaa siihen, kuinka palvelemme muita?

Joh. 13:34–35

Rakkautemme muita kohtaan on merkki siitä, että olemme Jeesuksen Kristuksen todellisia opetuslapsia.

  • Kuinka voisit innoittaa luokan jäseniä olemaan rakastavampia? Voisit kenties kysyä heiltä, mitä ominaisuuksia he huomaavat tavatessaan jonkun, joka on Kristuksen seuraaja. Voisit pyytää heitä katsomaan jakeita Joh. 13:34–35 ja ottamaan selville, mistä Vapahtajan tosi opetuslapset voi tunnistaa. Miten voimme tehdä rakkaudesta opetuslapseuttamme määrittävän ominaisuuden? Voisitte ehkä keskustella siitä, kuinka muiden rakastaminen on yksi tapa todistaa Jeesuksesta Kristuksesta. Kuinka voimme tehdä tätä perheessämme, sosiaalisessa mediassa ja muissa tilanteissa?

  • Olette tänä vuonna oppineet yhdessä paljon Vapahtajan elämästä, myös monia esimerkkejä siitä, kuinka Hän osoitti rakkauttaan muille. Yksi tapa auttaa luokan jäseniä pohtimaan jakeen Joh. 13:34 käskyä olisi kirjoittaa taululle Niin kuin minä olen rakastanut teitä ja pyytää luokan jäseniä laatimaan luettelo heidän mieleensä tulevista Uuden testamentin esimerkeistä, jotka osoittavat Jeesuksen rakkautta. Sitten voisit kirjoittaa taululle Rakastakaa toisianne ja pyytää luokan jäseniä laatimaan luettelon tavoista, joilla voimme noudattaa Hänen esimerkkiään rakkaudesta. Luokan jäsenet voivat löytää ideoita jostakin niistä videoista, jotka mainitaan kohdassa ”Lisäaineistoa”.

Kuva
aineistoa-kuvake

Lisäaineistoa

”Kristuksen ominaisuuksien ja luonteen sisäistäminen.”

Vanhin D. Todd Christofferson on opettanut: ”Sillä, että kuvaannollisesti syömme [Vapahtajan lihaa] ja juomme Hänen vertansa, on [tämä] tarkoitus[:] Kristuksen ominaisuuksien ja luonteen sisäistäminen, luonnollisen ihmisen riisuminen ja pyhäksi tuleminen ’Kristuksen, Herran sovituksen kautta’ [Moosia 3:19]. Kun nautimme sakramenttileivän ja -veden joka viikko, meidän kannattaisi miettiä, kuinka täysin ja kokonaisvaltaisesti meidän täytyy sisällyttää elämäämme ja olemukseemme Hänen luonteensa ja mallinsa synnittömästä elämästä.” (”Elävä leipä, joka on tullut taivaasta”, Liahona, marraskuu 2017, s. 37.)

Videoita rakkaudesta sivustolla churchofjesuschrist.org.

  • ”Love One Another” [Rakastakaa toisianne]

  • ”Families Sacrifice, Give, and Love” [Perheet uhrautuvat, antavat ja rakastavat]

  • ”Thomas S. Monsonin valmistautumista: Hän oppi myötätuntoa nuoruudessaan”

Näin kehitymme opettamisessa

Katso Jumalan silmin. Pyri näkemään luokkasi jäsenet siten kuin Jumala näkee heidät, niin Henki näyttää sinulle heidän jumalallisen arvonsa ja mahdollisuutensa. Kun teet niin, sinua ohjataan pyrkimyksissäsi auttaa heitä. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 6.)

Tulosta