Det nye testamente 2023
12.‒18. juni. Lukas 22; Johannes 18: “La ikke min vilje skje, bare din”


“12.‒18. juni. Lukas 22; Johannes 18: ‘La ikke min vilje skje, bare din’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2023 (2022)

“12.‒18. juni. Lukas 22; Johannes 18”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2023

Bilde
Kristus og disiplene i Getsemane

Gethsemane Grove [Getsemane hage], av Derek Hegsted

12.‒18. juni

Lukas 22; Johannes 18

“La ikke min vilje skje, bare din”

Overvei hva du vil gjøre for å innby Ånden i klassen mens dere drøfter de hellige hendelsene i disse kapitlene. Søk med bønnens hjelp å finne måter å hjelpe klassemedlemmene å styrke sin kjærlighet til Frelseren og sin tro på ham.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Be noen klassemedlemmer fortelle hva de følte mens de leste denne uken, og hvilke vers som hjalp dem å føle det slik.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Lukas 22:39–46

Vi blir mer lik Kristus når vi velger å la vår vilje være underordnet Faderens vilje.

  • Frelserens eksempel på å underkaste seg Faderens vilje kan hjelpe klassemedlemmene når de trenger å gjøre det samme. For å innlede en drøfting kan du be klassemedlemmene fortelle om tilfeller da de underkastet seg noe de visste at Gud ønsket at de skulle gjøre. Be dem fortelle hvordan de visste hva Gud ønsket at de skulle gjøre og hvordan de ble velsignet fordi de underkastet seg hans vilje. Be klassen lese Lukas 22:39–46 og snakke om hvorfor Frelseren var villig til å underkaste seg sin Faders vilje. Hvordan kan vi følge Frelserens eksempel?

  • I tillegg til Frelserens underkastelse for Gud i Lukas 22:42, hvilke andre eksempler på hans underkastelse finner vi i Lukas 22 og Johannes 18? Hvordan underkastet Frelseren seg sin Faders vilje gjennom hele sitt liv? Hva kan vi gjøre for å bli mer lik ham? Uttalelsen av eldste Neal A. Maxwell i “Ytterligere ressurser” kan bidra til å inspirere klassemedlemmene til å overveie hvordan de kan underkaste seg Guds vilje.

Lukas 22:39–46

Jesus Kristus utførte en altomfattende forsoning for oss.

  • Lukas 22:39–46 beskriver det som skjedde i Getsemane. For å hjelpe klassemedlemmene å forstå den personlige betydningen av denne hellige hendelsen kan du kanskje skrive spørsmål på tavlen som Hva skjedde i Getsemane? og Hvorfor er det viktig for meg? Klassemedlemmene kan finne svar i Lukas 22:39–46; Alma 7:11–13; Lære og pakter 19:16–19 og videoen “The Savior Suffers in Gethsemane” [Frelseren lider i Getsemane] (ChurchofJesusChrist.org). De kan også finne svar i president Tad R. Callisters budskap “Jesu Kristi forsoning” (Liahona, mai 2019, 85–87).

  • I Mormons bok kaller Jakob Jesu Kristi forsoning “en altomfattende forsoning” (2 Nephi 9:7). For å hjelpe klassemedlemmene å forstå hva dette betyr, kan du dele president Russell M. Nelsons læresetninger i “Ytterligere ressurser” og be klassemedlemmene lage en liste over hvordan innflytelsen av Frelserens offer kan betraktes som altomfattende. De kan også lese følgende skriftsteder og legge mer til på listen: Hebreerne 10:10; Alma 34:10–14; Lære og pakter 76:24 og Moses 1:33. Hvordan kan vi vise takknemlighet for det Frelseren har gjort for oss?

Bilde
Peter snur seg bort fra Kristus

Peter’s Denial [Peters fornektelse], av Carl Heinrich Bloch

Lukas 22:54–62

Vi kan være trofaste mot Jesus Kristus til tross for vår frykt og våre svakheter.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å visualisere hendelsene i Lukas 22:54–62 kan du vise et bilde, for eksempel Peters fornektelse (ChurchofJesusChrist.org), eller videoen “Jesus Is Tried by Caiaphas, Peter Denies Knowing Him” [Jesus forhøres av Kaifas, Peter nekter for at han kjenner ham] (ChurchofJesusChrist.org). Klassemedlemmene kan gjerne fortelle hva de lærer av Peters erfaringer som inspirerer dem til å være trofaste mot Jesus Kristus.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Vi skulle underkaste oss Faderens vilje.

Eldste Neal A. Maxwell underviste: “Når dere underkaster dere Guds vilje, gir dere ham det eneste dere faktisk kan gi ham som virkelig er deres eget. Vent ikke for lenge med å finne alteret eller med å begynne å legge viljens gave på det!” (“Minnes hvor barmhjertig Herren har vært”, Liahona, mai 2004, 46).

Den uendelige forsoning.

President Russell M. Nelson underviste:

“[Jesu Kristi] forsoning er uendelig – uten ende. Den var også uendelig i den forstand at alle mennesker ville bli frelst fra en død som aldri tok slutt. Den var uendelig når det gjelder hans enorme lidelse. Den var uendelig i tid og gjorde slutt på det foregående mønster med ofring av dyr. Den var uendelig i omfang – den skulle utføres en gang for alle. Og forsoningens barmhjertighet strekker seg ikke bare til et uendelig antall mennesker, men også til et uendelig antall verdener som ble skapt av ham. Den var uendelig utover en hvilken som helst menneskelig målestokk eller menneskelig forståelse.

Jesus var den eneste som kunne tilveiebringe en slik uendelig forsoning fordi han var født av en dødelig mor og en udødelig Fader. På grunn av denne enestående fødselsrett var Jesus et uendelig vesen” (“Forsoningen”, Lys over Norge, jan. 1997, 32).

Vi kan forbedre vår undervisning

Vær et ydmykt redskap for Ånden. “Din hensikt som lærer er ikke å gjøre en imponerende presentasjon, men snarere å hjelpe andre å motta Den hellige ånds innflytelse, som er den egentlige læreren” (Undervisning på Frelserens måte, 10).

Skriv ut