Det nye testamente 2023
5.‒11. juni. Johannes 14–17: “Bli i min kjærlighet”


“5.‒11. juni. Johannes 14–17: ‘Bli i min kjærlighet’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2023 (2022)

“5.‒11. juni. Johannes 14–17”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2023

Bilde
Det siste måltid

The Last Supper [Det siste måltid], av William Henry Margetson

5.‒11. juni

Johannes 14–17

“Bli i min kjærlighet”

Når du med bønnens hjelp studerer Johannes 14–17, kan du grunne på hvordan du best kan vise kjærlighet til dem du underviser. Den hellige ånd vil gi deg tanker og ideer mens du studerer Skriftene, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier og denne oversikten.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Skriv tallene 14 til og med 17 på tavlen, som står for kapitlene i Johannes som klassemedlemmene har lest denne uken. Be noen klassemedlemmer skrive ved hvert kapittelnummer henvisningen til et vers som Den hellige ånd hjalp dem å forstå bedre, eller som de ønsker å drøfte som klasse.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Johannes 14:16–27; 15:26; 16:7–15

Den hellige ånd hjelper oss å oppfylle våre hensikter som Jesu Kristi disipler.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å lære om Den hellige ånds forskjellige oppgaver kan du vurdere å be dem lese ett eller flere av følgende skriftsteder: Johannes 14:16–27; 15:26 og 16:7–15. De kan gjerne skrive på tavlen det disse skriftstedene lærer dem om Den hellige ånd. De kan også se etter innsikt om Den hellige ånd i skriftstedene og budskapene som er nevnt i “Ytterligere ressurser”. Hvordan har Den hellige ånd utført disse oppgavene i vårt liv? Du kan også tenke på gjenstander eller visuelle hjelpemidler du kan ta med til klassen for å hjelpe klassemedlemmene å forstå noen av disse oppgavene.

  • Vurder å be noen klassemedlemmer i forkant studere en av generalkonferansetalene som er foreslått i “Ytterligere ressurser” (eller en annen konferansetale de kjenner til) om Den hellige ånd. Be dem kort fortelle klassen hva de har lært. Hva tilfører disse budskapene det vi har lært om Den hellige ånd av Johannes 14–16?

Bilde
Jesus snakker med disiplene

The Last Supper [Det siste måltid], av Clark Kelley Price

Johannes 15:1–12

Når vi blir i Kristus, vil vi frembringe god frukt og ha glede.

  • Vurder å ta med en liten plante (eller et bilde av en) til klassen og bruke den til å hjelpe klassemedlemmene å visualisere Frelserens undervisning om vintreet og grenene. Etter å ha lest Johannes 15:1–12 som klasse, kan dere snakke om hva det vil si å “bli i [Kristus]” (Johannes 15:4). Noen klassemedlemmer kan gjerne fortelle hvordan de har opplevd at det som står i Johannes 15:5, er sant. (Se også uttalelsen av eldste Jeffrey R. Holland i “Ytterligere ressurser”.)

Johannes 17

Vår himmelske Fader og Jesus Kristus er fullkomment forenet.

  • Du kan sannsynligvis ikke undervise i alle de viktige sannhetene i Johannes 17 i én klassedrøfting, men her er en måte å hjelpe klassen å granske noen av dem på. Skriv konsepter fra Johannes 17 på tavlen, som for eksempel disse:

    • Vårt forhold til Jesus Kristus

    • Jesu Kristi forhold til sin Fader

    • Vårt forhold til resten av verden

    • Vårt forhold til hverandre som hans disipler

    Be hver elev velge ett av disse konseptene og lese Johannes 17 for å finne vers som er relevante for det. Be noen klassemedlemmer fortelle hva de lærer.

    Hvordan påvirker vårt forhold til Gud vårt forhold til hverandre? Hvordan påvirker vårt forhold til hverandre vårt forhold til Gud?

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Den hellige ånd.

Bli i Kristus.

Eldste Jeffrey R. Holland bemerket at ordet bli har bibetydninger som varighet og forpliktelse, og sa:

“Betydningen [av dette ordet] er således ‘bli – men bli for evig’ … Kom, men kom for å bli. Kom med overbevisning og standhaftighet …

Jesus sa: ‘Uten meg kan dere intet gjøre’ [Johannes 15:5]. Jeg vitner om at det er sant. Kristus betyr alt for oss og vi må ‘bli’ i ham for godt, urokkelig, standhaftig, for evig. For at evangeliets frukt skal blomstre og være til velsignelse for oss, må vi være fast knyttet til ham, vår alles Frelser, og til denne hans kirke som bærer hans hellige navn. Han er vintreet som er vår sanne kilde til styrke og den eneste kilde til evig liv. I ham vil vi ikke bare holde ut, men vil gjennomføre og gå seirende ut i hans hellige sak som aldri vil svikte oss” (“Bli i meg”, Liahona, mai 2004, 32).

Vi kan forbedre vår undervisning

Innby Ånden. “Vi kan … være redskaper i Guds hender for å hjelpe hans barn å lære ved Ånden. For å gjøre dette innbyr vi Åndens innflytelse i vårt liv og oppfordrer dem vi underviser, til å gjøre det samme … Hellig musikk, Skriftene, uttalelser fra profeter i de siste dager, uttrykk for kjærlighet og vitnesbyrd, og stunder med stille ettertanke, [kan] alt sammen innby Åndens nærvær” (Undervisning på Frelserens måte, 10).

Skriv ut