Nieuwe Testament 2023
3–9 juli. Handelingen 1–5: ‘U zult Mijn getuigen zijn’


‘3–9 juli. Handelingen 1–5: “U zult Mijn getuigen zijn”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘3–9 juli. Handelingen 1–5’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2023

Afbeelding
Menigten mensen staan bij de rivier en laten zich in de rivier dopen

Pinksterdag, Sidney King

3–9 juli

Handelingen 1–5

‘U zult Mijn getuigen zijn’

Als u Handelingen 1–5 leest en naar de leiding van de Geest streeft, zult u door inspiratie weten welke leringen in deze hoofdstukken de leerlingen ertoe zullen brengen meer op de Heilige Geest te vertrouwen en getrouwe getuigen van de Heer Jezus Christus te worden.

Afbeelding
meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

In Handelingen 1–5 staan veel belangrijke verzen en beginselen. Een uitstekende manier om te ontdekken wat voor de leerlingen het belangrijkst en relevantst is, is vragen wat hen tijdens hun studie is opgevallen. Hoe kunt u ze aanzetten hierover te vertellen? U kunt ze gewoon enkele minuten de tijd gunnen om een vers uit Handelingen 1–5 te kiezen waarin ze de stem van de Heer tot zich hoorden spreken.

Afbeelding
onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Handelingen 1:1–8; 2:37–39; 4:1–13, 31–33

Jezus Christus leidt zijn kerk door middel van de Heilige Geest.

  • Als ze over de ervaringen van de apostelen lezen, kunnen de leerlingen zien hoe ze kracht en leiding van de Heilige Geest voor hun kerkroepingen kunnen ontvangen. U kunt de gebeurtenissen in Handelingen 1–5 bespreken door De Heilige Geest hielp de apostelen de kerk te leiden door: op het bord te schrijven en dan de klas te vragen om in Handelingen 1:1–8; 2:37–39 en 4:1–13, 31–33 naar manieren te zoeken om de zin af te maken. De leerlingen kunnen dan over hun eigen ervaringen met die hulp van de Heilige Geest vertellen. Waarom hadden de apostelen de Heilige Geest nodig, en waarom hebben wij Hem nodig?

Handelingen 1:15–26

De apostelen van Jezus Christus worden door openbaring van God geroepen.

  • Vraag eventueel enkele leerlingen uit te leggen hoe een bedrijf een vrijgekomen kaderfunctie zou invullen. Op welke kwalificaties zouden ze letten? Laat de leerlingen dat vergelijken met hoe de apostel Matthias werd geroepen (zie Handelingen 1:15–26; zie ook 1 Samuel 16:1–13) en met de woorden van president Gordon B. Hinckley in de ‘Bijkomende leermiddelen’ over hoe apostelen tegenwoordig geroepen worden. Hoe beïnvloedt Gods manier van leiders kiezen ons geloof in de leiders die Hij heeft geroepen? De leerlingen kunnen vertellen hoe zij een getuigenis hebben gekregen dat de apostelen en profeten in deze tijd door Hem zijn geroepen.

Handelingen 2:37–47

De Heilige Geest stimuleert ons te handelen naar wat we leren.

  • Als de leerlingen elke week de Schriften thuis en klassikaal bestuderen, kunnen ze regelmatig ‘diep in het hart geraakt’ worden (Handelingen 2:37). Misschien krijgt u de ingeving om een stap verder te gaan door te vragen ‘Wat moeten wij doen?’ (Handelingen 2:37.) Lees samen Handelingen 2:37–47 en vraag de leerlingen te letten op wat deze groep van 3000 mensen naar aanleiding van Petrus’ uitnodiging deed. Misschien kunnen ze vertellen hoe zij door hun studie van het woord van God tot handelen geïnspireerd zijn. Geef dan aan het einde van de les iedereen de tijd om te overdenken: ‘Wat moet ik doen?’ en hun ingevingen op te schrijven.

Afbeelding
Aan gezicht verwonde Petrus glimlacht en predikt

Hoewel hij werd gearresteerd en geslagen, verkondigde Petrus het evangelie moedig.

Handelingen 3; 4:1–21; 5:12–42

Als wij met de Heilige Geest zijn vervuld, kunnen we het evangelie met vrijmoedigheid delen.

  • De leerlingen kunnen Handelingen 3; 4:1–21; 5:12–42 doornemen om voorbeelden te zoeken van Petrus die vrijmoedig getuigt. Of ze kunnen een van de volgende video’s bekijken: ‘Peter Preaches and Is Arrested’, ‘Peter and John Are Judged’ en ‘Peter and John Continue Preaching the Gospel’ (ChurchofJesusChrist.org). Wat houdt het in om ‘het woord van God met vrijmoedigheid’ te spreken? (Handelingen 4:31). Hoe helpt de Heilige Geest ons om het evangelie vrijmoedig te delen? Hoe verschilt deze vrijmoedigheid van ruzieachtigheid? De leerlingen willen misschien vertellen hoe zij zelf, of een kennis, vrijmoedig het evangelie hebben verdedigd of ervan hebben getuigd.

Afbeelding
leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

Hoe een lid van de Twaalf wordt geroepen.

Gordon B. Hinckley heeft ons de volgende inzichten over het proces van een nieuwe apostel roepen gegeven: ‘Deze werkwijze vinden we alleen in de kerk van de Heer. Er wordt geen functie geambieerd, niet gelobbyd voor een positie, en geen campagne gevoerd om de eigen pluspunten te profileren. Vergelijk de manier van de Heer met die van de wereld. Die van de Heer is kalm en vredig, zonder drukte of kosten, en zonder eigenwaan, ijdelheid of ambitie. In het plan van de Heer laten zij die functionarissen moeten kiezen zich door één overheersende vraag leiden: “Wie zou de Heer in die functie willen hebben?” Er is kalm en bedachtzaam overleg. En er is veel gebed om de bevestiging van de Geest te krijgen dat de keus juist is.’ (‘God staat aan het roer’, Liahona, juli 1994, 46.)

Ons onderwijs verbeteren

Vraag de leerlingen om te handelen. De Heilige Geest stimuleert ons vaak te handelen naar wat we leren (zie Handelingen 2:37). Toen dit de mensen die Petrus onderwees overkwam, gaf hij ze een uitnodiging (zie Handelingen 2:38). Hoe kunt u het voorbeeld van Petrus volgen?

Afdrukken