Uusi testamentti 2023
7.–13. elokuuta. Roomalaiskirje 1–6: ”Jumalan voima – – tuo pelastuksen”


”7.–13. elokuuta. Roomalaiskirje 1–6: ’Jumalan voima – – tuo pelastuksen’”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Uusi testamentti 2023, 2022

”7.–13. elokuuta. Roomalaiskirje 1–6”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2023

Kuva
Paavali kirjoittaa kirjettä

7.–13. elokuuta

Roomalaiskirje 1–6

”Jumalan voima – – tuo pelastuksen”

Lue rukoillen Room. 1–6 pitäen mielessäsi luokkasi jäsenet. Se auttaa sinua olemaan herkkä Hengen kehotuksille valmistautuessasi opettamaan.

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Voisit antaa luokan jäsenille muutaman minuutin aikaa etsiä luvuista Room. 1–6 jakeen, jonka he oppivat ymmärtämään paremmin Pyhän Hengen avulla. Sitten he voisivat lukea valitsemansa jakeen jollekulle lähellään istuvalle.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Room. 1:16–17

”Minä en häpeä evankeliumia.”

  • Monilla ihmisillä on ollut kokemuksia, joissa heitä on pilkattu heidän uskonkäsitystensä vuoksi. Voisit auttaa luokan jäseniä, kun heillä on sellaisia kokemuksia, kehottamalla heitä lukemaan Room. 1:16–17 ja ajattelemaan Apostolien teoista tilanteita, jolloin Paavali osoitti, ettei hän häpeä evankeliumia. Ehkä luokan jäsenet voisivat myös kertoa, mistä syistä he eivät häpeä Jeesuksen Kristuksen evankeliumia. Tai he voisivat kertoa kokemuksista, jolloin he tai muut ovat osoittaneet, etteivät he häpeä evankeliumia.

    Kuva
    luokan jäsenet kohottavat kätensä

    Me voimme kertoa todistuksemme evankeliumista tuntematta häpeää.

Room. 2:28–29

Todellinen opetuslapseus näkyy sisäisessä sitoutumisessamme eikä vain teoissamme.

  • Kuinka arvioimme omaa opetuslapseuttamme? Paavalin neuvo roomalaisille voi auttaa meitä muistamaan, että keskitymme enemmän sydämeen ja Henkeen (ks. Room. 2:29) kuin ulkoisiin tekoihin. Voisit auttaa luokkasi jäseniä ymmärtämään Paavalin neuvon kirjoittamalla taululle jakeiden Room. 2:28–29 tekstin. Korvaa sana juutalainen sanoilla myöhempien aikojen pyhä ja sana ympärileikkaus sanalla liitto. Miten tämä muutos lisää ymmärrystämme Paavalin opetuksista? Voisitte myös keskustella asioista, joita me kirkon jäsenet teemme ja jotka ovat merkityksellisempiä ja voimallisempia, kun ne tehdään sydämestä ja ne saa aikaan Henki (ks. Room. 2:29).

Room. 3–6

”Missä synti on tullut suureksi, siellä on armo tullut ylenpalttiseksi.”

  • Kuinka voit auttaa luokan jäseniä ymmärtämään Paavalin opetuksia uskosta, teoista ja armosta? Voisit kertoa seuraavat kaksi tilannetta auttaaksesi heitä ymmärtämään, että meidän ei pitäisi nähdä hyviä tekojamme keinona osoittaa kelvollisuutemme eikä meidän pitäisi nähdä Jumalan armoa syynä puolustella virheitämme ja syntejämme. Luokan jäsenet voisivat etsiä jakeista Room. 3:20–31; 5:1–2 ja 6:1–2, 21–23 totuuksia, jotka voivat auttaa Kaijaa ja Juhoa. Mitkä muut totuudet kohdassa ”Lisäaineistoa” voisivat auttaa luokan jäseniä ymmärtämään, miten tärkeitä ovat sekä vanhurskaat teot että Kristuksen armo?

    Tilanne 1

    Ystävä nimeltä Kaija tuntee lannistuvansa yrittäessään olla uskollinen opetuslapsi. Hän pyrkii kovasti tekemään kaiken, mitä hänen mielestään tulee tehdä, mutta hän on usein huolissaan siitä, etteivät hänen ponnistelunsa riitä. ”Olenko tarpeeksi hyvä?” hän miettii. ”Hyväksyykö Herra minut?”

    Tilanne 2

    Ystävä nimeltä Juho ei liiemmin kanna huolta vanhurskaiden valintojen tekemisestä. Hän uskoo Jeesukseen Kristukseen, osallistuu kirkon kokouksiin ja on rakastava isä ja hyvä naapuri. Hän on kuitenkin päättänyt olla elämättä niiden tasovaatimusten mukaan, joiden ansiosta hän voisi saada temppelisuosituksen. Kun perhe ja ystävät yrittävät kannustaa häntä valmistautumaan temppeliin, hän vastaa: ”Minä olen hyvä ihminen. Uskon Jeesukseen Kristukseen. Hän on jo maksanut kaikista synneistäni, enkä usko, että Hän estää minua pääsemästä selestiseen valtakuntaan niin vähäisten asioiden vuoksi.”

Kuva
aineistoa-kuvake

Lisäaineistoa

Usko, armo ja teot.

Tilanne 1

  • Et. 12:27

  • Moroni 10:32–33

  • J. Devn Cornish, ”Olenko kyllin hyvä? Onnistunko?”, Liahona, marraskuu 2016, s. 32–34

  • Presidentti Dieter F. Uchtdorf on opettanut: ”Pelastusta ei voi ostaa kuuliaisuuden valuutalla. Se ostetaan Jumalan Pojan verellä. – – Armo on Jumalan lahja, ja meidän halumme olla kuuliaisia Jumalan jokaiselle käskylle on se tapa, jolla meidän kuolevainen kätemme ojentautuu vastaanottamaan tämän pyhän lahjan taivaalliselta Isältämme.” (”Armon lahja”, Liahona, toukokuu 2015, s. 109–110.)

Tilanne 2

  • Jaak. 2:17–26

  • Hel. 12:23–24

  • D. Todd Christofferson, ”Pysykää minun rakkaudessani”, Liahona, marraskuu 2016, s. 48–51

  • Presidentti Uchtdorf on opettanut: ”Jos armo on lahja Jumalalta, niin miksi kuuliaisuus Jumalan käskyille on niin tärkeää? Miksi nähdä vaivaa Jumalan käskyjen – saati parannuksen – kanssa? – – Kuuliaisuutemme Jumalan käskyille tulee luonnollisena seurauksena loputtomasta rakkaudestamme ja kiitollisuudestamme Jumalan hyvyydestä. Tämänkaltainen aito rakkaus ja kiitollisuus siirtyvät Jumalan armon myötä ihmeellisellä tavalla meidän tekoihimme.” (”Armon lahja”, s. 109.)

Näin kehitymme opettamisessa

Kutsumuksesi on innoitettu. Opettajan tehtävässäsi Herra on kutsunut sinut olemaan siunauksena Hänen lapsilleen. Herra haluaa sinun onnistuvan, joten kun elät kelvollisena Hänen apuunsa, Hän antaa sinulle tavoittelemaasi ilmoitusta. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 5.)

Tulosta