Uusi testamentti 2023
4.–10. syyskuuta. 1. Korinttilaiskirje 14–16: ”Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala”


”4.–10. syyskuuta. 1. Korinttilaiskirje 14–16: ’Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala’”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Uusi testamentti 2023, 2022

”4.–10. syyskuuta. 1. Korinttilaiskirje 14–16”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2023

Kuva
temppelin kasteallas

4.–10. syyskuuta

1. Korinttilaiskirje 14–16

”Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala”

Ennen kuin käyt läpi tämän opetusehdotuksen, lue 1. Kor. 14–16. Kirjoita muistiin ensimmäiset vaikutelmasi siitä, mitkä totuudet auttavat luokkasi jäseniä, ja pyri edelleen saamaan Hengeltä lisää ohjausta, kun valmistaudut opettamaan.

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Anna luokan jäsenille muutama minuutti aikaa käydä läpi 1. Kor. 14–16 ja etsiä jae, joka tuntuu heistä erityisen merkitykselliseltä. Kehota heitä etsimään luokasta joku toinen, jolle he voivat lukea tämän jakeen ja selittää, miksi he valitsivat sen.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

1. Kor. 14

Kun kokoonnumme yhteen, meidän tulee pyrkiä rakentamaan toisiamme.

  • Voisit hyödyntää Paavalin opetuksia luvussa 1. Kor. 14 muistuttaaksesi luokan jäsenille, että me kaikki voimme rakentaa – eli tukea ja kohottaa – toinen toistamme kirkossa. Yksinkertainen tapa käydä läpi tämä luku voisi olla, että kirjoitat taululle jonkin seuraavanlaisen kysymyksen: Minkä pitäisi olla tavoitteemme, kun kokoonnumme yhteen? Kehota luokan jäseniä etsimään mahdollisia vastauksia luvusta 1. Kor. 14. Muita ideoita voi löytyä jakeista Moroni 6:4–5 ja OL 50:17–23. Kun luokan jäsenet kertovat, mitä he löytävät, voisit kysyä heiltä, miten heidän mielestään luokkanne menestyy tällä hetkellä näiden tavoitteiden saavuttamisessa. He voisivat myös kertoa kokemuksista, joissa he ovat tunteneet rakentuneensa jostakin, mitä joku luokan jäsen on sanonut.

1. Kor. 15

Koska Jeesus Kristus nousi kuolleista, me kaikki nousemme kuolleista.

  • Kuinka voit käyttää Paavalin todistusta luvussa 1. Kor. 15 vahvistaaksesi luokkasi jäsenten todistusta ylösnousemuksesta? Yksi tapa voisi olla jakaa luokan jäsenet kahteen ryhmään ja pyytää ensimmäistä ryhmää etsimään luvusta 1. Kor. 15 seurauksia, joita kohtaisimme, ellei Jeesus Kristus olisi noussut kuolleista. Toinen ryhmä voisi etsiä siunauksia, joita saamme Hänen ylösnousemuksensa ansiosta. Sitten kumpikin ryhmä voisi kirjoittaa taululle, mitä he ovat oppineet. Mitä he voisivat lisätä luetteloihinsa luettuaan kohdasta ”Lisäaineistoa” vanhin D. Todd Christoffersonin sanat? Voisit auttaa luokan jäseniä tuntemaan Hengen vaikutusta tämän keskustelun aikana laittamalla näkyviin kuvan ylösnousseesta Vapahtajasta (ks. Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi -aineiston tämän viikon oppimisehdotus) tai soittamalla tai laulamalla jonkin kirkon laulun, joka kertoo ylösnousemuksesta.

  • Koska Paavali puhui ihmisille, jotka eivät uskoneet ylösnousemukseen, luokallesi saattaisi olla hyötyä siitä, että esittäisitte roolileikkinä samankaltaisen tilanteen. Millä tavoin he esimerkiksi voisivat vahvistaa heille rakkaan ihmisen uskoa ylösnousemukseen? Mitä sellaista löydämme luvusta 1. Kor. 15, mikä auttaisi meitä selittämään, miksi Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus oli tarpeen ja mitä todisteita Hänen ylösnousemuksestaan on? Mitä muita pyhien kirjoitusten kohtia voisimme käyttää? (Ks. esim. Luuk. 24:1–12, 36–46; Alma 11:42–45.)

    Kuva
    auringonnousu

    Paavali opetti ylösnousemuksesta viittaamalla ”taivaallisiin ruumiisiin”, joita voi verrata aurinkoon (ks. 1. Kor. 15:40).

  • 1. Kor. 15 on yksi harvoista pyhien kirjoitusten kohdista, joissa mainitaan kaste kuolleiden puolesta (ks. jae 29; ks. myös OL 128:18). Luokan jäsenet voisivat kertoa, millaista iloa he ovat kokeneet ollessaan kasteilla tai muissa toimituksissa esivanhempiensa puolesta. Miksi Paavali mahtoi mainita kasteet kuolleiden puolesta todisteena ylösnousemuksesta? Jos luokallesi olisi hyötyä keskustella siitä, miksi kasteet kuolleiden puolesta ovat tarpeen, katso kirjasen Lujana uskossa artikkelin ”Sukututkimustyö” kohdasta ”Kuolleiden lunastaminen” (s. 159). Videossa ”Glad Tidings: The History of Baptisms for the Dead” [Ilouutinen: Kuolleiden puolesta suoritettujen kasteiden historia] (churchofjesuschrist.org) selitetään, kuinka tämä periaate palautettiin meidän aikanamme.

Kuva
aineistoa-kuvake

Lisäaineistoa

Ylösnousemuksen merkitys.

Vanhin D. Todd Christofferson on opettanut:

”Miettikää hetki sitä, miten merkittävällä tavalla ylösnousemus ratkaisi lopullisesti sekä sen, kuka Jeesus Nasaretilainen todellisuudessa on, että suuret filosofiset riidat ja elämää koskevat kysymykset. Jos Jeesus todellakin nousi kirjaimellisesti kuolleista, siitä seuraa ilman muuta, että Hän on jumalallinen olento. Kenelläkään pelkästään kuolevaisella ei ole itsessään valtaa herätä kuoltuaan jälleen eloon. Koska Jeesus nousi kuolleista, Hän ei ole voinut olla pelkkä puuseppä, opettaja, rabbi tai profeetta. Koska Jeesus nousi kuolleista, Hänen on täytynyt olla Jumala, Isän ainosyntyinen Poika.

Siksi se, mitä Hän opetti, on totta, sillä Jumala ei voi valehdella.

Siksi Hän on maailman Luoja, kuten Hän sanoi.

Siksi taivas ja helvetti ovat todellisia, kuten Hän opetti.

Siksi on olemassa henkimaailma, jossa Hän kävi kuolemansa jälkeen.

Siksi Hän tulee jälleen, kuten enkelit ovat sanoneet, ja ’tulee hallitsemaan henkilökohtaisesti maan päällä’.

Siksi on olemassa kaikkia koskeva ylösnousemus ja lopullinen tuomio.” (”Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus”, Liahona, toukokuu 2014, s. 113.)

Näin kehitymme opettamisessa

Tutustu niihin, joita opetat. Kahta tarkalleen samanlaista ihmistä ei ole, vaan jokaisella henkilöllä, jota opetat, on ainutlaatuinen tausta, näkökulma ja joukko lahjoja. Rukoile tietääksesi, kuinka voit hyödyntää niitä saadaksesi oppilaasi mukaan. Kun ymmärrät paremmin niitä, joita opetat, pystyt luomaan heille merkityksellisiä ja mieleenpainuvia opetushetkiä. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 7.)

Tulosta