Uusi testamentti 2023
11.–17. syyskuuta. 2. Korinttilaiskirje 1–7: ”Suostukaa sovintoon Jumalan kanssa”


”11.–17. syyskuuta. 2. Korinttilaiskirje 1–7: ’Suostukaa sovintoon Jumalan kanssa’”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Uusi testamentti 2023, 2022

”11.–17. syyskuuta. 2. Korinttilaiskirje 1–7”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2023

Kuva
Jeesus Kristus

11.–17. syyskuuta

2. Korinttilaiskirje 1–7

”Suostukaa sovintoon Jumalan kanssa”

Kun luet tällä viikolla lukuja 2. Kor. 1–7, ajattele yksittäisiä luokan jäseniä – niitä, jotka tulevat luokkaan, ja niitä, jotka eivät tule. Kuinka näiden lukujen periaatteet voivat olla heille siunaukseksi?

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Luokan jäsenille voi olla hyötyä siitä, että he kuulevat toistensa ajatuksia siitä, kuinka he voivat tehdä pyhien kirjoitusten tutkimisestaan tehokkaampaa. Varaa tähän aika ajoin muutama minuutti aikaa.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

2. Kor. 1:3–7; 4:6–10, 17–18; 7:4–7

Koettelemuksemme voivat olla siunaus.

  • Paavalin kuvailemat kokemukset ja hänen 2. Korinttilaiskirjeessä antamansa neuvot voivat auttaa luokan jäseniä ajattelemaan siunauksia, joita heidän koettelemuksistaan voi koitua. Voisit aloittaa keskustelun pyytämällä yhtä luokan jäsentä tulemaan oppitunnille valmistautuneena kertomaan, kuinka jokin koettelemus on ollut siunaus hänen elämässään, tai mitä hän on oppinut joltakulta toiselta, joka on kestänyt jonkin koettelemuksen. Sitten voisit antaa luokan jäsenille muutaman minuutin aikaa käydä läpi jakeet 2. Kor. 1:3–7; 4:6–10, 17–18 ja 7:4–7 sekä kiinnittää huomiota siihen, mitä Paavali opetti koettelemusten tarkoituksista ja siunauksista. Pyydä luokan jäseniä kertomaan, mitä he löytävät. Voisit ehdottaa, että he lukevat ääneen jakeen, josta he löysivät jonkin tietyn opetuksen, ja kertovat sitten tuohon opetukseen liittyvän kokemuksen tai todistavat siitä.

  • Keskusteluanne voisi syventää se, että laulatte yhdessä kirkon lauluja, joista luokan jäsenet pitävät ja jotka todistavat taivaallisen Isän ja Vapahtajan meille tarjoamasta lohdusta ja siunauksista koettelemusten aikoina – kuten ”Niin varma on perustus” (MAP-lauluja, 43). Kun olette laulaneet yhdessä, voisit pyytää luokan jäseniä etsimään luvuista 2. Kor. 1 ja 4 jonkin ilmauksen, joka heidän mielestään sopii laulun sanomaan.

2. Kor. 2:5–11

Anteeksianto on siunaus, jonka voimme sekä antaa että saada.

  • Meillä kaikilla on ollut kokemuksia siitä, kun joku on ”tuottanut surua” meille tai perheellemme (jae 5). Luokan jäsenet voisivat etsiä jakeista 2. Kor. 2:5–11 Paavalin neuvoja siitä, kuinka meidän tulee kohdella henkilöä, joka on loukannut meitä. Voisit pyytää luokan jäseniä käymään läpi Matt. 5:43–48 ja Luuk. 15:11–32 oppiakseen lisää siitä, kuinka meidän tulee kohdella niitä, jotka ovat loukanneet meitä. Millä tavoin me vahingoitamme itseämme ja muita, kun päätämme olla antamatta anteeksi?

2. Kor. 5:14–21

Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta voimme tehdä sovinnon Jumalan kanssa.

  • Monet ihmiset tulevat kirkkoon, koska he haluavat tuntea olevansa lähempänä Jumalaa, ja keskustelu jakeista 2. Kor. 5:14–21 voi auttaa heitä. Aloita niin, että luokan jäsenet perehtyvät ilmauksen tehdä sovinto merkitykseen. Mitä oivalluksia tämä tuo sovinnon tekemisestä Jumalan kanssa? Mitä lisäoivalluksia saamme Pyhien kirjoitusten oppaan artikkelista ”Sovitus”? Kuinka nämä oivallukset auttavat meitä ymmärtämään jakeita 2. Kor. 5:14–21? Voisit kehottaa luokan jäseniä kertomaan ajatuksiaan Vapahtajasta, jonka sovituksen ansiosta me voimme päästä takaisin Jumalan luokse.

2. Kor. 7:8–11

Jumalan mielen mukainen murhe saa aikaan parannuksen.

  • Jakeissa 2. Kor. 7:8–11 on hyödyllinen selitys Jumalan mielen mukaisesta murheesta ja sen roolista parannuksenteossa. Mitä opimme Jumalan mielen mukaisesta murheesta jakeiden 2. Kor. 7:8–11 ja presidentti Dieter F. Uchtdorfin sanojen perusteella kohdassa ”Lisäaineistoa”? Miksi Jumalan mielen mukainen murhe on välttämätöntä parannuksenteossa?

  • Saatat tuntea innoitusta kannustaa luokkaa laajempaan keskusteluun parannuksesta. Jos näin on, voisit kokeilla jotakin tämänkaltaista: Kirjoita taululle Parannus on . Pyydä luokan jäseniä täydentämään tämä virke käyttäen sitä, mitä he oppivat jakeista 2. Kor. 7:8–11 sekä pyhien kirjoitusten kohdista, jotka mainitaan Pyhien kirjoitusten oppaan artikkelissa ”Parannus” (pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org). Kuinka voisimme hyödyntää näitä opetuksia auttaaksemme jotakuta ymmärtämään, kuinka tehdä vilpitön parannus?

Kuva
aineistoa-kuvake

Lisäaineistoa

Jumalan mielen mukainen murhe innoittaa muutokseen ja toivoon.

Presidentti Dieter F. Uchtdorf on selittänyt:

Jumalan mielen mukainen murhe innoittaa muutokseen ja toivoon Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta. Maallinen murhe kiskoo meitä alas, sammuttaa toivon ja saa meidät antamaan periksi muillekin kiusauksille.

Jumalan mielen mukainen murhe johtaa kääntymykseen ja sydämenmuutokseen. Se saa meidät vihaamaan syntiä ja rakastamaan hyvyyttä. Se kannustaa meitä nousemaan ylös ja kulkemaan Kristuksen rakkauden valossa. Todellisessa parannuksessa on kyse muuttumisesta, ei piinasta eikä kidutuksesta.” (”Nyt sinä pystyt siihen!”, Liahona, marraskuu 2013, s. 56.)

Näin kehitymme opettamisessa

Ota mukaan ne, joilla on vaikeaa. Joskus luokan jäsenet, joilla on vaikeaa, kaipaavat vain mukaan ottamista tunteakseen, että heitä rakastetaan. Voisit antaa heille jonkin tehtävän, johon he osallistuvat jollakin tulevalla oppitunnilla. Älä luovuta, elleivät he alkuun reagoi ponnisteluihisi. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 8–9.)

Tulosta