Uusi testamentti 2023
6.–12. marraskuuta. Heprealaiskirje 7–13: ”Meitä odottavan hyvän ylipappi”


”6.–12. marraskuuta. Heprealaiskirje 7–13: ’Meitä odottavan hyvän ylipappi’”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Uusi testamentti 2023, 2022

”6.–12. marraskuuta. Heprealaiskirje 7–13”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2023

Kuva
Melkisedek antamassa siunausta Abramille

Melkisedek siunaa Abramin, Walter Rane. Taiteilijan lahjoitus

6.–12. marraskuuta

Heprealaiskirje 7–13

”Meitä odottavan hyvän ylipappi”

Kun luet lukuja Hepr. 7–13, pohdi, mikä oli Herran sanoma heprealaisille pyhille. Pane myös merkille Hänen sanomiaan itsellesi ja niille, joita opetat.

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Pyydä ennen oppituntia muutamia luokan jäseniä tulemaan luokkaan valmistautuneina mainitsemaan luvuista Hepr. 7–13 jakeita, jotka auttavat heitä ”astumaan Jumalan eteen vilpittömin sydämin ja varmoina uskossaan” (ks. Hepr. 10:22).

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Hepr. 7–10

Muinaiset ja nykyiset toimitukset viittaavat Jeesukseen Kristukseen.

  • Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi -aineiston tämän viikon oppimisehdotuksessa ehdotetaan etsimään luvusta Hepr. 7 jakeita, joissa opetetaan Melkisedekin pappeudesta ja todistetaan Jeesuksesta Kristuksesta. Kehota luokan jäseniä kertomaan, mitä he ovat löytäneet. Tai voisit antaa heille oppitunnilla aikaa kerrata luvun 7 ja etsiä jakeita, joissa opetetaan tästä pappeudesta ja jotka todistavat Vapahtajasta. Millä tavoin Melkisedek oli Jeesuksen Kristuksen kaltainen? (Ks. Melkisedekin nimitykset jakeissa 1–2.) Kuinka Melkisedekin pappeuden toimitukset auttavat meitä tulemaan Kristuksen luo? Luokan jäsenet voisivat etsiä mahdollisia vastauksia Pyhien kirjoitusten oppaan artikkelista ”Melkisedekin pappeus” (pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org).

  • Vaikka emme uhraa eläimiä, me osallistumme nykyään toimituksiin, jotka samalla tavoin suuntaavat sielumme kohti Kristusta ja tarjoavat ”valtuutettuja kanavia, joiden kautta taivaan siunaukset ja voimat voivat virrata omaan elämäämme” (David A. Bednar, ”Säilyttäkää aina syntienne anteeksianto”, Liahona, toukokuu 2016, s. 60). Voisitte kenties tutkia yhdessä, kuinka luvuissa Hepr. 8–10 kuvatut muinaiset toimitukset olivat vertauskuvana Vapahtajan sovitusuhrista. Esimerkiksi mitä härkien ja pukkien veri edustaa? (Ks. Hepr. 9:13–14.) Ketä ylipappi edustaa? (Ks. Hepr. 9:24–26.) Videosta ”Sacrifice and Sacrament” [Uhri ja sakramentti] (churchofjesuschrist.org) voi olla apua. Kuinka nykyajan toimitukset ovat siunanneet meitä ja auttaneet meitä suuntaamaan itsemme kohti Jeesusta Kristusta? Miten voimme tehdä näistä toimituksista merkityksellisempiä ja enemmän Vapahtajaan keskittyviä?

Hepr. 10:34–3811

Usko edellyttää luottamista Jumalan lupauksiin.

  • Voisit auttaa luokan jäseniä ymmärtämään Paavalin opetuksia uskosta aloittamalla niin, että pyydät heitä miettimään, kuinka he kuvailisivat uskoa yhdellä lauseella. Lukekaa sitten yhdessä määritelmä, jonka Paavali antoi jakeessa Hepr. 11:1, ja keskustelkaa siitä. Voisit sitten antaa kunkin henkilön valita tutkittavaksi yhden luvussa Hepr. 11 mainituista henkilöistä. Luokan jäsenet voisivat käyttää jakeiden jäljessä mainittuja viitteitä tai Pyhien kirjoitusten opasta (pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org) ja kerrata henkilön kokemuksia Vanhasta testamentista sekä sitten kertoa luokalle, mitä he saivat selville. Kuinka nämä ihmiset osoittivat tunteneensa ”[varmuutta] siitä, mitä toivotaan” (JSR Hepr. 11:1)? Luokan jäsenet voivat ehkä kertoa muita esimerkkejä uskollisista ihmisistä. Milloin me olemme osoittaneet uskoa lupauksiin, jotka eivät ole vielä täyttyneet?

  • Neuvot heprealaisille pyhille, jotka tunsivat kiusausta luopua uskostaan, voivat olla arvokkaita niille luokan jäsenille, jotka kenties kamppailevat todistuksensa kanssa. Siitä voi olla apua myös niille, jotka yrittävät auttaa läheisiään uskon kriisissä. Luokan jäsenet voivat löytää näitä neuvoja lukemalla Hepr. 10:34–38 ja vanhin Jeffrey R. Hollandin lausunnon kohdasta ”Lisäaineistoa”. Miksi me toisinaan tunnemme kiusausta ”heittää pois rohkeutemme” (ks. Hepr. 10:35) ja luottamuksemme Herraan ja Hänen evankeliumiinsa? Millä tavoin me voimme kasvattaa ja pitää yllä uskoa ja luottamusta Jumalan lupauksiin? (Ks. Hepr. 10:36.) Tätä keskustelua voisivat täydentää videot ”Good Things to Come” [Meitä odottava hyvä] ja ”An High Priest of Good Things to Come” [Meitä odottavan hyvän ylipappi] (churchofjesuschrist.org).

Kuva
aineistoa-kuvake

Lisäaineistoa

”Älkää siis heittäkö pois rohkeuttanne.”

Viitaten jakeisiin Hepr. 10:32–39 vanhin Jeffrey R. Holland opetti:

”Tietenkin se on vaikeaa – ennen kirkkoon liittymistä, ponnistellessanne liittyäksenne sekä sen jälkeen. Paavalin mukaan niin on aina ollut, mutta älkää luopuko. Älkää joutuko pakokauhun valtaan älkääkä perääntykö. Älkää menettäkö uskoanne. Älkää unohtako sitä, miltä teistä kerran tuntui. Älkää epäilkö sitä kokemusta, joka teillä oli. – –

Minkä tahansa tärkeän päätöksen kohdalla tarvitaan varovaisuutta ja harkintaa, mutta kun olette saaneet valaistuksen, varokaa houkutusta perääntyä pois hyvästä asiasta. Jos se oli oikein silloin kun rukoilitte siitä ja luotitte siihen, se on oikein nytkin. Älkää antako periksi painostuksen lisääntyessä. – – Kohdatkaa epäilyksenne. Hallitkaa pelkonne. ’Älkää siis heittäkö pois rohkeuttanne.’ Pitäkää kurssinne ja nähkää elämän kauneus, joka avautuu teidän eteenne.” (”Älkää siis heittäkö pois rohkeuttanne”, Liahona, kesäkuu 2000, s. 38.)

Näin kehitymme opettamisessa

Käänny ensin pyhien kirjoitusten puoleen. Pyhien kirjoitusten tulee olla tutkimisesi ja valmistautumisesi ensisijainen lähde. Nykyajan profeettojen sanat voivat täydentää pyhiä kirjoja. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 17.)

Tulosta