Uusi testamentti 2023
30. lokakuuta – 5. marraskuuta. Heprealaiskirje 1–6: Jeesus Kristus, ”iankaikkisen pelastuksen tuoja”


”30. lokakuuta – 5. marraskuuta. Heprealaiskirje 1–6: Jeesus Kristus, ’iankaikkisen pelastuksen tuoja’”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Uusi testamentti 2023, 2022

”30. lokakuuta – 5. marraskuuta. Heprealaiskirje 1–6”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2023

Kuva
Kristus seisomassa nuoren tytön kanssa

Gileadin balsamia, Annie Henrie

30. lokakuuta – 5. marraskuuta

Heprealaiskirje 1–6

Jeesus Kristus, ”iankaikkisen pelastuksen tuoja”

Voisit kertoa luokkasi jäsenille vaikutelmista, joita olet saanut Pyhältä Hengeltä luvuista Hepr. 1–6. Kun teet niin, se voi innoittaa heitä tavoittelemaan omia vaikutelmia heidän tutkiessaan pyhiä kirjoituksia.

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Jotkut luokan jäsenet, jotka eivät puhu usein luokassa, voivat yksinkertaisesti tarvita erityisen kutsun siihen ja hieman aikaa valmistautua. Voisit ottaa yhteyttä muutamaan heistä päivän tai kaksi etukäteen ja pyytää heitä saapumaan oppitunnille valmistautuneina kertomaan, mikä jae luvuissa Hepr. 1–6 on heille merkityksellinen.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Hepr. 1–5

Jeesus Kristus on ”iankaikkisen pelastuksen tuoja”.

  • Kuinka voit kannustaa luokan jäseniä mainitsemaan Jeesuksesta Kristuksesta kertovia merkityksellisiä kohtia, joita he löysivät tutkiessaan tällä viikolla pyhiä kirjoituksia yksin ja perheen kanssa? Voisit piirtää taululle viisi saraketta, yhden kutakin Heprealaiskirjeen viittä ensimmäistä lukua varten. Kehota luokan jäseniä kirjoittamaan vastaavaan sarakkeeseen näistä luvuista ilmauksia, jotka opettavat heille jotakin Jeesuksesta Kristuksesta, sekä sen jakeen numero, josta kyseinen ilmaus löytyy. Kuinka näiden asioiden tietäminen Vapahtajasta vaikuttaa uskoomme Häneen ja halukkuuteemme seurata Häntä?

Hepr. 2:9–18; 4:12–16; 5:7–8

Jeesus Kristus kärsi kaiken, joten Hän voi ymmärtää ja auttaa meitä, kun kärsimme.

  • Hepr. 2:9–18; 4:12–16; 5:7–8 voivat auttaa ihmisiä, jotka näkevät kärsimystä maailmassa ja miettivät, huomaako Jumala sen tai välittääkö Hän edes siitä. Luokan jäsenet voisivat etsiä näistä jakeista totuuksia, jotka auttaisivat tällaisissa kysymyksissä. Mitä näissä jakeissa opetetaan siitä, kuinka Vapahtaja suhtautuu ihmiskunnan kärsimykseen? Voi myös olla hyödyllistä pyytää luokan jäseniä mainitsemaan pyhien kirjoitusten esimerkkejä siitä, kun Jeesus Kristus on tukenut ja lohduttanut ihmisiä heidän kärsimyksissään (ks. ”Lisäaineistoa”), tai näyttää video ”Vuoria kiivettäviksi” (churchofjesuschrist.org). Luokan jäsenet voivat keskustella yhdessä, mitä he oppivat siitä, kuinka Vapahtaja voi auttaa meitä kohdatessamme vaikeita haasteita.

Hepr. 3:74:2

Jumalan siunaukset ovat niiden ulottuvilla, jotka eivät paaduta sydäntään.

  • Luvuissa Hepr. 3 ja 4 on harras pyyntö, etteivät pyhät paaduttaisi sydäntään ja siten torjuisi siunauksia, joita Jumala haluaa antaa heille. Kun sinä ja luokkasi jäsenet luette jakeita Hepr. 3:74:2, keskustelkaa siitä, kuinka entisaikojen israelilaisten kokemukset voivat soveltua meihin nykyään, aivan kuten ne soveltuivat heprealaisiin alkukirkossa (ks. näitä jakeita koskeva opiskeluaineisto Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi -aineiston tämän viikon oppimisehdotuksessa). Mitä voimme tehdä pitääksemme sydämemme pehmeänä ja vastaanottavaisena Herran tahdolle? (Ks. Sananl. 3:5–6; Alma 5:14–15; Et. 4:15.) Luokan jäsenet voisivat kertoa, kuinka heitä tai muita heidän tuntemiaan ihmisiä on siunattu, koska heillä on ollut pehmeä ja katuva sydän.

Hepr. 5:1–5

Niiden, jotka palvelevat Jumalan valtakunnassa, täytyy olla Jumalan kutsumia.

  • Luvun Hepr. 5 sanoma siitä, että Jumala kutsuu pappeudenhaltijat, voi koskea kaikkia, jotka pappeuden valtuudella erotetaan palvelemaan kirkon tehtävissä. Voisit auttaa luokkasi jäseniä oppimaan, mitä tarkoittaa se, että on Jumalan kutsuma kuten Aaron, kehottamalla heitä käymään läpi jakeiden 2. Moos. 4:10–16, 27–31 ja 28:1 kertomus siitä, kuinka Aaron kutsuttiin. Mitkä seikat tässä kertomuksessa auttavat meitä ymmärtämään jakeita Hepr. 5:1–5? Luokan jäsenet voisivat kertoa, kuinka he ovat saaneet vahvistuksen siitä, että Jumala on kutsunut jonkun – ehkä myös heidät itsensä – täyttämään jonkin tietyn tehtävän. Kuinka tuo vahvistus auttoi heitä tukemaan paremmin tätä henkilöä hänen tehtävässään?

Kuva
Mooses asettamassa Aaronia

”Kukaan ei itse ota tätä arvoa itselleen, vaan ylipapin kutsuu Jumala, joka kutsui jo Aaronin” (Hepr. 5:4). Mooses kutsuu Aaronin palvelutyöhön, Harry Anderson

Kuva
aineistoa-kuvake

Lisäaineistoa

Pyhien kirjoitusten esimerkkejä ihmisistä, joita Jeesus Kristus on lohduttanut.

Näin kehitymme opettamisessa

Luo hengellinen oppimisympäristö. Kun vaalit luokassasi levollista, rakastavaa oppimisympäristöä, Henki voi helpommin koskettaa niiden sydäntä, joita opetat. Mitä voit tehdä kutsuaksesi Hengen vaikutuksen luokkaasi? Voisitko järjestää tuolit eri tavoin tai käyttää kuvia tai musiikkia Hengelle otollisen ilmapiirin luomiseksi? (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 15.)

Tulosta