Det Gamle Testamente 2022
21.-27. marts. 2 Mosebog 1-6: »Jeg husker på min pagt«


»21.-27. marts. 2 Mosebog 1-6: ›Jeg husker på min pagt‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»21.-27. marts. 2 Mosebog 1-6«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2022

Billede
Moses og en brændende tornebusk

Moses og den brændende tornebusk, af Harry Anderson

21.-27. marts

2 Mosebog 1-6

»Jeg husker på min pagt«

Tænk på dem, du underviser, mens du læser 2 Mosebog 1-6. Hvilke sandheder i disse vers er højst sandsynligt meningsfulde for dem? Hvordan vil du hjælpe dem til at opdage disse sandheder?

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Et forslag til at opmuntre klassen til at fortælle, hvad de lærer, er at skrive et spørgsmål som dette på tavlen: Hvad lagde I mærke til, da I læste 2 Mosebog 1-6, som I ikke tidligere har bemærket? Bed dem om at dele deres svar.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

2 Mosebog 1-2

Jesus Kristus er vores Udfrier.

  • Selvom Frelseren ikke er nævnt ved navn i 2 Mosebog 1-2, kan denne beretning hjælpe klassen til at opbygge tro på hans mission til at udfri os af fangenskab. Klassens medlemmer kan finde ord eller vendinger i 2 Mosebog 1-2, der beskriver de trængsler, israelitterne havde. Hvordan svarer disse beskrivelser til det åndelige fangenskab eller andre trængsler, vi har? Hvordan søgte Israels børn udfrielse, og hvordan reagerede Gud på dem? (Se også 2 Mos 2:23-25; 3:7-8). Hvordan trækker vi på Guds kraft, når vi har brug for udfrielse? Hvordan besvarer Gud vores bønner om hjælp? Klassen kan se efter mere indsigt i præsident Russell M. Nelsons tale »Træk Jesu Kristi kraft ind i jeres liv« (Liahona, maj 2017, s. 39-42).

    Billede
    Baby Moses i en kurv

    Moses i kurven, © Providence Collection/godkendt af goodsalt.com

2 Mosebog 3-4

Når vi udfører Herrens værk, kan vi trække på Herrens kraft.

  • Denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier indeholder et forslag om at se i 2 Mosebog 3-4 for at finde ud af, hvordan Herren svarede på Moses’ bekymringer om opgaven med at udfri israelitterne af fangenskab. Hvis klassen udførte denne aktivitet derhjemme, så bed dem om at fortælle, hvad de lærte. Ellers kan I lave aktiviteten som klasse. De kan specifikt søge i 2 Mosebog 3:11-18; 4:1-17 og se efter Moses’ bekymringer og Herrens svar på dem alle. Hvordan kan Herrens svar hjælpe os, når vi tvivler på vores evne til at udføre hans værk?

2 Mosebog 3:5

Vi bør vise ærbødighed for hellige ting og steder.

  • Hvordan kan du bruge Moses’ eksempel til at inspirere til en drøftelse af, hvordan vi bør behandle hellige ting? Du kan for eksempel, når I har læst 2 Mosebog 3:5 sammen, vise hellige genstande eller billeder af hellige genstande (såsom skrifterne eller templer) og almindelige genstande eller billeder af almindelige genstande (såsom verdslige bøger eller almindelige bygninger). De kan tale om andre ting, de anser for at være hellige og fortælle, hvordan de viser ærbødighed for de ting (se og 3 Mos 19:30; L&P 6:10-12). Hvorfor ønsker Frelseren, at vi behandler hellige ting med ærbødighed?

2 Mosebog 5:4-9, 20-23; 6:1-13

Herrens formål vil blive opfyldt til hans egen tid.

  • Det kan være nedslående, når vores oprigtige indsats for at gøre godt ikke lader til at virke – måske reagerer en ven ikke på vores omsorgsindsats, eller vores bønner for et vildfarent barn lader til at være ubesvarede. For at lære om en lignende oplevelse, som Moses havde, kan klassen læse 2 Mosebog 5:4-9, 20-23. Hvordan hjalp Herren Moses til at overvinde sin modløshed? (Se 2 Mos 6:1-13). Klassens medlemmer kan fortælle om oplevelser, hvor de ikke så umiddelbare resultater af deres indsats for at tjene Herren. Hvad lærer Moses’ oplevelser i disse kapitler os om, hvordan vi kan reagere i lignende situationer? (Se også »Yderligere ressourcer«).

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Vi tjener andre på Herrens vegne.

Præsident Joy D. Jones har fortalt om, hvordan hun og hendes mand trofast tjente i en omsorgsopgave, men ikke så succes fra deres bestræbelser. Parret grundede og bad om vejledning. Præsident Jones gengav svaret på deres bøn.

»Vi indså, at vi oprigtigt stræbte efter at tjene denne familie og tjene vores biskop, men vi måtte spørge os selv, om vi virkelig tjente af kærlighed til Herren. Kong Benjamin skelnede klart mellem dette, da han sagde: ›Se, jeg siger jer, at fordi jeg sagde til jer, at jeg havde tilbragt mine dage i jeres tjeneste, ønsker jeg ikke at prale, for jeg har blot været i Guds tjeneste‹ (Mosi 2:16; fremhævelse tilføjet).

Så hvem tjente kong Benjamin i virkeligheden? Vor himmelske Fader og Frelseren. At vide hvem og hvorfor, når vi tjener andre, hjælper os til at forstå, at den største tilkendegivelse af kærlighed er hengivenhed over for Gud« (»For ham«, Liahona, nov. 2018, s. 50).

Gør undervisningen bedre

Del åndelige oplevelser. En måde at indbyde til Åndens påvirkning i klassen på er ved at opmuntre klassen til at fortælle, hvad Helligånden lærte dem, da de studerede skrifterne denne uge.

Udskriv