Det Gamle Testamente 2022
28. februar-6. marts 1 Mosebog 28-33: »Herren er i sandhed på dette sted«


»28. februar-6. marts. 1 Mosebog 28-33: ›Herren er i sandhed på dette sted‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»28. februar-6. marts. 1 Mosebog 28-33«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2022

Billede
Templet i Tijuana i Mexico

28. februar-6. marts

Mosebog 28-33

»Herren er i sandhed på dette sted«

Når du forbereder dig på at undervise, så overvej, hvilke principper i 1 Mosebog 28-33 der kan være de mest nyttige for din klasse. Det er meningen, at følgende forslag skal styrke dit personlige studium og din egen inspiration.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

En velsignelse ved at være samlet i en søndagsskoleklasse er, at medlemmer kan hjælpe hinanden til at finde mening i skriften. Tilskynd klassens medlemmer til at dele noget med en, der sidder i nærheden, som Helligånden har lært dem, da de studerede skrifterne denne uge. Nogle få kan blive bedt om at fortælle klassen det, de talte om. Det kan skabe en god grobund for jeres klassedrøftelse.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Mosebog 28:10-22

I templet indgår vi pagter med Gud.

  • Hvordan kan du hjælpe klassen til at finde mening i Jakobs oplevelse i Betel, som er beskrevet i 1 Mosebog 28:10-22? De kan begynde ved at gennemgå 1 Mosebog 27:41-45; 28:1-5 og tænke over Jakobs liv på det tidspunkt. Hvordan kan Jakob have haft det? De kan derpå udforske 1 Mosebog 28:10-22. Hvordan velsignede denne oplevelse Jakob? Hvordan kan han være blevet trøstet? Hvordan kan Jakobs oplevelse inspirere os, når vi tjener i templet? De kan også synge, læse eller lytte til »Nærmere, Gud, til dig«, der er baseret på disse vers (Salmer og sange, nr. 53). De kan dele vendinger fra sangen eller fra 1 Mosebog 28:10-22, der minder dem om en oplevelse, de har haft med at forsøge at komme Frelseren nærmere.

  • Stigen, Jakob så i sin drøm, er ofte blevet sammenlignet med tempelpagter. Du kan for eksempel vise et billede af eller tegne en stige og et tempel. Klassens medlemmer kan gennemgå 1 Mosebog 28:10-22 og tale om, hvad stigen i Jakobs drøm lærer os om templet. Hvad finder vi ellers i disse vers, der minder os om de velsignelser, vi modtager på grund af vores tempelpagter?

  • For at hjælpe klassen til at tænke over de lovede velsignelser ved den abrahamske pagt, som Herren fornyede med Jakob, kan du bede dem om at læse 1 Mosebog 28:10-15 og tale om, hvordan vi kan modtage disse velsignelser i dag (se også 1 Mos 12:2-3). De kan også læse præsident Russell M. Nelsons udtalelse i »Yderligere ressourcer« og se efter velsignelser, der kommer af at holde pagter. Hvordan blev Jakob velsignet ved at modtage de løfter, der findes i 1 Mosebog 28:10-15? Hvilke forbindelser kan vi se mellem begivenhederne i disse vers og begivenhederne i 1 Mosebog 29 og 30 (Jakob bliver gift og får børn). Hvordan velsigner Herren os, når vi indgår og holder hellige pagter?

Billede
Jakob og Esau omfavner hinanden

Illustration af Jakob og Esau, der omfavner hinanden, af Robert T. Barrett

1 Mosebog 1-33

Frelseren kan hjælpe os med at overvinde uoverensstemmelser i vores familie.

  • 1 Mosebog 32-33 kan være inspirerende for klassemedlemmer, der gerne vil finde heling i deres familieforhold. Det kan være gavnligt at bede dem om kort at sammenfatte begivenhederne i 1 Mosebog 27. Denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier indeholder spørgsmål, man foreslås at overveje, mens man studerer 1 Mosebog 32-33. Klassen kan måske vælge et af disse spørgsmål og se efter svar i kapitlerne. De er måske også villige til at dele oplevelser, de har haft med at styrke anstrengte forhold i deres familie. Tilskynd dem til at tale om, hvordan vor himmelske Fader hjalp dem.

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Vi er pagtens børn.

Præsident Russell M. Nelson har sagt:

»Ved dåben indgår vi pagt om at tjene Herren samt holde hans befalinger. Når vi deltager i nadveren, fornyer vi den pagt og erklærer vores villighed til at påtage os Jesu Kristi navn. Sådan bliver vi ved adoption hans sønner og døtre og kaldes derfor brødre og søstre. Han er faderen til vores nye liv. Endelig kan vi i det hellige tempel blive medarvinger til den evige families velsignelser, som det engang blev lovet Abraham, Isak, Jakob og deres efterkommere. Således er celestialt ægteskab ophøjelsens pagt.

Når vi erkender, at vi er børn af pagten, ved vi, hvem vi er, og hvad Gud forventer af os. Hans lov er skrevet i vores hjerte. Han er vor Gud, og vi er hans folk. Hengivne børn af pagten forbliver standhaftige, også i modgang. Når den lære ligger dybt i vores hjerte, dulmes selv dødens brod, og vores åndelige udholdenhed styrkes« (»Pagter«, Liahona, nov. 2011, s. 88).

Gør undervisningen bedre

Hjælp eleverne til at handle på tilskyndelser. »Sand omvendelse er mere end blot at føle den Ånd, der bekræfter sandheden for vores sjæl. Vi må også handle på de sandheder. I må, ud over at hjælpe eleverne til at føle og mærke Ånden, også hjælpe dem til at handle på de tilskyndelser, som de modtager« (se Undervisning på Frelserens måde, s. 10).

Udskriv