Det Gamle Testamente 2022
21.-27. februar. 1 Mosebog 24-27: Pagten er fornyet


»21.-27. februar. 1 Mosebog 24-27: Pagten er fornyet«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»21.-27. februar. 1 Mosebog 24-27«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2022

Billede
Rebekka

Illustration af Rebekka, af Dilleen Marsh

21.-27. februar

Mosebog 24-27

Pagten er fornyet

Bed, når du læser 1 Mosebog 24-27, om at vide, hvordan du kan opfordre klassemedlemmerne til at få deres egne erfaringer med at lære af skrifterne.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

For at opmuntre klassens medlemmer til at dele deres indsigt fra 1 Mosebog 24-27 kan du bede dem om at vælge et specifikt skriftsted, der inspirerede dem og skrive det ned på et stykke papir. Indsaml alle papirerne og vælg nogle stykker til at læse og tale om som klasse.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

1 Mosebog 24

Ægteskab i pagten er afgørende for Guds evige plan.

  • Den betydning Abraham lagde på at finde en hustru til Isak giver mulighed for at tale om vigtigheden af ægteskab i pagten i Guds plan for os. For at indlede en samtale kan klassemedlemmerne skimme 1 Mosebog 24 igennem og tale om det, Herren gjorde for at bringe Isak og Rebekka sammen i et ægteskab. Hvorfor er ægteskab vigtigt for Herren? For at hjælpe klassen til at tale om dette spørgsmål kan du dele ældste D. Todd Christoffersons udtalelse i »Yderligere ressourcer«. Hvordan kan vi være med til at sikre, at Guds hensigt med ægteskab bliver fuldført?

  • Spørg klassens medlemmer om, hvilke egenskaber de har set i en ægtefælle, forælder eller andre gifte par, der har bidraget til et trofast, lykkeligt ægteskab. Beretningen i 1 Mosebog 24 viser egenskaber, der kan hjælpe en person til at skabe lykke i et ægteskab – og andre dele af livet. Vi lærer for eksempel i vers 12 om at blive ledt ved bøn og i vers 19, lærer vi om at yde en ekstra indsats i tjeneste. Hvilke andre principper findes i disse kapitler? Klassemedlemmerne kan også se i »Familien: En proklamation til verden« (ChurchofJesusChrist.org).

1 Mosebog 25:29-34

Vi kan vælge mellem øjeblikkelig tilfredsstillelse og noget af større værdi.

  • Hvordan kan du hjælpe klassens medlemmer til at finde personlige lektier i Jakobs og Esaus oplevelser? En ide kan være at lade dem lave to lister på tavlen – en over evige velsignelser, Gud ønsker at give os, og en anden over verdslige ting, der distraherer os fra de velsignelser. Klassemedlemmerne kan derpå læse 1 Mosebog 25:29-34 og erstatte »førstefødselsret« med noget fra listen og »portion« med noget fra den anden liste. Hvordan forsøger modstanderen at overbevise os om at erstatte Guds velsignelser med ting, der er mindre værdifulde? Overvej at bede dem om at give hinanden råd om, hvordan man fokuserer på Frelseren og de evige velsignelser, han tilbyder os.

1 Mosebog 26:18-25, 32-33

Jesus Kristus er brønden med det levende vand.

  • 1 Mosebog 26 nævner flere gange, at Isak og hans husstand måtte udgrave brønde for at finde vand, og det krævede ofte en stor indsats. Det faktum kan hjælpe dig med at undervise klassemedlemmerne om den indsats det kræver at bringe Frelserens »levende vand« ind i vores liv (se Joh 4:10). Du kan måske illustrere dette med en tegning på tavlen af en vandkilde, der er dækket af et tykt lag jord. Klassen kan skiftes til at viske noget af jorden væk, når de beskriver, hvordan de kan finde Frelserens levende vand. Tilskynd dem til at bruge Guide til skrifterne til at finde et vers, der relaterer til det, de deler.

    Billede
    en gammel brønd

    En brønd i det gamle Be’ersheba, hvor Abraham og Isak gravede brønde.

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Ægteskab og familie er Guds værk.

Ældste D. Todd Christofferson gav nogle årsager til, hvorfor ægteskab og familie er så vigtigt for Guds plan:

»En familie, der er bygget på et ægteskab mellem en mand og en kvinde, giver de bedste rammer for, at Guds plan kan blomstre – rammerne for fødslen af de børn, der kommer rene og uskyldige fra Gud, og de nødvendige omgivelser for læring og forberedelse, for at de kan få et vellykket jordisk liv og evigt liv i den næste verden. Samfundet har brug for en vis mængde af sådanne ægteskaber for at kunne overleve og have fremgang …

Men vores fordringer for ægteskabets og familiens rolle hviler ikke på samfundsvidenskab, men på sandheden om, at det er Guds skaberværk. Det er ham, der i begyndelsen skabte Adam og Eva i sit billede, mand og kvinde, og forenede dem som ægtemand og hustru for at blive ›ét kød‹ og at blive frugtbare og mangfoldiggøre sig. Hvert menneske har det guddommelige billede i sig, men det er i den ægteskabelige forening mellem en mand og en kvinde, der bliver ét, at vi opnår den måske mest fuldkomne betydning af, at vi er skabt i Guds billede – mand og kvinde … Et sådant ægteskab … er en lige så stor del af planen for lykke som faldet og forsoningen« (»Hvorfor ægteskab, hvorfor familie«, Liahona, maj 2015, s. 52).

Gør undervisningen bedre

Centrér din undervisning om læren. Når du indbyder klassens medlemmer til at dele, så sørg for hele tiden at bringe drøftelsen tilbage til læren i skrifterne. Det kan du gøre ved at bede dem om at læse skriftsteder i klassen, stille spørgsmål om, hvad der står i skriftstedet, og bede dem om at dele deres vidnesbyrd om det, der undervises i.

Udskriv