Det Gamle Testamente 2022
7.-13. februar. 1 Mosebog 12-17; Abraham 1-2: »At blive en, der mere ihærdigt stræb[er] efter at leve retfærdigt«


»7.-13. februar. 1 Mosebog 12-17; Abraham 1-2: ›At blive en, der mere ihærdigt stræb[er] efter at leve retfærdigt‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»7.-13. februar. 1 Mosebog 12-17; Abraham 1-2«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2022

Billede
Abraham og Sara

Illustration af Abraham og Sara, af Dilleen Marsh

7.-13. februar

1 Mosebog 12-17; Abraham 1-2

»At blive en, der mere ihærdigt stræb[er] efter at leve retfærdigt«

Hvad har Helligånden lært dig denne uge, da du studerede 1 Mosebog 12-17 og Abraham 1-2? Sørg for at give klassemedlemmerne mulighed for at fortælle det, Helligånden har lært dem.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

For at give klassemedlemmerne mulighed for at dele noget, de har lært af 1 Mosebog 12-17 og Abraham 1-2, kan de hver især vælge en person, der er nævnt i disse kapitler, og færdiggøre en sætning som følgende: »Abraham har lært mig « eller Sara har lært mig

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

1 Mosebog 15:1-6; 17:15-22; Abraham 1:1-19

Gud vil velsigne os for vores tro og retfærdige ønsker.

  • Abraham og Saras oplevelse, der er nedskrevet i 1 Mosebog 15; 17; Abraham 1 kan hjælpe klassens medlemmer til at bevare troen på, at deres retfærdige ønsker vil blive opfyldt til Herrens tid. Hvordan kan du indlede en samtale om dette princip? Et forslag er at bede klassen om at se i 1 Mosebog 15:1-6 og Abraham 1:1-19 og beskrive Abrahams ønsker og svære omstændigheder. Hvordan udviste Abraham og Sara deres tro i vanskelige tider? (Se Hebr 11:8-13). Hvordan blev deres retfærdige ønske til sidst opfyldt? (Se 1 Mos 17:15-22; 21:1-3; L&P 132:29; Abraham 1:31). Hvordan kan vi udvise vores tro, når vores retfærdige ønsker ikke bliver opfyldt, som vi gerne ville? Klassemedlemmerne kan måske fortælle, hvordan Frelseren har støttet dem i sådanne situationer.

  • Nogle medlemmer af din klasse har måske meget lidt støtte fra deres familie, når de stræber efter at efterleve evangeliet – og de oplever måske endda modstand. Hvad kan vi lære af Abrahams eksempel i Abraham 1:1-19, der kan hjælpe dem, der stræber efter at leve retfærdigt i sådanne situationer?

  • Du kan bede klassens medlemmer om at læse Joseph Smiths oversættelse af 1 Mosebog 14:36-40 (i Guide til skrifterne) og fortælle, hvad de lærer om Abrahams tro og ønsker. De kan også fortælle, hvordan de er blevet velsignet, når de har udøvet tro til at betale tiende.

Abraham 2:6-11

Den abrahamske pagt velsigner os alle.

  • For at hjælpe klassen til at forstå, hvad den abrahamske pagt er, kan du dele udtalelsen af præsident Russell M. Nelson i »Yderligere ressourcer« (se også Gospel Topics, »Abrahamic Covenant«, topics.ChurchofJesusChrist.org). Klassemedlemmerne kan have lært om den abrahamske pagt i Abraham 2:6-11, som er foreslået i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier. De kan eventuelt fortælle, hvad de lærte, eller klassen kan sammen studere de vers. Hvilke løfter og pligter får vi i og med den abrahamske pagt? Hvad skal vi gøre for at modtage velsignelserne ved denne pagt? Hvordan kan vi, som Abrahams afkom, være til velsignelse for »alle familier på jorden«? (Abr 2:11).

1 Mosebog 14:18-19; Joseph Smiths oversættelse af 1 Mosebog 14:25-40

»Melkisedek var en mand, som havde tro.«

  • På grund af evangeliets gengivelse er de fleste medlemmer af Kirken bekendt med Det Melkisedekske Præstedømme, men nogle kender ikke til manden Melkisedek. For at hjælpe klassemedlemmerne til at lære mere om ham, kan du måske bede dem om at forestille sig, at de blev bedt om at præsentere ham for en person, der ikke kender ham og lave en liste på tavlen over det, de ville sige. De kan basere det på det, de læser i Joseph Smiths oversættelse af 1 Mosebog 14:26-27, 33-38 (i Guide til skrifterne), Alma 13:13-19 og Lære og Pagter 107:1-4. Hvad lærer vi om Det Melkisedekske Præstedømme af disse vers?

    Billede
    Melkisedek velsigner Abram

    Melkisedek velsigner Abram, af Walter Rane

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Velsignelser ved Abrahams pagt.

Præsident Russell M. Nelson har sagt:

»Den pagt, Gud indgik med Abraham og senere fornyede med Isak og Jakob, er af yderste vigtighed … Herren [viste] sig i de sidste dage for at forny Abrahams pagt … Med denne fornyelse har vi, som de gjorde fordums, modtaget det hellige præstedømme og det evigtvarende evangelium. Vi har retten til at modtage evangeliets fylde, nyde præstedømmets velsignelser og aspirere til Guds største velsignelse – det evige liv« (»Pagter«, Liahona, nov. 2011, s. 87-88).

»De største velsignelser ved Abrahams pagt bliver overdraget i hellige templer. Disse velsignelser muliggør, at vi kommer frem i den første opstandelse og arver troner, riger, magter, fyrstendømmer og herredømmer til vores ›ophøjelse og herlighed i alle henseender‹ (L&P 132:19)« (»Særlige vidner om Kristus«, Liahona, apr. 2001, s.7).

Gør undervisningen bedre

Bær ofte vidnesbyrd. Jeres enkle, oprigtige vidnesbyrd om åndelig sandhed kan have en mægtig virkning på dem, som I underviser. Du kan for eksempel bære et enkelt vidnesbyrd om, hvordan pagter har velsignet dig.

Udskriv