Det gamle testamente 2022
13.–19. juni. 1 Samuelsbok 8–10; 13; 15–18: “Herren råder for krigen”


13.–19. juni. 1 Samuelsbok 8–10; 13; 15–18: ‘Herren råder for krigen’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det gamle testamente 2022 (2021)

“13.–19. juni. 1 Samuelsbok 8–10; 13; 15–18”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2022

Bilde
unge David med slynge

David and Goliath [David og Goliat], av Steve Nethercott

13.–19. juni

1 Samuelsbok 8–10; 13; 15–18

“Herren råder for krigen”

Når du forbereder deg til å undervise, må du huske at klassemedlemmene sannsynligvis har hatt meningsfylte opplevelser med å studere Skriftene hjemme. Hva kan du gjøre for å bygge på disse erfaringene?

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

For å oppmuntre klassemedlemmene til å fortelle hva de har lært denne uken, kan du gi dem tid til å tenke på eventuelle inntrykk de fikk om 1 Samuelsbok 8–10; 13; 15–18. Be dem så dele et vers som inspirerte til et inntrykk.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

1 Samuelsbok 9:15–17; 10:1–12; 16:1–13

Gud kaller mennesker ved profeti til å virke i hans rike.

  • Beretningene om da Gud valgte Saul og David ved profeti og åpenbaring kan hjelpe klassen å forstå hvordan man blir valgt til å utføre tjeneste i Kirken i dag. Du kan gjerne be klassemedlemmene lese 1 Samuelsbok 9:15–17; 10:1–12 og 16:1–13 for å finne skriftsteder som kan hjelpe dem å forstå hva det vil si å “kalles av Gud” (Trosartiklene 1:5). Hvilken betydning har det for dem som kalles og for dem som oppholder dem, å vite at Gud velger personer til å virke i sin kirke?

    Bilde
    Samuel salver Saul

    Illustrasjon av Samuel som salver Saul, © Lifeway Collection/med tillatelse fra goodsalt.com

1 Samuelsbok 13:5–14; 15

“Lydighet er bedre enn offer.”

  • For å drøfte hvorfor det er viktig å være lydig mot Herren kan du be klassen gjennomgå 1 Samuelsbok 13:5–14 og se etter holdninger og adferd som førte til Sauls fall. Hva kan vi lære av Sauls feiltrinn?

  • Selv om vi ikke vet alle grunnene til at Saul ble befalt å drepe alle amalekittene og dyrene deres, er det noe vi kan lære av hans reaksjon på denne befalingen. For å hjelpe klassemedlemmene å finne disse lærdommene kan du skrive Å adlyde er bedre enn … på tavlen, og be klassemedlemmene grunne på dette utsagnet mens dere sammen gjennomgår hendelser fra 1 Samuelsbok 15. Hva er noe godt vi gjør i livet som vi noen ganger velger istedenfor å adlyde Gud? Hvorfor er lydighet mot Gud bedre enn disse andre gode tingene?

1 Samuelsbok 16:6–7

“Herren ser på hjertet.”

  • Etter å ha lest 1 Samuelsbok 16: 6–7 kan klassemedlemmene dele sine tanker om hva det vil si å se “på hjertet” (vers 7). Hvordan kan vi lære å se slik Herren ser? Klassemedlemmene kan gjerne fortelle om erfaringer som har lært dem betydningen av å se på hjertet istedenfor det ytre.

1 Samuelsbok 17

Herren kan hjelpe oss å overvinne enhver utfordring.

  • I denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier kan klassemedlemmene ha grunnet på ordene til forskjellige personer som finnes i 1 Samuelsbok 17. Vurder å be klassen fortelle hva de har lært av denne aktiviteten. Ikke minst, hva lærte de om David?

  • Noen elever står trolig overfor utfordringer som kan virke like skremmende som Goliat gjorde for Saul og hærstyrken hans. Hvordan kan du bruke historien om David og Goliat til å hjelpe klassemedlemmene å takle utfordringene sine med tro på Herren? Kanskje du kan vise et bilde av David og Goliat (som det i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Klassemedlemmene kan så lage en liste på tavlen over noen ting som kan være “Goliater” i vår tid. Deretter kan de finne vers i 1 Samuelsbok 17 som viser Davids tro, som var det som gjorde ham i stand til å beseire Goliat (se også uttalelsen i “Ytterligere ressurser”). Klassemedlemmene kan gjerne fortelle om erfaringer da de følte at Herren hjalp dem å utkjempe sine kamper.

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Vi kan overmanne våre Goliater.

President Gordon B. Hinckley underviste:

“Det fins Goliater overalt omkring oss, svære kjemper med den onde hensikt å ødelegge. De er ikke tre meter høye menn, men folk og institusjoner som står bak tiltalende, men onde ting som kan utfordre, svekke og ødelegge oss …

Men du trenger ikke frykte hvis du har et slyngeskudd med sannhet i hendene … Du har steiner som dyd, ære og integritet å bruke mot disse fiendene som vil beseire deg. Når de utfordrer deg, kan du ramme dem ‘mellom øynene’, for å bruke et billedlig uttrykk. Du kan beseire dem ved å disiplinere deg selv til å unngå dem. Du kan si til dem alle som David sa til Goliat: ‘Du kommer mot meg med sverd og lanse og kastespyd. Men jeg kommer mot deg i Herrens, hærskarenes Guds navn, han som er Gud for Israels fylkinger – han som du har hånet’ [1 Samuelsbok 17:45]” (“Hvordan overvinne Goliatene i vårt liv”, Liahona, feb. 2002, 4).

Vi kan forbedre vår undervisning

Ditt kall er inspirert. Som lærer har du blitt kalt av Gud til å velsigne hans barn. Når du lever verdig til hans hjelp, vil han gi deg åpenbaringen du søker. (Se Undervisning på Frelserens måte, 5.)

Skriv ut