Det gamle testamente 2022
30. mai‒5. juni. Dommerne 2–4; 6–8; 13–16: “Herren oppreiste en frelser”


“30. mai‒5. juni. Dommerne 2–4; 6–8; 13–16: ‘Herren oppreiste en frelser’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det gamle testamente 2022 (2021)

“30. mai‒5. juni. Dommerne 2–4; 6–8; 13–16”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2022

Bilde
Debora med hærstyrke

Illustrasjon av Debora som leder Israels hær, © Lifeway Collection/med tillatelse fra goodsalt.com

30. mai‒5. juni

Dommerne 2–4; 6–8; 13–16

“Herren oppreiste en frelser”

Husk at den viktigste læreren er Den hellige ånd. Hvordan kan du hjelpe klassemedlemmene å bli undervist av Den hellige ånd mens dere drøfter sannheter fra Dommernes bok?

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Skriv på tavlen navnene på noen av dommerne som finnes i Dommerne 2–4; 6–8; 13–16 (for eksempel Debora, Barak, Gideon og Samson). Gi klassemedlemmene noen minutter til å gjennomgå disse kapitlene og skrive under ett av navnene på tavlen en sannhet de har lært av vedkommendes opplevelse.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Dommerne 2:11–19; 3:5–12; 4:1–16

Herren kan befri oss når vi farer vill.

  • Å granske Israels syklus av opprør, sorg, omvendelse og befrielse kan hjelpe klassemedlemmene å gjenkjenne Guds kraft til befrielse i sitt eget liv. Klassemedlemmene kan samarbeide i små grupper for å finne syklusen som er beskrevet i Dommerne 2:11–19; 3:5–12. Hvordan ble Israels barn befridd fra sin syklus av synd og lidelse? Hva lærer Dommernes bok oss om hvordan vi kan unnslippe synd og lidelse? Kan klassemedlemmene nevne noen måter Gud befrir oss på? Du kan også be klassemedlemmene finne og dele skriftsteder som vitner om Herren som vår Befrier og Forløser (for eksempel 2 Samuelsbok 22:1–3; Salmene 40:16–17; 1 Nephi 1:19–20; Mosiah 23:21–23; Lære og pakter 138:23).

  • Dommerne 2:19 forteller at israelittene gjentatte ganger vendte seg bort fra Gud og til avgudsdyrkelse. Klassemedlemmene kan gjerne sammenfatte dette verset i form av en advarsel til seg selv. På hvilke måter dyrker og tilber vi noen ganger “andre guder”? Hvordan kan Herren hjelpe oss å endre vår “ulydige ferd”?

  • For å innlede en drøfting om hvordan Debora og Barak befridde Israel fra kana’aneerne kan du be en av klassemedlemmene sammenfatte historien for klassen (det kan hjelpe å kontakte klassemedlemmet noen dager i forveien slik at han eller hun kan forberede seg). Klassen kan snakke om egenskaper Debora hadde som gjorde inntrykk på dem. Hvordan inspirerte Debora Israels barn til å følge Herren? Kanskje dere sammen kan lese Dommerne 4:14 og drøfte betydningen av Deboras trofaste erklæring: “Drar ikke Herren ut foran deg?” Hvordan drar Herren ut foran oss? (se også Lære og pakter 84:87–88).

Dommerne 6–8

Herren kan utføre mirakler når vi stoler på hans handlemåte.

  • Å studere Gideons kall til å tjene kan inspirere klassemedlemmene i deres egen tjeneste. Du kan gjerne be dem lese og drøfte Dommerne 6:11–16. Hva kan vi lære av denne opplevelsen? For å hjelpe dem å lære av Dommerne 7 kan du be en eller flere av klassemedlemmene late som om de er Gideons soldater og fortelle historien fra soldatenes perspektiv. Andre klassemedlemmer kan stille dem spørsmål om soldatenes opplevelse. Hvilke paralleller ser vi mellom denne historien og det som foregår i vårt liv? Hva lærer denne historien oss om Herren?

Dommerne 13–16

Styrke kommer av trofasthet mot våre pakter med Gud.

  • Hvordan kan du hjelpe klassemedlemmene å oppdage både de inspirerende sannhetene og de viktige advarslene i historien om Samson? Én måte kan være å be halve klassen gjennomgå Dommerne 14–16 og se etter vers som viser at Herren var med Samson. Den andre halvparten kan se etter vers som viser at Samson ikke forpliktet seg fullstendig til Herren. Be klassemedlemmene fortelle hva de fant ut. Hva lærer Samsons liv oss om å holde paktene vi inngår med Gud? Uttalelsen av søster Ann M. Dibb i “Ytterligere ressurser” kan være nyttig.

    Bilde
    Samson skyver søyler

    Samson Puts Down the Pillars [Samson velter søylene], av James Tissot og andre

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

En lærdom fra Samsons liv.

Søster Ann M. Dibb sa: “Samson ble født med stort potensial. Hans mor ble lovet: ‘Han skal begynne å frelse Israel fra filistrenes hånd’ [Dommerne 13:5]. Men etter hvert som Samson vokste, så han mer hen til verdens fristelser enn til Guds rettledning. Han gjorde valg fordi han ‘syntes om’ dem [Dommerne 14:3], ikke fordi disse valgene var riktige. Gjentatte ganger bruker Skriftene uttrykket ‘så gikk han ned’ [Dommerne 14:7] når de forteller om Samsons reiser, handlinger og valg. Istedenfor å stå opp og la sitt lys skinne for å oppfylle sitt store potensial, ble Samson overvunnet av verden, mistet sin gudgitte kraft og døde en tragisk, tidlig død” (“Stå opp og la sitt lys skinne”, Liahona, mai 2012, 118).

Vi kan forbedre vår undervisning

Sett av tid til at klassemedlemmene kan dele. “Når elevene forteller hva de lærer, føler de ikke bare Ånden og styrker sitt eget vitnesbyrd, men de oppmuntrer også andre klassemedlemmer til å oppdage sannheter selv … Sett av tid til at elevene kan dele i hver leksjon.” (Undervisning på Frelserens måte, 30.)

Skriv ut