Oude Testament 2022
15–21 augustus. Psalmen 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86: ‘Ik zal vertellen wat Hij aan mijn ziel gedaan heeft’


‘15–21 augustus. Psalmen 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86: “Ik zal vertellen wat Hij aan mijn ziel gedaan heeft”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Oude Testament 2022 (2021)

‘15–21 augustus. Psalmen 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2022

Afbeelding
Jezus met lantaarn

Behouden wat verloren is, Michael T. Malm

15–21 augustus

Psalmen 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86

‘Ik zal vertellen wat Hij aan mijn ziel gedaan heeft’

Houd ouderling David A. Bednars raad in gedachten bij uw voorbereiding om les te geven: ‘Alleen praten en vertellen [is] geen onderwijs. In het evangelie onderwijzen naar het voorbeeld van de Heer omvat observeren, luisteren en onderscheiden, hetgeen allemaal voorafgaat aan praten.’ (‘Een Predik mijn evangelie-zendeling worden’, Liahona, oktober 2013, 50.)

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Zet naar aanleiding van wat de klasleden deze week gelezen hebben op het bord: ‘Mijn lippen zullen vrolijk zingen’ of ‘Mijn tong zal de hele dag Uw gerechtigheid tot uiting brengen’ (Psalmen 71:23, 24). Vraag wat ze gevonden hebben waardoor ze graag ‘vrolijk zingen’ of de ‘gerechtigheid [van de Heer] tot uiting brengen’.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Psalmen 51; 85–86

‘U, Heere, bent immers goed, mild om te vergeven.’

  • Psalmen 51 beschrijft de gevoelens die velen van ons hebben als we bekering en vergeving zoeken. Breng de klasleden meer begrip van bekering bij en geef ze een stimulans om zich vaak te bekeren door ze Psalmen 51 te laten bestuderen en zich daarbij af te vragen wat bekering inhoudt. Vraag ze naar mogelijke antwoorden. (In de ‘Bijkomende leermiddelen’ staan nuttige inzichten.) Waarom schrikt bekering ons soms af? Wat staat er in deze psalm waardoor bekering vreugdevol kan aanvoelen?

  • Hoe zouden we het gevoel van vergeving van zonde dankzij de verzoeningsmacht van Jezus Christus beschrijven? Vraag de klasleden naar hun gedachten en moedig ze aan om in Psalmen 51; 85–86 naar passages te zoeken die het effect van zijn reinigende vergeving op ons beschrijven (zie bijvoorbeeld Psalmen 51:1–2, 7–12; 85:2–9). Laat eventueel afbeeldingen of voorwerpen zien om die zinsneden aanschouwelijk te maken. Vraag de klasleden naar hun gevoelens over de Heiland Jezus Christus en zijn bereidwilligheid om verzoening voor onze zonden te bewerkstelligen, zodat wij vergeven kunnen worden. Zing desgewenst samen een lofzang over het zoenoffer van de Heiland, zoals ‘’k Sta spraak’loos’ (Lofzangen, nr. 129).

  • Voor onze bekering hebben we niet alleen geloof nodig dat Jezus Christus ons kan reinigen, maar dat Hij dat ook zal doen. Klasleden hebben deze week in Psalmen 51; 85–86 misschien passages gevonden die hun geloof in de bereidheid van de Heer om te vergeven hebben versterkt. Moedig ze aan om over hun bevindingen te vertellen. U kunt ze ook verwijzen naar Psalmen 86:5, 13, 15 en vragen wat die verzen over de Heer zeggen. Wat betekent het dat Hij ‘rijk aan goedertierenheid en trouw’ is (vers 15)? Waarom is het belangrijk dat we dit weten?

Psalmen 66:5–20

Ons getuigenis van Jezus Christus kan anderen helpen om tot Hem te komen.

  • Een van de geweldige zegeningen van samenkomen in de zondagsschool is de gelegenheid om kracht uit het geloof en de getuigenissen van andere volgelingen van Jezus Christus te putten. Laat de klasleden met dat voor ogen Psalmen 66:16 lezen en over deze vraag nadenken: in welke bewoordingen zou u ‘vertellen wat [de Heer] aan [uw] ziel gedaan heeft’? In vers 5–20 kunnen ze ideeën opdoen. Laat ze hun antwoorden opschrijven. Laat ze vervolgens aan elkaar ‘vertellen’ – in kleine groepjes of aan de hele klas – wat Jezus Christus aan hun ziel gedaan heeft.

    Afbeelding
    twee jongemannen praten met elkaar

    We kunnen tot anderen getuigen over wat de Heer voor ons gedaan heeft.

Afbeelding
Bijkomende leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

Bekering betekent verandering.

President Russell M. Nelson heeft bekering als volgt omschreven:

‘Wanneer Jezus ons dus vraagt om ons te “bekeren”, dan nodigt Hij ons uit om ons verstand, onze kennis, onze geest en zelfs de manier waarop we ademhalen te veranderen. Hij vraagt ons om te veranderen hoe we liefhebben, denken, dienen, onze tijd doorbrengen, onze echtgenote behandelen, onze kinderen onderwijzen, en zelfs hoe we voor ons lichaam zorgen.

‘Niets is meer bevrijdend, louterend of cruciaal voor onze vooruitgang dan regelmatige, dagelijkse bekering. Bekering is geen eenmalige gebeurtenis, maar een proces. Bekering is de sleutel tot geluk en gemoedsrust. In combinatie met geloof geeft bekering ons toegang tot de kracht van de verzoening van Jezus Christus. […]

‘Als we ons willen bekeren, moeten we veranderen! We staan de Heiland toe om ons in de beste versie van onszelf te veranderen. We kiezen voor geestelijke groei en vreugde – de vreugde van verlossing in Hem. Besluiten we om ons te bekeren, dan besluiten we om meer zoals Jezus Christus te worden!’ (‘We kunnen meer doen om een beter mens te worden’, Liahona, mei 2019, 67.)

Ons onderwijs verbeteren

Stel vragen die het hart en het verstand beroeren. ‘Vraag de aanwezigen welk gevoel ze bij een bepaalde Schrifttekst hebben, hoe mensen in de Schriften zich misschien gevoeld hebben, of hoe de passage raakvlakken heeft met ons leven.’ (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland31.)

Afdrukken