Oude Testament 2022
8–14 augustus. Psalmen 1–2; 8; 19–33; 40; 46: ‘De Heere is mijn Herder’


‘8–14 augustus. Psalmen 1–2; 8; 19–33; 40; 46: “De Heere is mijn Herder”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Oude Testament 2022 (2021)

‘8–14 augustus. Psalmen 1–2; 8; 19–33; 40; 46’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2022

Afbeelding
Jezus wandelt met schapen

De Heere is mijn Herder, Yongsung Kim, havenlight.com

8–14 augustus

Psalmen 1–2; 8; 19–33; 4046

‘De Heere is mijn Herder’

Plan manieren om klasleden hun geestelijke ervaringen bij het lezen van Psalmen te laten verwoorden.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Stel bijvoorbeeld de volgende vragen om de klasleden te laten vertellen wat ze in Psalmen hebben ontdekt: Wat heeft de Geest u deze week bij het lezen van Psalmen geleerd? Door welke psalmen voelt u zich echt dicht bij de Heer?

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Psalmen 1; 23; 26–2846

De psalmen leren ons op de Heer te vertrouwen.

  • In het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen staat de suggestie om in Psalmen 1; 23; 26–2846 op het volgende te letten:

    • Uitnodigingen om op de Heer te vertrouwen

    • Woorden die de Heer beschrijven

    • Woorden die de vrede, kracht en andere zegeningen beschrijven waarin Hij voorziet

    • Woorden die mensen beschrijven die op Hem vertrouwen

    Zet deze zinnen op het bord en laat de klasleden naast elke zin iets schrijven dat ze in Psalmen 1; 23; 26–28 of 46 hebben gevonden. Vestig hun aandacht indien nodig op deze verzen: Psalmen 1:1–4; 23:1–6; 26:1, 6–8, 12; 27:1, 3, 8, 14; 28:1, 7; 46:1–3, 10. Vraag ze naar hun gevoelens over de Heiland toen ze deze psalmen lazen.

  • De psalmen waren voor de Israëlieten als lofzangen. Vraag de klasleden welke lofzangen ze aan psalmen doen denken die ze deze week gelezen hebben. Laat ze eventueel de index ‘Verwijzingen naar de Schriften’ achterin het zangboek raadplegen (zie ook de lijst in de ‘Bijkomende leermiddelen’). Zing desgewenst enkele lofzangen met de klas en laat ze enkele thema’s noemen die zowel in de lofzangen als in de psalmen voorkomen. Welke boodschappen van vrede en geloof in Jezus Christus treffen we aan?

Psalmen 2; 22; 31:5

De psalmen wijzen ons op het leven en de bediening van Jezus Christus.

Psalmen 23

‘De Heere is mijn Herder.’

  • Voor een bespreking van de beeldspraak en symboliek in Psalmen 23 zijn afbeeldingen die met de inhoud van de psalm te maken hebben, zoals die in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen, wellicht nuttig. Vraag de klasleden naar de betekenis van zinvolle woorden of zinsneden in de psalm. Waar doen zinsneden zoals ‘neerliggen in grazige weiden’ of ‘stille wateren’ bijvoorbeeld aan denken? Waar staan de vertroostende ‘stok’ en ‘staf’ symbool voor? Wat betekent een overvloeiende ‘beker’? Wat zeggen die symbolen ons over Jezus Christus? Laat de klasleden de psalm na deze bespreking anders verwoorden, waarbij ze enkele symbolen door hun mogelijke betekenis vervangen.

Afbeelding
Bijkomende leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

Lofzangen geënt op Psalmen.

Ons onderwijs verbeteren

Gebruik muziek. ‘Lofzangen zorgen voor een sfeer waarin de Geest van de Heer aanwezig kan zijn, roepen een gevoel van eerbied op, scheppen een band onder de leden en zijn een middel om de Heer te loven. […] Lofzangen zetten ons aan tot bekering en goede werken, sterken ons getuigenis en ons geloof, troosten de treurenden en de ontmoedigden, en motiveren ons om tot het einde toe te volharden.’ (Lofzangen, VII.)

Afdrukken