Det gamle testamente 2022
15.–21. august. Salmene 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86: “Jeg vil fortelle hva han har gjort mot min sjel”


“15.–21. august. Salmene 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86: ‘Jeg vil fortelle hva han har gjort mot min sjel’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det gamle testamente 2022 (2021)

“15.–21. august. Salmene 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2022

Bilde
Jesus holder en lykt

Saving That Which Was Lost [Frelser det som var fortapt], av Michael T. Malm

15.–21. august

Salmene 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86

“Jeg vil fortelle hva han har gjort mot min sjel”

Overvei eldste David A. Bednars råd når du forbereder deg til å undervise: “Å bare snakke og fortelle er ikke undervisning. Å [undervise i] evangeliet på Herrens måte omfatter å observere og lytte og skjelne som forutsetninger for å snakke” (“Becoming a Preach My Gospel Missionary”, New Era, okt. 2013, 6).

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Én måte å oppfordre klassemedlemmene til fortelle noe de har lest denne uken på, er å skrive “Mine lepper skal juble” eller “Min tunge [skal] tale om din rettferdighet” (Salmene 71:23, 24) på tavlen. Klassemedlemmene kan fortelle hva de har kommet frem til som hjelper dem å “juble” eller “tale om [Herrens] rettferdighet”.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Salmene 51; 85–86

“Du, Herre, er god og tilgir gjerne.”

  • Salmene 51 beskriver det mange av oss føler når vi prøver å omvende oss og få tilgivelse. For å hjelpe klassemedlemmene å forstå omvendelse bedre og føle seg inspirert til å omvende seg ofte, kan du foreslå at de gransker Salmene 51 med dette spørsmålet i tankene: Hva vil det si å omvende seg? La dem så gi mulige svar. (“Ytterligere ressurser” inneholder nyttig innsikt.) Hvorfor virker omvendelse noen ganger som noe negativt? Hva finner vi i denne salmen som kan få omvendelse til å føles gledelig?

  • Hvordan vil vi beskrive hvordan det føles å få tilgivelse for synd ved Jesu Kristi forsonende kraft? Be klassemedlemmene uttrykke sine tanker, og oppfordre dem til å finne skriftsteder i Salmene 51; 85–86 som beskriver virkningen av hans rensende tilgivelse i vårt liv (se for eksempel Salmene 51:3–5, 9–14; 85:3–10). Vurder å vise bilder eller gjenstander for å hjelpe klassemedlemmene å visualisere disse uttrykkene. Klassemedlemmene kan så uttrykke sine følelser med hensyn til Frelseren Jesus Kristus og hans villighet til å sone for våre synder slik at vi kan bli tilgitt. Dere kan også synge en salme sammen om Frelserens sonoffer, for eksempel “Jeg står helt forundret” (Salmer, nr. 111).

  • For å omvende oss trenger vi tro ikke bare på at Jesus Kristus kan rense oss, men også at han vil. Klassemedlemmene kan ha funnet skriftsteder i Salmene 51; 85–86 denne uken som styrket deres tro på Herrens villighet til å tilgi. Oppfordre dem til å dele det de har funnet. Du kan også henvise dem til Salmene 86:5, 13, 15 og spørre hva disse versene lærer oss om Herren. Hva kan det bety at han er “rik på nåde og sannhet”? (vers 15). Hvorfor er det viktig for oss å vite dette?

Salmene 66:5–20

Vårt vitnesbyrd om Jesus Kristus kan hjelpe andre å komme til ham.

  • En av de store velsignelsene ved å møtes i Søndagsskolen er muligheten til å oppnå styrke ved tro og vitnesbyrd fra andre som følger Jesus Kristus. For å gi klassen denne muligheten kan du be klassemedlemmene lese Salmene 66:16 og grunne på dette spørsmålet: Hvis du skulle “fortelle hva [Herren] har gjort mot [din] sjel”, hva ville du fortelle? Mens de grunner, kan de lese vers 5–20 for å få ideer. La dem skrive ned svarene sine. Be dem så “fortelle” hverandre – i små grupper eller i hele klassen – hva Jesus Kristus har gjort for deres sjel.

    Bilde
    to unge menn som snakker med hverandre

    Vi kan bære vitnesbyrd for andre om hva Herren har gjort for oss.

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Omvendelse betyr forandring.

President Russell M. Nelson beskrev omvendelse på denne måten:

“Når Jesus ber dere og meg om å ‘omvende’ oss, ber han oss om å forandre vårt sinn, vår kunnskap, vår ånd – til og med måten vi puster på. Han ber oss om å forandre måten vi uttrykker kjærlighet på, hvordan vi tenker, yter tjeneste, bruker vår tid, behandler vår hustru, underviser våre barn og til og med hvordan vi tar vare på kroppen vår.

Ingenting er mer frigjørende, mer foredlende eller mer avgjørende for vår individuelle fremgang enn et regelmessig, daglig fokus på omvendelse. Omvendelse er ikke en hendelse, det er en prosess. Det er nøkkelen til lykke og fred i sinnet. Når den kombineres med tro, åpner omvendelse vår tilgang til kraften i Jesu Kristi forsoning …

Når vi velger å omvende oss, velger vi å forandre oss! Vi lar Frelseren omforme oss til den beste versjonen av oss selv. Vi velger å vokse åndelig og motta glede – gleden av forløsning i Ham. Når vi velger å omvende oss, velger vi å bli mer lik Jesus Kristus!”(“Vi kan gjøre bedre og bli bedre”, Liahona, mai 2019, 67).

Vi kan forbedre vår undervisning

Still spørsmål som rører ved hjertet og sinnet. “Be klassemedlemmene fortelle hva de føler for et skriftsted, hva personene i Skriftene kan ha følt, eller hvordan sannhetene i skriftstedet kan anvendes på vårt liv” (Undervisning på Frelserens måte, 31).

Skriv ut