Det gamle testamente 2022
1.–7. august. Job 1–3; 12–14; 19; 21–24; 38–40; 42: “[Jeg vil] stole på ham”


“1.–7. august. Job 1–3; 12–14; 19; 21–24; 38–40; 42: ‘[Jeg vil] stole på ham’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det gamle testamente 2022 (2021)

“1.–7. august. Job 1–3; 12–14; 19; 21–24; 38–40; 42”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2022

Bilde
tre menn snakker med en mann som ligger på bakken

The Judgments of Job [Jobs straffedommer], av Joseph Brickey

1.–7. august

Job 1–3; 12–14; 19; 21–24; 38–4042

“[Jeg vil] stole på ham”

Hvilke sannheter hjalp Den hellige ånd deg å lære mens du studerte Jobs bok? Hva vil du dele med klassen?

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Elever som studerte Job denne uken, kan ha oppdaget sannheter som var meningsfylte for dem. For å få dem til å dele kan du skrive Jeg lærte av Job … på tavlen og spørre klassemedlemmene hvordan de ville fullføre denne setningen.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Job 1–2; 12–13; 19:23–27

Vår tillit til vår himmelske Fader og Jesus Kristus kan hjelpe oss å være trofaste i alle omstendigheter.

  • De to første kapitlene av Job, som beskriver Satan som stiller spørsmål ved grunnene til Jobs trofasthet, kan hjelpe klassemedlemmene å evaluere sine egne grunner til å være trofaste mot vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Klassemedlemmene kan begynne med å nevne noen grunner til at en person kan velge å adlyde Guds bud. De kan så granske Job 1:6–12; 2:1–6 for å finne ut hva Satan sa om Jobs trofasthet. Hvorfor ville det være farlig å adlyde Herren utelukkende av den grunnen Satan antydet? Hva viser Jobs svar i Job 1:20–22; 2:9–10 om Job? Klassemedlemmene kan gjerne snakke om hvorfor de velger å holde seg trofaste mot Gud.

    Bilde
    mann som ser opp

    Job, av Gary L. Kapp

  • Selv om Job hadde stunder da han strevde med tvil og fortvilelse, ga til syvende og sist hans tillit til Herren ham styrke til å utholde sine lidelser. For å lære av Jobs eksempel kan klassemedlemmene granske noen av følgende vers for å finne noen av Jobs positive reaksjoner på sine prøvelser: Job 1:21; 2:10; 12:9–10, 16; 13:15–16; 19:23–27. Hva kan vi lære av disse reaksjonene som kan hjelpe oss å være åndelig sterke når vi møter prøvelser? Hvorfor er det farlig å anta at prøvelser er straff for synd?

  • Jobs erklæring i Job 19:23–27 kan inspirere klassemedlemmene til å grunne på og uttrykke sin egen overbevisning om at Forløseren Jesus Kristus lever. Du kan gjerne begynne med å be klassemedlemmene hver for seg grunne på Jobs ord i disse versene. De kan så drøfte spørsmål som disse: Hvorfor er et vitnesbyrd om vår Forløser så verdifullt i prøvelser som dem Job gjennomgikk? Hvordan har vårt vitnesbyrd styrket oss i våre prøvelser? Å synge eller lese teksten til en salme om Jesus Kristus, for eksempel “Han lever, min Forløser stor” (Salmer, nr. 66), kan tilføre drøftingen innsikt og åndelig kraft.

Job 38

Guds perspektiv er større enn vårt.

  • Mye av Jobs bok (kapittel 3–37) handler om at Job og vennene hans strever med spørsmålet “Hvorfor skjer det vonde ting med rettferdige mennesker?” Selv om Herren ikke besvarer dette spørsmålet fullstendig i Jobs bok, gir han et viktig budskap. Du kan hjelpe klassemedlemmene å finne dette budskapet ved å be dem lese spørsmålene Herren stilte Job i Job 38:1–7, 18–24. Hva kan vi lære av disse spørsmålene?

  • Jesu Kristi gjengitte evangelium gir oss ytterligere lys som kan hjelpe oss å forstå noen av grunnene til at det finnes lidelse i verden. Klassemedlemmene kan dele sannheter de kjenner på grunn av evangeliets gjengivelse, som har gitt dem større perspektiv på og forståelse av lidelse. De kan finne noen av disse sannhetene i Skriftene og uttalelsen i “Ytterligere ressurser”.

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Innsikt om hensiktene med lidelse som vi har fått i de siste dager.

Følgende skriftsteder gir innsikt i hensiktene med lidelse:

Spencer W. Kimball underviste:

“Hvis vi betraktet jordelivet som hele tilværelsen, da ville smerte, sorg, motgang og et kort liv være en katastrofe. Men hvis vi anser livet som noe evig som strekker seg langt inn i den førjordiske fortid og inn i den evige fremtid etter døden, da kan alle hendelser settes i riktig perspektiv.

Er det ikke visdom i at [Gud] gir oss prøvelser så vi kan heve oss over dem, ansvar så vi kan oppnå noe, arbeid for å herde våre muskler, sorger for å prøve vår sjel? Blir vi ikke utsatt for fristelser for å prøve vår styrke, sykdom så vi kan lære tålmodighet, død så vi kan bli udødelige og herliggjorte? …

Hvis glede, fred og belønning øyeblikkelig ble gitt den som gjorde godt, ville intet ondt ha eksistert. Alle ville ha gjort godt, men ikke fordi det var riktig å gjøre godt. Det ville ikke ha vært noen styrkeprøver, ingen karaktervekst, ingen utvikling av styrke, ingen handlefrihet” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Spencer W. Kimball [2006], 16).

Vi kan forbedre vår undervisning

Følg Ånden. Du kan ikke forutsi hvordan hver leksjon vil gå, men Åndens tilskyndelser vil veilede deg. Når du er åndelig forberedt, vil Herren gi deg “i samme øyeblikk, hva [du] skal si” (Lære og pakter 100:6), og det kan være akkurat det klassemedlemmene trenger å høre. (Se Undervisning på Frelserens måte, 10.)

Skriv ut