Det Gamle Testamente 2022
5.-11. september. Esajas 1-12: »Gud er min frelse«


»5.-11. september. Esajas 1-12: ›Gud er min frelse‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»5.-11. september. Esajas 1-12«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2022

Billede
profetisk skrift fra oldtiden

Profeten Esajas forudsiger Kristi fødsel, af Harry Anderson

5.-11. september

Esajas 1-12

»Gud er min frelse«

Overvej hvordan du kan opmuntre klassemedlemmerne til at dele de indtryk og den forståelse, de har fået gennem deres personlige studium og familiestudium.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier kommer med forslag til, hvordan man kan forstå Esajas. Du kan bede klassemedlemmerne om at fortælle, hvordan et af disse forslag eller noget andet har hjulpet dem med at lære af Esajas 1-12.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Esajas 1-12

Esajas’ ord vil alle sammen gå i opfyldelse.

  • Frelseren talte om Esajas og sagde, at »alt det, som han talte, er sket eller skal ske helt i overensstemmelse med de ord, som han talte« (3 Ne 23:3). Du kan begynde en drøftelse om Esajas ved at dele dette skriftsted og udsagnet i »Yderligere ressourcer«. Du kan derefter skrive Esajas’ tid, Frelserens jordiske tjeneste, og De sidste dage på tavlen. Klassemedlemmer kan se efter skriftsteder i Esajas 1-12, som måske relaterer sig til et eller flere udsagn på tavlen (for eksempel Es 2:1-5; 7:1-7; 7:10-14; 9:2-7; 10:20; 11:10; 12:1). Hvorfor er det en velsignelse, at disse profetier er tilgængelige for os i dag?

Esajas 1; 3; 5

»Hold op med at handle ondt«.

  • Du kan bede klassemedlemmerne om at dele det, de har lært gennem deres personlige studium og familiestudium af Esajas 1, 3, 5 om de åndelige forhold i kongeriget Juda på Esajas’ tid. De kan eventuelt gennemse disse kapitler og lave en liste over vers og de forhold, de beskriver. Hvilke budskaber om håb finder vi i disse kapitler? (Du kan om nødvendigt henvise klassemedlemmerne til Es 1:16-20, 25-27; 3:10.) Hvis der er et budskab til os fra det gamle Juda, hvad kunne det da være?

  • Klassemedlemmerne kan forestille sig, at de boede i Jerusalem, da Esajas profeterede. De kan interviewe nogle af dem og spørge dem om, hvad Esajas sagde, og hvad de syntes om det. Du kan for eksempel bede klassemedlemmerne om at tale om Esajas’ ord i Esajas 1:16-20; 3:16-26; 5:20-23. Hvad sagde Esajas, der inspirerer os til at omvende os?

Esajas 2; 4; 11-12

Gud vil udføre et stort værk i de sidste dage.

  • Du kan hjælpe klassemedlemmerne til at tænke over, hvordan Esajas’ profetier om de sidste dage går i opfyldelse, ved at udvælge nogle vers fra Esajas 2; 4; 11-12 (såsom Es 2:2-3; 4:5-6). Bed derefter klassemedlemmerne om at finde verber i fremtidsform i disse vers (såsom »skal ske« eller »vil gå«). Bed dem om at erstatte nogle af disse med verber i nutidsform (såsom »sker« eller »går«). Hvordan går disse profetier i opfyldelse i vores liv? Hvorfor er det vigtigt at kende til disse profetier?

  • Du kan påpege, at da Moroni besøgte Joseph Smith i 1823, citerede han Esajas 11 og sagde, at det snart ville gå i opfyldelse (se JS-H 1:40; se også L&P 113:1-6). Klassemedlemmerne kan læse nogle få vers fra Esajas 11 (såsom vers 6-12) og med egne ord genfortælle, hvad Esajas forudså. Hvad er vores rolle i opfyldelsen af disse profetier?

Billede
kvinde, der holder en baby

»For et barn er født os, en søn er givet os« (Es 9:6).

Esajas 7-9

Esajas profeterer om Jesus Kristus.

  • Du kan spørge klassemedlemmerne om, hvad de lærte om Jesus Kristus af skriftsteder såsom Esajas 7:14; 8:13-14; 9:2, 6-7. Hvorfor er Immanuel for eksempel et godt navn for Frelseren? (se Matt 1:23). Hvordan har Jesus Kristus været en »Rådgiver« eller «Freds Fyrste« for os? Klassemedlemmerne kan også dele andre skriftsteder, de fandt i Esajas 1-12, der minder dem om Jesus Kristus. Hvad lærer disse skriftsteder os om ham?

  • Inden undervisningen kan du opmuntre klassemedlemmerne til at tage et billede af Kristus med, som de føler repræsenterer en af de beskrivelser af Frelseren, man finder i Esajas 7-9. I løbet af undervisningen kan du give dem tid til at vise det billede frem og forklare, hvordan det relaterer sig til Esajas’ ord.

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Esajas’ profetier kan have flere muligheder for opfyldelse.

Præsident Dallin H. Oaks sagde: »Esajas rummer talrige profetier, der ser ud til at have flere måder at opfyldes på. En af dem synes at vedrøre folket på Esajas’ tid eller omstændigheder, der gjaldt den næste generation. En anden ofte symbolsk betydning, synes at vedrøre begivenheder i tidens midte, da Jerusalem blev ødelagt og folket der blev spredt efter Guds Søns korsfæstelse. Endnu en betydning eller opfyldelse af den samme profeti synes at have at gøre med begivenheder omkring Frelserens andet komme. Det faktum, at mange af disse profetier har flere betydninger, understreger vigtigheden af, at vi søger Helligåndens åbenbaring, så vi kan få hjælp til at tolke dem« (»Scripture Reading and Revelation«, Ensign, jan. 1995, s. 8).

Gør undervisningen bedre

Indbyd Ånden »Herudover indbyder hellig musik, skrifterne, ord fra sidste dages profeter, kærlige udtalelser og vidnesbyrd samt tidspunkter med stille eftertanke alt sammen til Åndens tilstedeværelse« (Undervisning på Frelserens måde, s. 10).

Udskriv