Det Gamle Testamente 2022
19.-25. september. 25, Esajas 40-49: »Trøst mit folk«


»19.-25. september. 25, Esajas 40-49: ›Trøst mit folk‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»19.-25. september. 25, Esajas 40-49«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2022

Billede
Jesus helbreder en blind mand

Helbredelse af den blinde mand, af Carl Bloch

19.-25. september

Esajas 40-49

»Trøst mit folk«

Nogle tøver måske med at dele deres tanker i klassen, fordi de føler, at de ikke kender skrifterne så godt. Hvordan kan du hjælpe alle klassemedlemmer til at føle, at deres åndelige indsigt er værdifuld?

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Overvej at skrive spørgsmål som følgende på tavlen: Hvad lærte Ånden dig, da du studerede Esajas 40-49? Klassemedlemmerne kan tænke over dette spørgsmål og skrive deres svar ned, og nogle få kan dele deres tanker.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Esajas 40-49

Jesus Kristus kan trøste os og give os håb.

  • Denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier foreslår at lede efter budskaber om trøst og håb i Esajas 40-49 og lave en liste over skriftsteder til at begynde med. Du kan bede klassemedlemmerne om at dele de budskaber, de fandt. Tilskynd dem til at tale om, hvorfor disse budskaber måske hjalp jøderne i fangenskab, og hvordan de kan hjælpe os i dag. Du kan også henvise dem til skriftsteder, du har fundet i dit personlige studium. Hvad ønsker Herren, at vi skal vide om ham? Hvordan trøster han os? Du kan minde klassemedlemmerne om, at »Herren« i Det Gamle Testamente henviser til Jahve eller Jesus Kristus.

  • Salmen »Så sikker en grundvold« (Salmer og sange, nr. 38) bygger på Esajas’ ord i Esajas 41:10; 43:2-5; 46:4. Når I har læst disse skriftsteder og sunget de relevante vers i salmen, kan klassemedlemmerne snakke om de gange, de har følt, at Herren var med dem, og hvordan deres oplevelse hjalp dem til ikke at frygte.

Billede
Jesus sidder på jorden og underviser folk

»Som hyrden vogter han sin hjord« (Es 40:11).

Esajas 40:1-3, 9-11; 43:8-13; 48:20-21; 49:1-9

»I er mine vidner«.

  • Hvad betyder det at være Herrens »vidner«? Klassemedlemmerne kan tænke over dette spørgsmål, mens de læser et eller flere af følgende skriftsteder: Esajas 40:1-3, 9-11; 48:20-21; 49:1-9. Udsagnet i »Yderligere ressourcer« kan også give nogle svar. Hvad er det, vi skal »råb[e] højt« som Herrens vidner? Hvad kan hjælpe os i disse vers til at dele vores vidnesbyrd »uden frygt«? (Es 40:9). Klassemedlemmerne kan tale om de muligheder, de har for at være Herrens vidner, og hvordan deres vidnesbyrd kan være til velsignelse for andre.

  • Du kan hjælpe klassemedlemmerne til at anvende lærdommene i Esajas 43:8-13 ved at bede dem om at forestille sig, at de er blevet indkaldt som vidner i en retssag. I denne retssag er Jesus Kristus blevet anklaget for at komme med påstanden i Esajas 43:11. Hvis vi blev indkaldt som vidner til støtte for Jesu udsagn (se vers 10), hvilket vidnesbyrd ville vi da kunne komme med? Hvilke beviser fra vores liv ville vi præsentere?

Esajas 48:10; 49:13-16

Herren kan lutre os gennem vore lidelser.

  • Klassemedlemmerne kan eventuelt drøfte, hvordan disse ord fra ældste Quentin L. Cook hjælper os til at forstå Esajas 48:10: »Gode karaktertræk og retskaffenhed lutres i prøvelsens ild og renser og bereder os« (»De sange, de ikke kunne synge«, Liahona, nov. 2011, s. 106). De kan også snakke om, hvordan deres egen »lidelsens ovn« har lutret dem åndeligt. Hvordan hjælper Esajas 49:13-16 os, når vi gennemgår lidelser?

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Stå som et vidne.

Præsident Margaret D. Nadauld forklarede, hvad det betyder at »stå som Guds vidner til alle tider og i alle ting og på alle steder« (Mosi 18:9):

»…at stå som et vidne til alle tider [betyder], at vi lover at elske Herren, at ære ham til alle tider – både om dagen, om natten, om sommeren og vinteren, i gode og dårlige tider – elsk Herren, og lad denne kærlighed blive vist ved den måde, vi lever på…

»At stå som et vidne i alle ting betyder i alle ting – både i stort og småt og i alle samtaler og vittigheder. I de spil, som vi spiller, de bøger, vi læser i, og den musik vi lytter til. Ja, i de sager, som vi støtter, den tjeneste, vi yder, det tøj, som vi går i og de venner, vi får…

»Og endelig siger vi også, at vi vil stå som et vidne på alle steder. Det betyder ikke kun på offentlige steder, men også i vores privatliv, både på hemmelige og på lyse og mørke steder. I kirken, skolen, hjemmet eller bilen. På bjergets top eller på stranden. På gaden eller i parken…

»Når vi tænker på den enestående gave, som [Frelseren] har givet os, hvilke små ting kan vi så gøre for ham og for vor himmelske Fader, som sendte ham? Vi kan stå som vidner om deres kærlighed og lærdomme til alle tider, i alle ting og på alle steder« (»Stå som et vidne«, Liahona, juli 2000, s. 114-116).

Gør undervisningen bedre

Indbyd til at lære flittigt. »Eleverne [er] i sidste ende ansvarlige for deres egen læring. Overvej, hvordan I kan hjælpe eleverne til at acceptere og opfylde dette ansvar« (Undervisning på Frelserens måde,s. 29).

Udskriv