Seminaari
Oppiaihe 28: Oppi ja liitot 18:11–16: ”Kuinka suuri teidän ilonne onkaan”


”Oppi ja liitot 18:11–16: ’Kuinka suuri teidän ilonne onkaan’”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja, 2025

”Oppi ja liitot 18:11–16”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja

Oppiaihe 28: Oppi ja liitot 18

Oppi ja liitot 18:11–16

”Kuinka suuri teidän ilonne onkaan”

Kun Herra jatkoi kirkkoaan koskevan tahtonsa ilmoittamista, Hän puhui Joseph Smithille, Oliver Cowderylle ja David Whitmerille ilosta, jota Hänen evankeliumistaan kertominen voi tuoda. Tämä oppiaihe voi lisätä oppilaiden halua kertoa Vapahtajan evankeliumista muille.

Kuva
Nuori mies kertomassa evankeliumista

Mahdollisia oppimistoimintoja

Mikä tuo iloa?

Voisit pyytää oppilaita työskentelemään pareittain minuutin tai kahden ajan ja luettelemaan kaikki mieleensä tulevat asiat, jotka tuovat heille iloa. Vaihtoehtoisesti voit jakaa oppilaat pienryhmiin ja antaa kullekin ryhmälle eri värisen taulutussin. Minuutin tai kahden ajan jokainen kussakin ryhmässä voi vuorotellen kirjoittaa taululle jonkin asian, joka tuo heille iloa.

Pyydä muutamaa oppilasta kertomaan yksi asia, jonka he kirjoittivat, ja kertomaan, miksi se tuo heille iloa.

Taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus haluavat meidän tuntevan iloa (ks. 2. Nefi 2:25). Luvussa OL 18 Vapahtaja julisti, mikä tuo Hänelle iloa, ja selitti, kuinka mekin voimme kokea sellaista iloa.

Voisit pyytää oppilaita miettimään, kuinka paljon iloa he tällä hetkellä tuntevat elämässään ja miksi he kenties haluavat tuntea enemmän iloa. Kannusta heitä tänään tutkiessaan panemaan merkille opetuksia siitä, kuinka he voivat kokea suurempaa iloa elämässään.

Jeesuksen Kristuksen ilo

Pyydä oppilaita pohtimaan, mitä Vapahtaja saattaisi sanoa, jos he kysyisivät Häneltä, mikä tuo Hänelle iloa.

Lue OL 18:11–13 ja pane merkille, mikä tuottaa Vapahtajalle suurta iloa.

Pyydä oppilaita pohtimaan seuraavia kahta kysymystä ennen kuin he vastaavat. Ennen kuin pyydät heitä kertomaan vastauksiaan muille, voit pyytää heitä kirjoittamaan ne opiskelupäiväkirjaansa. Oppilaille voi myös olla hyödyksi lukea Luuk. 15:1–10 ennen kuin esität kysymykset.

  • Mistähän syystä Vapahtaja tuntee niin suurta iloa, kun me teemme parannuksen?

  • Kuinka se, että tiedät tämän Vapahtajasta, voi vaikuttaa tekoihisi ja haluihisi?

OL 18:15–16 on oppien hallinnan kohta. Voisit pyytää oppilaita merkitsemään oppien hallinnan kohdat selvästi erottuvalla tavalla, jotta he löytävät ne helposti.

Lue OL 18:14–16 ja merkitse ilmauksia, jotka osoittavat, mitä Vapahtaja haluaa meille.

  • Mitä nämä jakeet auttavat sinua ymmärtämään Vapahtajasta ja Hänen toiveistaan meidän suhteemme?

Selitä tarvittaessa, että yksi totuus, jonka näistä jakeista voi oppia, on se, että Jeesus Kristus haluaa meidän tuntevan iloa, joka seuraa muiden tuomisesta Hänen luokseen. Voisit kirjoittaa tämän totuuden taululle.

Vanhin Marcus B. Nash seitsemänkymmenen koorumista on puhunut ilosta, jota evankeliumista kertominen voi tuottaa:

Kuva
Vanhin Marcus B. Nash

Kun ihminen oppii elämän loistavan tarkoituksen, kun hän ymmärtää, että Kristus antaa anteeksi ja auttaa niitä, jotka seuraavat Häntä, ja kun hän sitten päättää seurata Kristusta kasteen vesiin, niin elämä muuttuu paremmaksi – silloinkin kun elämän ulkoiset olosuhteet eivät muutu.

Eräs säteilevän onnellinen sisar, jonka tapasin Onitshassa Nigeriassa, kertoi minulle, että siitä lähtien kun hän sai tietää evankeliumista ja hänet kastettiin (ja nyt käytän hänen omia sanojaan), ”kaikki on minulla hyvin. Olen onnellinen. Olen taivaassa.” Evankeliumista kertominen sytyttää ilon ja toivon sekä antajan että vastaanottajan sielussa. Todellakin, ”kuinka suuri teidän ilonne onkaan”, kun kerrotte evankeliumista! Evankeliumista kertominen on iloa ilon päälle, toivoa toivon päälle. (Marcus B. Nash, ”Pitäkää valonne korkealla”, Liahona, marraskuu 2021, s. 71–72)

  • Mistähän syystä jonkun muun opastaminen Jeesuksen Kristuksen luo tuo niin paljon iloa?

  • Mitä kokemuksia sinulla on ollut siitä (tai millaisista olet kuullut), kun olet nähnyt evankeliumista muille kertomisen tuomaa iloa?

Voit auttaa oppilaita edellisessä kysymyksessä pyytämällä heitä etsimään esimerkkejä pyhistä kirjoituksista. He voivat lukea Ammonin (Alma 26:1–16) ja Alman (Alma 29:9–17) sanoja. Voit myös näyttää videon ”Kutsumme kaikkia tulemaan Kristuksen luo: kerromme evankeliumista” (4.30), joka on sivustolla ChurchofJesusChrist.org.

Esteiden voittamista

Selitä, että vaikka nämä Herran lupaukset voivat kannustaa meitä kertomaan Hänen evankeliumistaan, toisinaan ilmenee esteitä tai huolenaiheita, jotka saattavat estää meitä kertomasta siitä. Pyydä oppilaita mainitsemaan joitakin esteitä ja kirjoittamaan vastauksensa taululle. Pyydä sitten oppilaita tekemään seuraava tehtävä ja kuvittelemaan, että he tuntevat jonkun (tai ajattelemaan jotakuta tuntemaansa henkilöä), joka kohtaa yhden noista esteistä.

Kirjoita muistiin, mitä saattaisit sanoa jollekulle, jolla on Vapahtajan evankeliumista kertomiseen liittyviä huolia. Voisit sisällyttää kirjoitukseesi seuraavaa:

  1. Vapahtajasta tietämiäsi asioita, jotka voivat lisätä haluasi tuoda muita Hänen luokseen (ja pyhien kirjoitusten kohta, joka todistaa tietämistäsi asioista, jos mahdollista)

  2. kuinka pääseminen lähemmäksi Vapahtajaa on tuonut sinulle iloa ja miksi haluaisit muiden saavan samat siunaukset

  3. omia kokemuksiasi tai tuntemiesi ihmisten kokemuksia sielujen tuomisesta Kristuksen luokse ja siitä, kuinka nuo kokemukset ovat tuoneet iloa.

Kun oppilailla on ollut riittävästi aikaa laatia vastaus, anna heille tilaisuus kertoa, mitä he kirjoittivat. Voit esimerkiksi pyytää yhtä tai kahta oppilasta esittämään roolileikkinä tilanteen, jossa jollakulla on evankeliumista kertomiseen liittyviä huolia. Muut oppilaat voivat kertoa yhden keksimänsä asian, joka voisi auttaa.

Pyydä oppilaita tämän keskustelun jälkeen tekemään seuraavaa:

Pohdi jonkin aikaa sitä, mitä olet oppinut ja tuntenut tällä oppitunnilla. Kirjoita muistiin, mitä ajattelet evankeliumista kertomisesta ja siitä, että yrittää tuoda muita Jeesuksen Kristuksen luo. Voisit sisällyttää kirjoitukseesi kaikkea, mitä olet oppinut ja mitä haluat muistaa, varsinkin Vapahtajaan liittyen.

Voisit lopettaa pyytämällä yhtä tai kahta oppilasta kertomaan, mitä he ovat oppineet tai mitä he haluavat muistaa. Todista totuuksista, joista olette tänään keskustelleet.

Opettele ulkoa

Voi olla hyvä auttaa oppilaita opettelemaan ulkoa oppien hallinnan viite ja pyhien kirjoitusten keskeinen ilmaus tämän oppiaiheen aikana sekä kertaamaan niitä tulevilla oppitunneilla. Jakeiden OL 18:15–16 pyhien kirjoitusten keskeinen ilmaus on ”Kuinka suuri teidän ilonne onkaan, jos johdatatte monta sielua minun luokseni!” Ideoita toimintoihin, jotka tukevat ulkoa opettelemista, on liiteaineiston kohdassa ”Oppien hallinnan kertaamistoiminnat”.