Seminaari
Oppiaihe 31: Oppi ja liitot 19:1–24, osa 1: Jeesus Kristus alistui taivaallisen Isän tahtoon


”Oppi ja liitot 19:1–24, osa 1: Jeesus Kristus alistui taivaallisen Isän tahtoon”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja, 2025

”Oppi ja liitot 19:1–24, osa 1”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja

Oppiaihe 31: Oppi ja liitot 19

Oppi ja liitot 19:1–24, osa 1

Jeesus Kristus alistui taivaallisen Isän tahtoon

Kuva
Jeesus Kristus rukoilee Getsemanen puutarhassa

Lohtua ja johdatusta anoen Martin Harris pyysi profeetta Joseph Smithiltä ilmoitusta Herralta. Luvussa OL 19 Vapahtaja kertoi, kuinka Hän päätti alistua taivaallisen Isän tahtoon ja sai voiman voittaa kaiken. Martinille luvattiin rauha, jos hän tekisi parannuksen ja alistuisi siihen, mitä Herra oli pyytänyt häntä tekemään. Tämä oppiaihe voi osaltaan lisätä oppilaiden halua noudattaa Jeesuksen Kristuksen esimerkkiä alistumisesta taivaallisen Isän tahtoon.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Vapahtajan esimerkki

Kirjoita taululle vaillinainen ilmaus älköön toteutuko ____ ____, vaan _____ ja pyydä oppilaita täydentämään, mitä Vapahtaja sanoi Isälleen (ks. Luuk. 22:42). Pyydä yhtä oppilasta kertomaan, missä olosuhteissa Jeesus sanoi näin.

  • Mitä mielestäsi tarkoittaa tahtomme antaminen Jumalalle?

  • Millaisia vaikeita uhrauksia teini-ikäisiä saatetaan pyytää tekemään, jotta he alistuisivat taivaallisen Isän tahtoon?

Voisit kirjoittaa taululle oppilaiden vastauksia edelliseen kysymykseen. (Huom. Tämän luettelon jäljennös kannattaa ehkä säilyttää oppiaiheen ”Oppi ja liitot 19:25–41” opettamista varten. Siinä oppilaita pyydetään noudattamaan Vapahtajan esimerkkiä alistumisesta taivaallisen Isän tahtoon.)

Voit lisätä henkilökohtaista merkitystä pyytämällä oppilaita pohtimaan jotakin tilannetta, jolloin he ovat tunteneet olevansa haluttomia pitämään jonkin sitoumuksen Herralle tai tekemään sitä, minkä he tiesivät olevan oikein. Kannusta oppilaita pitämään nämä tilanteet mielessään, kun he tutkivat Vapahtajan esimerkkiä Hänen alistaessaan tahtonsa Jumalan tahtoon.

Vapahtajan alistuminen Isänsä tahtoon

Martin Harris halusi tukea profeetta Joseph Smithiä ja Mormonin kirjan julkaisemista ja lupasi auttaa painatuskulujen maksamisessa. Kun hän myöhemmin käsitti, että tämä saattaisi vaatia häntä myymään maatilansa, hän pyysi Josephilta ilmoitusta saadakseen opastusta Herralta. Ilmoituksessa, joka nykyään tunnetaan nimellä OL 19, Vapahtaja opetti merkittäviä totuuksia sovitusuhristaan. Nämä totuudet auttoivat Martinia ymmärtämään, miten tärkeää on alistua taivaallisen Isän tahtoon silloinkin, kun se on vaikeaa.

Oppilaat voivat lukea seuraavat jakeet itsekseen tai parin kanssa.

Lue OL 19:1–5, 15–19, 23–24. Voit merkitä merkityksellisiä sanoja ja ilmauksia, jotka opettavat sinulle Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen luonteestaan.

  • Mitä totuuksia löysit näistä jakeista?

    Pyydä oppilaita kertomaan, mitä totuuksia he löysivät. Yksi tapa toteuttaa tämä on antaa jokaiselle oppilaalle pieni paperi. Oppilaat voivat sitten kirjoittaa huomaamansa totuuden paperille ja laittaa sen esille taululle. Edistä keskustelua luokassa valitsemalla taululta useita sinne laitettuja muistiinpanoja ja pyytämällä niiden kirjoittajia kertomaan, miksi tämä totuus Jeesuksesta Kristuksesta on tärkeä ymmärtää. (Huom. Seuraavassa oppiaiheessa keskitytään jakeisiin OL 19:16–19. Haluat ehkä säästää syvälliset keskustelut parannuksesta ja Vapahtajan sovituksesta kyseiseen oppituntiin.)

    Elleivät oppilaat mainitse seuraavaa totuutta, tuo se esiin: Jeesus Kristus alisti nöyrästi tahtonsa taivaallisen Isän tahtoon (jakeet 2, 1924). Voit kannustaa oppilaita merkitsemään näissä jakeissa olevat sanat, jotka kuvastavat tätä totuutta.

  • Mitä tarkoittaa se, että Jeesus Kristus alisti tahtonsa Isän tahtoon?

  • Millähän tavoin se, mitä Jeesus Kristus opetti itsestään, saattoi auttaa Martinia tämän tilanteessa? Kuinka se voisi auttaa meitä, kun meitä pyydetään tekemään vaikeita uhrauksia?

Keskity Jeesukseen Kristukseen: Seuraava tehtävä auttaa oppilaita keskittymään tutkimisessaan Jeesukseen Kristukseen. Lisää harjoitusta sitä varten on julkaisun Opetustaitojen kehittäminen kohdassa ”Auta oppilaita pyrkimään tietoisesti olemaan enemmän Jeesuksen Kristuksen kaltaisia”. Tämän koulutuksen avulla voit harjoitella kertomaan oppilaille, kuinka heistä on tulossa enemmän Jeesuksen Kristuksen kaltaisia, ja kannustamaan heitä heidän jatkuvissa pyrkimyksissään.

Voisit jakaa luokan kolmeen ryhmään auttaaksesi oppilaita tuntemaan, kuinka syvästi ja vakaasti Vapahtaja halusi alistua Isänsä tahtoon. Anna kullekin ryhmälle yksi seuraavista aiheista ja pyydä oppilaita lukemaan luetellut jakeet. Luettuaan jakeet ryhmän jäsenet voisivat keskustella siitä, mitä he oppivat Vapahtajan suhteesta Isäänsä.

Kuolevaisuutta edeltävä elämä: Moos. 4:1–2; 3. Nefi 1:13–14

Palvelutyö kuolevaisuudessa: Joh. 6:38; 8:28–29; Moosia 15:7–8

Elämä kuolevaisuuden jälkeen: 3. Nefi 11:10–11

Voit pyytää oppilaita muodostamaan uudet ryhmät sellaisten luokkatovereiden kanssa, jotka ovat tutkineet kahden muun aiheen jakeita. Uusissa ryhmissään oppilaat voivat kertoa vuorotellen, mistä he keskustelivat aiemmissa ryhmissään.

Päättäminen alistua

Voit laittaa näkyviin seuraavan lausunnon ja pyytää oppilaita keskustelemaan parin kanssa kahdesta sen alapuolella olevasta kysymyksestä.

Vanhin Neal A. Maxwell (1926–2004) kahdentoista apostolin koorumista opetti:

Kuva
Vanhin Neal A. Maxwell

Oman tahtonsa alistaminen on oikeastaan ainoa vertaansa vailla oleva henkilökohtainen asia, joka meillä on Jumalan alttarille asetettavaksi. Kaikki muu, mitä me ”annamme”, – – on itse asiassa sellaista, mitä Hän on jo antanut tai lainannut meille. Mutta kun te ja minä lopulta annamme itsemme sallimalla oman tahtomme sulautua Jumalan tahtoon, niin silloin me todella annamme Hänelle jotakin! Se on omistamistamme asioista ainoa, joka on todella meidän annettavissamme! (Neal A. Maxwell, ”Sulautuminen Isän tahtoon”, Valkeus, tammikuu 1996, s. 25)

  • Millähän tavoin tahtonsa alistaminen siten kuin vanhin Maxwell sitä opetti on erilaista kuin pelkkä kuuliaisuus?

  • Milloin olet nähnyt jonkun noudattavan Vapahtajan esimerkkiä tahtonsa alistamisesta Jumalan tahtoon silloinkin, kun se oli vaikeaa?

Oppitunnin päätteeksi voisit laittaa taululle näkyviin seuraavan lausunnon. Pyydä oppilaita tulemaan taululle ja alleviivaamaan nimenomaisia ilmauksia, joiden he ovat nähneet toteutuvan elämässään, kun he ovat alistuneet Jumalan tahtoon. Voisit myös todistaa siitä, kuinka sinua on siunattu, kun olet noudattanut Vapahtajan esimerkkiä alistumisesta taivaallisen Isän tahtoon.

Presidentti Ezra Taft Benson (1899–1994) todisti:

Kuva
Presidentti Ezra Taft Benson

Miehet ja naiset, jotka luovuttavat elämänsä Jumalalle, huomaavat, että Hän pystyy saamaan heidän elämästään irti paljon enemmän kuin he itse saisivat. Hän syventää heidän iloaan, avartaa heidän näkemystään, kirkastaa heidän ymmärrystään – –, kohottaa heidän mielialaansa, moninkertaistaa heidän siunauksiaan, lisää heidän mahdollisuuksiaan, lohduttaa heidän sieluaan, antaa heille ystäviä ja vuodattaa heille rauhan. Se, joka kadottaa elämänsä Jumalan palveluksessa, löytää iankaikkisen elämän. (Kirkon presidenttien opetuksia: Ezra Taft Benson, 2014, s. 46)