Seminaari
Oppiaihe 45: Oppi ja liitot 29:9–29: Jeesuksen Kristuksen toinen tuleminen


”Oppi ja liitot 29:9–29: Jeesuksen Kristuksen toinen tuleminen”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja, 2025

”Oppi ja liitot 29:9–29”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja

Oppiaihe 45: Oppi ja liitot 29

Oppi ja liitot 29:9–29

Jeesuksen Kristuksen toinen tuleminen

Kuva
Jeesuksen Kristuksen toinen tuleminen

Jeesuksen Kristuksen toinen tuleminen tulee olemaan suuri ja pelottava päivä. Ne, jotka hylkäävät Jeesuksen Kristuksen sanansaattajat ja opetukset, kärsivät valintojensa seuraukset. Niillä, jotka pyrkivät seuraamaan Häntä, on ilo nähdä Lunastajansa palaavan maan päälle. Hän pelastaa heidät jumalattomuudesta ja murheesta ja asuu heidän luonaan tuhat vuotta. Tämä oppiaihe voi auttaa oppilaita tuntemaan iloa, kun he odottavat Jeesuksen Kristuksen paluuta maan päälle.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Pelokas vai iloinen?

Voisit laittaa esille kuvan toisesta tulemisesta, esimerkiksi tämän oppiaiheen alussa olevan kuvan. Laita kuvan lähelle asteikko 1–10. Numero 1 kuvaa pelokasta, ja numero 10 kuvaa iloista. Pyydä useita oppilaita laittamaan asteikolle merkki, joka kuvaa sitä, mitä he arvelevat monien teini-ikäisten ajattelevan Vapahtajan toisesta tulemisesta. Pyydä heitä selittämään merkintäänsä.

Sitten voisit pyytää oppilaita kirjoittamaan opiskelupäiväkirjaansa itsekseen vastaukset seuraaviin kysymyksiin.

  • Kun ajattelet Jeesuksen Kristuksen toista tulemista, miltä sinusta tuntuu? Miksi?

  • Kun ajattelet toista tulemista, onko sinulla taipumus keskittyä enemmän Vapahtajaan vai vaikeuksiin, jotka edeltävät Hänen paluutaan? Kuinka se, mihin keskität huomiosi, vaikuttaa tuntemuksiisi?

Käytä riittävästi aikaa auttaaksesi oppilaita ymmärtämään seuraavan kappaleen sisällön.

On totta, että viimeisinä aikoina on monia koettelemuksia ja suurta jumalattomuutta ja että ”ahdinkoa ja hävitystä lähetetään jumalattomille” (OL 29:8). On myös tärkeää ymmärtää, ettei Vapahtajan paluu aiheuta näitä koettelemuksia ja jumalattomuutta. Hänen paluunsa vapauttaa Hänen opetuslapsensa niistä. Toinen tuleminen tulee olemaan Hänen seuraajilleen ihmeellisempi kuin osaamme kuvitellakaan! Pane tänään tutkiessasi merkille syitä, joiden vuoksi uskolliset voivat tuntea iloa ja toivoa ajatellessaan Jeesuksen Kristuksen paluuta.

Riemuitse Kristuksen tulemisesta!

Lue OL 29:10–13 ja pane merkille sanoja ja ilmauksia, jotka antavat sinulle syitä riemuita.

OL 29:10–11 on oppien hallinnan kohta. Voisit pyytää oppilaita merkitsemään oppien hallinnan kohdat selvästi erottuvalla tavalla, jotta he löytävät ne helposti.

Pyydä oppilaita laatimaan taululle luettelo löytämistään sanoista ja ilmauksista. Kysy useilta oppilailta, miksi heidän löytämänsä asiat auttavat heitä riemuitsemaan.

Kun he kertovat, voit auttaa heitä muokkaamaan löytämäänsä henkilökohtaisemmaksi esittämällä seuraavanlaisia jatkokysymyksiä:

  • Kuinka sinua voi lohduttaa tieto siitä, että kun Jeesus ilmestyy, se tapahtuu ”voimassa ja suuressa kirkkaudessa” (jae 11)?

  • Kuinka kuvittelet jokapäiväisen elämäsi olevan erilaista, kun Kristus asuu ”vanhurskaudessa ihmisten kanssa” (jae 11)?

  • Keiden edesmenneiden läheistesi tapaamista odotat eniten, kun Vapahtaja herättää vanhurskaat kuolleista tullessaan? (Ks. jae 13.)

  • Mitä sinulle merkitsee se, että olemme Kristuksen kanssa, jotta me olisimme yhtä (ks. jae 13)? Mistähän syystä Jeesus haluaa olla yhtä kanssasi?

Voit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät jakeessa 11 olevan pyhien kirjoitusten keskeisen ilmauksen: ”Minä ilmestyn taivaasta voimassa ja suuressa kirkkaudessa – – ja asun vanhurskaudessa ihmisten kanssa maan päällä tuhat vuotta.”

Tämän oppiaiheen loppuosassa keskitytään niihin suurenmoisiin olosuhteisiin, joilla Vapahtaja siunaa vanhurskaita paluunsa aikana ja sen jälkeen.

Ennen kuin jatkat, voi olla hyvä auttaa oppilaita ymmärtämään jakeen 11 viimeinen ilmaus ”eivätkä jumalattomat kestä”. Oppilaat voivat lukea jakeista 9, 15 ja 17, mitä seurauksia ne, jotka torjuvat Kristuksen, joutuvat kärsimään. Jos näitä jakeita tutkitaan oppitunnilla, muistuta läheisistään huolta kantaville oppilaille, että Vapahtajalla on halu ja voima antaa anteeksi ja parantaa kaikki, jotka tekevät parannuksen ja tulevat Hänen luokseen.

(Huom. Lukuun OL 45 liittyvissä oppiaiheissa keskitytään tarkemmin aikojen merkkeihin ja henkilökohtaiseen valmistautumiseen Kristuksen toista tulemista varten.)

Kristus asuu ihmisten kanssa tuhat vuotta

Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he tietävät olosuhteista maan päällä Jeesuksen Kristuksen tuhatvuotisen valtakauden aikana ja sen jälkeen. Voit myös pyytää heitä esittämään kysymyksiä niistä.

Etsi muutaman minuutin ajan jumalallisesti asetetuista tiedon lähteistä vastauksia kysymyksiin, joita sinulla saattaa olla tuhatvuotisesta valtakunnasta, sekä tietoa riemukkaista olosuhteista, jotka vallitsevat Kristuksen tuhatvuotisen valtakauden aikana ja sen jälkeen. Seuraavista voi olla apua tutkimisessa:

Voisit jakaa oppilaat pienryhmiin niin, että kukin ryhmä tutkii yhtä seuraavista lähteistä. Pyydä sitten kutakin ryhmää kertomaan oppimastaan luokalle. Vaihtoehtoisesti voit pyytää oppilaita muodostamaan uusia ryhmiä sellaisten oppilaiden kanssa, jotka ovat kukin tutkineet eri lähteitä, ja kertomaan vuorotellen, mitä he ovat oppineet.

PKO, ”Tuhatvuotinen valtakunta”, scriptures.churchofjesuschrist.org

OL 29:23–27

Jes. 65:19–25

Ilm. 20:1–3

1. Nefi 22:24–28

Voisit auttaa oppilaita näkemään selkeästi syitä riemuita Vapahtajan paluun jälkeisistä olosuhteista lukemalla tämän oppiaiheen osan päätteeksi vanhin D. Todd Christoffersonin sanat kohdasta ”Lisäaineistoa”.

Keskittyminen Vapahtajaan

Voisit auttaa oppilaita muodostamaan mielikuvan rakastavasta Vapahtajasta laskeutumassa taivaasta näyttämällä videon ”Jeesus Kristus ilmestyy muinaisessa Amerikassa”, joka on sivustolla churchofjesuschrist.org (aikakoodi 11.20–16.31). Pyydä oppilaita etsimään yhtäläisyyksiä Vapahtajan nefiläisten keskuudessa käydessään osoittaman rakkauden ja sen välillä, mitä he kuvittelevat tapahtuvan, kun Hän palaa.

Voisitte sulkea silmänne ja yrittää kuvitella Jeesuksen Kristuksen laskeutuvan taivaasta suojelemaan seuraajiaan sekä pelastamaan ja parantamaan heidät. Kiinnitä huomiota Pyhän Hengen antamiin vaikutelmiin saadaksesi tietää, mitä taivaallinen Isä haluaa sinun ajattelevan Hänen Poikansa paluusta.

  • Millaisen ilmeen kuvittelet Hänen kasvoilleen Hänen katsoessaan niitä, jotka pyrkivät seuraamaan Häntä?

  • Mitä kuvittelet Hänen sanovan uskollisille taivaasta laskeutumisensa jälkeen?

  • Mitä arvelet, että Vapahtaja haluaa opetuslastensa tuntevan, kun he ajattelevat Hänen paluutaan maan päälle?

Voisit kertoa omista tuntemuksistasi, kun odotat Jeesuksen Kristuksen paluuta maan päälle. Voisit päättää oppitunnin loppulauluun, jossa kerrotaan Kristuksen tulemisen ja Hänen tuhatvuotisen valtakautensa riemusta, kuten lauluun ”Nyt liekkinä loistavi Henki Herran” (MAP-lauluja, 2), ”Me riemuiten ootamme” (MAP-lauluja, 3) tai ”Riemuitse, maa” (MAP-lauluja, 125).

Opettele ulkoa

Voit myös auttaa oppilaita opettelemaan ulkoa oppien hallinnan viitteen ja pyhien kirjoitusten keskeisen ilmauksen tämän oppitunnin aikana ja kertaamaan niitä tulevilla oppitunneilla. Pyhien kirjoitusten keskeinen ilmaus on: ”Minä ilmestyn taivaasta voimassa ja suuressa kirkkaudessa – – ja asun vanhurskaudessa ihmisten kanssa maan päällä tuhat vuotta.” Ideoita toimintoihin, jotka tukevat ulkoa opettelemista, on liiteaineiston kohdassa ”Oppien hallinnan kertaamistoiminnat”.