Seminaari
Oppiaihe 46: Oppi ja liitot 29:36–50: Vapaita toimimaan tahtonsa mukaan


”Oppi ja liitot 29:36–50: Vapaita toimimaan tahtonsa mukaan”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja, 2025

”Oppi ja liitot 29:36–50”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja

Oppiaihe 46: Oppi ja liitot 29

Oppi ja liitot 29:36–50

Vapaita toimimaan tahtonsa mukaan

Kuva
Oikeiden valintojen tekeminen

Herra oli opettanut Joseph Smithille Aadamin ja Eevan lankeemuksesta sekä tahdonvapaudesta, kun Joseph työskenteli innoitetun raamatunkäännöksen parissa. Luvussa OL 29 Herra opetti lunastusta Aadamin ja Eevan lankeemuksesta Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta. Tämän oppiaiheen tarkoituksena on auttaa oppilaita ymmärtämään paremmin Jumalan meille antamaa tahdonvapautta ja Jeesuksen Kristuksen tarjoamaa lunastusta.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Valintojen tekeminen

Pyydä oppilaita muistelemaan viimeisen vuorokauden aikana tekemiään valintoja, kun he lukevat seuraavaa presidentti Thomas S. Monsonin (1927–2018) lausuntoa.

Kuva
Presidentti Thomas S. Monson

Päivän mittaan kuluu tuskin tuntiakaan niin, ettei meidän pitäisi tehdä jonkinlaista valintaa. Toiset ovat vähäpätöisiä, toiset kauaskantoisempia. Joillakin valinnoilla ei ole mitään merkitystä asioiden iankaikkisessa suunnitelmassa, kun taas toisilla on erittäin paljon merkitystä. (Thomas S. Monson, ”Valintojen kolme V:tä”, Liahona, marraskuu 2010, s. 67)

Voisit kirjoittaa taululle sanat vähäpätöisiä ja kauaskantoisia. Pyydä oppilaita luettelemaan kummankin otsikon alle tavanomaisia valintoja, joita ihmiset tekevät. Pyydä heitä sitten keskustelemaan siitä, mitä valintoja on tärkeintä katsoa iankaikkisesta näkökulmasta ennen niiden tekemistä.

  • Mitä sellaisia kauaskantoisia päätöksiä olet tehnyt tai tulet tekemään, jotka voivat vaikuttaa suhteeseesi taivaalliseen Isään merkittävästi?

Tahdonvapautemme

Lue OL 29:36–38 ja pane merkille kauaskantoinen päätös, joka kaikkien Jumalan lasten oli tehtävä ennen tätä elämää.

  • Mikä valinta meille kaikille annettiin tehtäväksi ennen tätä elämää?

Vanhin Robert D. Hales (1932–2017) kahdentoista apostolin koorumista selitti tekemämme kuolevaisuutta edeltävän valinnan kauaskantoisia seurauksia.

Kuva
Vanhin Robert D. Hales

Lusiferin kapinointi sai aikaan suuren hengellisen konfliktitilanteen. Jokaisella taivaallisen Isän lapsista oli tilaisuus käyttää tahdonvapautta, jonka taivaallinen Isä oli antanut hänelle. Me päätimme uskoa Vapahtajaa Jeesusta Kristusta – tulla Hänen luokseen, seurata Häntä ja hyväksyä suunnitelman, jonka taivaallinen Isä esitti hyväksemme. Mutta kolmasosalla taivaallisen Isän lapsista ei ollut uskoa seurata Vapahtajaa, ja he päättivät seurata sen sijaan Lusiferia eli Saatanaa.

Ja Jumala sanoi: ”Ja nyt, koska Saatana kapinoi minua vastaan ja pyrki hävittämään ihmisen tahdonvapauden, jonka minä, Herra Jumala, olin antanut hänelle, – – minä käskin syöstä hänet alas” [Moos. 4:3]. (Robert D. Hales, ”Tahdonvapaus – välttämätön elämänsuunnitelmalle”, Liahona, marraskuu 2010, s. 24–25)

Merkitse sana tahdonvapauden jakeessa 36.

  • Kuinka kuvailisit, mitä sana tahdonvapaus tarkoittaa?

Jos oppilaat tarvitsevat apua tahdonvapauden määrittelyssä, voisit pyytää heitä kääntymään Pyhien kirjoitusten oppaan puoleen.

Yksi totuus, jonka voimme oppia näistä jakeista, on se, että koska Jumala on antanut meille tahdonvapauden, me voimme tehdä valinnan seurata Häntä tai torjua Hänet.

  • Kuinka se, että Jumala on antanut meille kyvyn valita, on osoitus Hänen rakkaudestaan meitä kohtaan?

Lankeemus ja tahdonvapautemme

Voisit pyytää oppilaita jakautumaan pienryhmiin ja antaa kullekin ryhmälle yhden osan seuraavasta monisteesta. Pyydä heitä lukemaan ehdotetut kohdat ja keskustelemaan kysymyksistä yhdessä. Kerro oppilaille, että joissakin kohdissa kerrotaan suoraan Aadamin ja Eevan lankeemuksesta, mutta Henki voi auttaa heitä huomaamaan, kuinka Aadamin ja Eevan kokemukset liittyvät meidän elämäämme nykyään.

Tahdonvapaus ja lunastus Jeesuksen Kristuksen kautta

Paholaisen kiusaukset

Lue OL 29:39 ja 2. Nefi 2:16–18, ja keskustelkaa sitten yhdessä seuraavista kysymyksistä:

  • Kun tiedämme, että me päätimme noudattaa taivaallisen Isän suunnitelmaa ennen tätä elämää, minkä vuoksi meidän on vaikeaa päättää aina seurata Häntä täällä maan päällä?

  • Mitkä ovat Saatanan tehokkaimpia taktiikoita saada ihmiset maan päällä päättämään, etteivät he noudata Jumalan neuvoja?

  • Mitä siunauksia Jumala on antanut avuksemme, jotta voimme voittaa Saatanan kiusaukset?

Valintojemme seuraukset

Lue OL 29:40–41 ja Alma 41:10–11; 42:9, 14. Keskustelkaa sitten seuraavista kysymyksistä:

  • Millä tavoin meistä tulee Paholaisen tahdon alaisia, kun päätämme kapinoida Jumalaa vastaan?

  • Mistähän syystä ilmaus ”hengellinen kuolema” kuvaa hyvin eroa taivaallisesta Isästä?

  • Kuinka kuvailisit tunteita, joita koemme, kun olemme käyttäneet tahdonvapauttamme toimiaksemme vastoin taivaallisen Isän tahtoa?

Lunastus Jumalan ainosyntyisen Pojan kautta

Lue OL 29:42–43 ja 2. Nefi 2:6–9. Keskustelkaa sitten seuraavista kysymyksistä:

  • Mitä Jeesus Kristus on tehnyt, että lunastus on mahdollinen senkin jälkeen, kun olemme tehneet huonoja valintoja?

  • Mitä sellaista kertoisit taivaallisesta Isästä ja Jeesuksesta Kristuksesta, mikä voisi antaa toivoa jollekulle sellaiselle, joka tuntee olevansa jo liian kaukana Heistä?

  • Millä esimerkeillä voisit havainnollistaa taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen lunastavaa, anteeksiantavaa luonnetta?

Kun oppilailla on ollut aikaa keskustella kysymyksistä ryhmissään, pyydä heitä muodostamaan uusia ryhmiä sellaisten oppilaiden kanssa, jotka ovat tutkineet eri osia monisteesta, ja kertomaan oppimastaan vuorotellen.

Kun oppilaat ovat kertoneet siitä, koko luokka voisi yhdessä lukea jakeet 2. Nefi 2:26–29. Pyydä oppilaita panemaan merkille ilmauksia, jotka vahvistavat tai täydentävät sitä, mitä he ovat oppineet edellisessä tehtävässä, ja kertomaan niistä.

Jeesuksen Kristuksen kautta tulevan lunastuksen valitseminen

Joistakuista oppilaista saattaa tuntua, että heidän valintansa ovat jo pysyvästi etäännyttäneet heidät Jumalasta. Voisit antaa heille tilaisuuden keskittyä Kristuksen lunastukseen esittämällä seuraavankaltaisen esimerkkitilanteen. Pyydä oppilaita lisäämään siihen yksityiskohtia, jotka heidän mielestään vastaavat nykypäivän teini-ikäisten todellisuutta.

Nuori nainen nimeltä Marie on tehnyt valintoja, joiden hän tietää olevan vääriä. Hän katuu valintojaan ja tuntee olevansa kaukana Jumalasta. Hän miettii, onko hänellä lainkaan toivoa.

Hyödynnä sitä, mitä opit tänään tahdonvapaudesta ja lunastuksesta Kristuksen kautta, ja kirjoita vastaus, jonka voisit antaa Marielle ja joka rohkaisee häntä toimimaan toivossa ja uskossa huolimatta huonoista valinnoistaan menneisyydessä.

Voisit pyytää muutamaa oppilasta kertomaan vastauksensa luokalle. Kun oppilaat kuuntelevat luokkatovereidensa vastauksia, kannusta heitä kuvittelemaan, miltä niiden kuuleminen saattaisi tuntua Mariesta.

Lue seuraava presidentti Thomas S. Monsonin (1927–2018) lausunto ja pane merkille, minkä valinnan voisit kannustaa Marieta tekemään.

Kuva
Presidentti Thomas S. Monson

Kun pohdimme päätöksiä, joita teemme joka päivä elämässämme – tehdäkö tämä valinta vai tuo – jos valitsemme Kristuksen, olemme tehneet oikean valinnan. (Thomas S. Monson, ”Valinnat”, Liahona, toukokuu 2016, s. 86)

Oppitunnin lopuksi voit pyytää oppilaita täydentämään seuraavan virkkeen opiskelupäiväkirjaansa tai paikkaan, josta he näkevät sen toistuvasti viikon aikana.

Kannusta oppilaita kertomaan vastauksistaan: Seuraavassa on esimerkki siitä, kuinka voit käyttää vajaita virkkeitä auttaaksesi oppilaita kertomaan ajatuksistaan. Lisää tapoja auttaa oppilaita kertomaan ajatuksistaan tällä tavoin on aineistossa ”Laadi ohjaavia vihjeitä, jotka auttavat oppilaita ilmaisemaan sanoin tuntemuksiaan, kokemuksiaan ja todistuksensa”. Tämä koulutus sisältyy julkaisuun Opetustaitojen kehittäminen.

Tällä viikolla käytän tahdonvapauttani valitakseni Kristuksen siten, että…