Seminarie
Les 54: Test je kennis 3: Leer en Verbonden 20–40


‘Test je kennis 3: Leer en Verbonden 20–40’, Leer en Verbonden – boek voor de seminarieleerkracht (2025)

‘Test je kennis 3’, Leer en Verbonden – boek voor de seminarieleerkracht

Les 54: Leer en Verbonden 37–40

Test je kennis 3

Leer en Verbonden 20–40

Afbeelding
Jezus kijkt naar kind dat naast Hem zit

Als we onze geestelijke leergroei overdenken en toetsen, kunnen we dichter tot de Heiland naderen. Door middel van deze les kunnen de cursisten nagaan hoe ze tot nu toe door hun studie van de Leer en Verbonden geestelijk zijn gegroeid.

Mogelijke leeractiviteiten

Lichamelijke en geestelijke groei

U kunt twee afbeeldingen naast elkaar zetten om groei aan te tonen.

Om groei, verandering en vooruitgang te meten, vergelijken mensen vaak twee afbeeldingen met elkaar.

  • Hoe kunnen we aan afbeeldingen van onszelf zien hoe we zijn veranderd of gegroeid?

  • Hoe kunnen we nog meer zien dat we zijn gegroeid?

Om de cursisten geestelijke groei te laten overdenken en bespreken, kunt u een afbeelding van Jezus en een kind laten zien, zoals die aan het begin van deze les.

Bedenk wat je een kind kunt vertellen over zijn of haar potentieel om te groeien en meer zoals Jezus Christus te worden.

  • Op welke manieren kan iemand inzien hoe hij of zij meer zoals de Heiland wordt? (Zie Lukas 2:52; zie ook Mattheüs 5:14.)

Spoor de cursisten aan om hulp van de Heilige Geest in te roepen als ze over hun groei nadenken. Laat ze in hun dagboek opschrijven in welke opzichten ze meer zoals Jezus Christus zijn geworden. U kunt de cursisten vragen om aan eigenschappen van de Heiland te denken, waarover ze bij hun studie van de Leer en Verbonden hebben geleerd. Laat de cursisten de notities in hun dagboek of hun gemarkeerde Schriftteksten van de afgelopen weken doornemen. Laat ze zich afvragen welke eigenschappen van Jezus Christus ze meer in zichzelf zien (ook op kleine manieren).

Sommige cursisten herkennen hun groei misschien niet. Herinner de cursisten eraan dat het vaak moeilijk is om groei op te merken, vooral in jezelf, maar dat dat niet wil zeggen dat ze niet groeien. In deze les kunnen de cursisten het doel van het avondmaal uitleggen, nadenken over hun verlangen om de profeet te volgen, en nog eens stilstaan bij hun plannen om het evangelie te delen. In uw lessen over Leer en Verbonden 20–40 kunnen andere waarheden aan bod zijn gekomen dan die in de volgende activiteiten. In dat geval kunt u die waarheden in de activiteiten meenemen.

Het doel van het avondmaal uitleggen

Geef de cursisten de kans om het doel van het avondmaal uit te leggen. U kunt ze ter voorbereiding nog eens laten doornemen wat ze in de Leer en Verbonden over het avondmaal hebben geleerd (zie Leer en Verbonden 20:75–79; 27:1–2). Ze kunnen ook doornemen wat ze in hun studiedagboek hebben opgeschreven.

U kunt een scenario als het volgende voorleggen en de cursisten vragen om aan de hand van een van de volgende methoden het doel van het avondmaal uit te leggen: een rollenspel, een infographic of presentatie voorbereiden, of in een dagboek schrijven.

Isaac heeft een vriend(in) uitgenodigd om op zondag met hem mee naar de kerk te gaan. Omdat zijn vriend(in) nog nooit een avondmaalsdienst heeft bijgewoond, wil Isaac van tevoren nog een paar belangrijke dingen uitleggen.

  • Wat denk je dat Isaac over de verordening van het avondmaal moet vertellen?

U kunt de volgende stappen tonen om de cursisten te helpen zich voor te bereiden en hun getuigenis te geven.

Concentreer je op twee of drie details over de verordening van het avondmaal. Gebruik een of meer Schriftteksten om het uit te leggen en ervan te getuigen.

  • Gebeden om het brood en water te zegenen

  • Wat we onze hemelse Vader beloven

  • Wat onze hemelse Vader ons belooft

  • Onze houding als we van het avondmaal nemen

  • De centrale focus op Jezus Christus

  • Je eigen ervaring

Als de cursisten met het scenario bezig zijn, kunt u ze laten nadenken en vertellen hoe de verordening van het avondmaal ze helpt inzien hoe ze meer zoals Jezus Christus worden.

Meer verlangen hebben om de hedendaagse profeet te volgen

In de afgelopen lessen hebben de cursisten mogelijk de kans gehad om te bestuderen hoe belangrijk het in onze tijd is om de profeet te volgen. In deze leeractiviteit kunnen de cursisten overdenken hoe hun studie van de Leer en Verbonden van invloed is geweest op hun verlangen om de hedendaagse profeet te volgen.

U kunt de cursisten opnieuw wijzen op de volgende zelfbeoordeling uit een eerdere les. (Zie de les over Leer en Verbonden 21.)

In een eerdere les werd je gevraagd om na te denken over raad van profeten en apostelen die moeilijk kan zijn. Probeer te bedenken welke raad dat was. Je kunt in je studiedagboek opzoeken wat je hebt opgeschreven.

Geef de cursisten een paar minuten de tijd om in hun studiedagboek te kijken of ze iets hebben opgeschreven.

  • Welke Schriftteksten hebben we onlangs bestudeerd waaruit blijkt hoe belangrijk het is om de profeet te volgen?

    De cursisten kunnen onder andere Geschiedenis van Joseph Smith 1:21–35; Leer en Verbonden 1:38–39; 21:4–6 noemen. Geef de cursisten de kans om te vertellen wat ze hebben gevonden. Als de cursisten dit in groepjes doen, krijgen meer cursisten mogelijk de kans om te vertellen wat ze belangrijk vonden.

    U kunt de cursisten vragen om hun antwoord op een of meer van de volgende vragen op te schrijven. Laat de cursisten hun gevoelens op hun eigen manier vastleggen. Laat enkele cursisten die dat willen na verloop van tijd iets over hun antwoorden vertellen. Hoewel cursisten nu misschien geen positief gevoel hebben over het volgen van de profeet, kunt u ze aanmoedigen om zelfs naar het kleinste verlangen te handelen en de zegeningen van de Heer te zoeken door zijn profeten te volgen.

  • Wat vind je er nu van om de profeet van de Heer te volgen? Wat heeft het meest invloed op je gevoel over het volgen van de profeten van de Heer?

  • Hoe kun je meer zoals Jezus Christus worden door de profeet te volgen?

Het evangelie van Jezus Christus met anderen delen

Laat de cursisten zich afvragen wat ze van hun studie van de Leer en Verbonden over het delen van het evangelie van Jezus Christus hebben geleerd. U kunt de cursisten specifieke afdelingen of teksten laten doornemen, waar ze zich bij hun eerdere studie op hebben geconcentreerd. Dat kunnen Leer en Verbonden 18 en afdeling 30–36 zijn.

De cursisten hebben bij hun studie van ‘Leer en Verbonden 30–36, deel 2’ de kans gekregen om een plan op te stellen om het evangelie met iemand te delen. U kunt op dit plan terugkomen door vragen als de volgende te stellen (de cursisten kunnen deze vragen ook in groepjes bespreken):

  • Hoe heb je het evangelie onlangs met iemand gedeeld? Hoe vond je het gaan?

  • Welke obstakels heb je ondervonden toen je het evangelie van Jezus Christus op een natuurlijke en normale manier probeerde te delen?

  • Wat heb je over het delen van het evangelie geleerd?

Bespreek klassikaal hoe u het evangelie deelt. De cursisten kunnen bespreken wat goed ging of wat moeilijk was. Tijdens deze bespreking kunnen de cursisten elkaar helpen om het evangelie van Jezus Christus te delen. U kunt de cursisten ook laten overdenken hoe ze zijn gegroeid door met anderen over de Heiland en zijn evangelie te praten.

Afdrukken