Seminaari
Oppiaihe 58 – Oppi ja liitot 45:1–8: ”Puolustaja Isän luona”


”Oppiaihe 58 – Oppi ja liitot 45:1–8: ’Puolustaja Isän luona’”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja, 2025

”Oppi ja liitot 45:1–8”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja

Oppiaihe 58: Oppi ja liitot 45

Oppi ja liitot 45:1–8

”Puolustaja Isän luona”

Kuva
Öljymaalaus Kristuksesta

Puhuessaan kirkon jäsenille maailmanlaajuisen pandemian aikana presidentti Russell M. Nelson sanoi: ”Isämme tietää, että kun meitä ympäröi epävarmuus ja pelko, niin meitä auttaa kaikkein eniten se, että kuulemme Hänen Poikaansa” (”Kuule Häntä”, Liahona, toukokuu 2020, s. 89). Tyynnyttääkseen pyhien pelkoa ja epävarmuutta vuoden 1831 alkupuolella Herra kehotti heitä kuulemaan Hänen äänensä ja uskomaan Hänen nimeensä. Tämä oppiaihe voi auttaa oppilaita ymmärtämään paremmin Jeesuksen Kristuksen tehtävää ja luonnetta, kun he oppivat ymmärtämään joitakin Hänen nimiään ja nimityksiään.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Nimien merkitys

Voisit jakaa oppilaat pienryhmiin ja pyytää heitä kertomaan tietoa etu- tai sukunimiensä merkityksestä. Jos oppilaat eivät tiedä yksityiskohtia tai merkityksiä, he voivat selittää, mistä pitävät nimessään. Kun oppilaat ovat kertoneet tästä ryhmissä, pyydä muutamia heistä kertomaan luokalle, mitä he ovat oppineet jonkun luokkatoverin nimestä.

Lue seitsemänkymmenen koorumin jäsenen, vanhin Jonathan S. Schmittin seuraava lausunto:

Kuva
Vanhin Jonathan S. Schmitt

Yksi yksinkertainen tapa, jolla opimme tuntemaan jonkun, on oppia hänen nimensä. – –

Jeesus tunsi ihmiset ja kutsui heitä nimeltä. Muinaiselle Israelille Herra sanoi: ”Älä pelkää. Minä olen lunastanut sinut. Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun” [Jes. 43:1, korostus lisätty]. – –

Aivan kuten Jeesus tuntee meistä jokaisen nimeltä, niin yksi keino, jolla me voimme tulla tuntemaan Jeesuksen paremmin, on oppia Hänen monia nimiään. – – Monet Jeesuksen nimet ovat nimityksiä, jotka auttavat meitä ymmärtämään Hänen tehtäväänsä, tarkoitustaan, luonnettaan ja ominaisuuksiaan. Kun opimme tuntemaan Jeesuksen monia nimiä, opimme ymmärtämään paremmin Hänen jumalallista tehtäväänsä ja Hänen epäitsekästä luonnettaan. Hänen monien nimiensä tunteminen innoittaa meitä myös tulemaan enemmän Hänen kaltaisikseen. (Jonathan S. Schmitt, ”Että he tuntevat sinut”, Liahona, marraskuu 2022, s. 104)

Pyydä oppilaita kertomaan, mikä oli heidän mielestään merkityksellistä vanhin Schmittin lausunnossa.

Voisit kirjoittaa taululle oppilaiden vastaukset seuraavaan kysymykseen.

  • Mitkä ovat joitakin Jeesuksen Kristuksen nimiä tai nimityksiä, jotka opettavat sinulle lisää Hänen luonteestaan, tehtävästään ja ominaisuuksistaan?

  • Kuinka parempi ymmärrys Hänen nimistään ja nimityksistään saattaisi kasvattaa haluasi seurata Häntä?

Kun oppilailla on ollut aikaa keskustella edellisestä kysymyksestä, laita näkyviin seuraava totuus: Jeesuksen Kristuksen nimien ja nimitysten tunteminen voi auttaa meitä ymmärtämään paremmin Hänen jumalallista tehtäväänsä ja Hänen epäitsekästä luonnettaan.

Pyydä oppilaita arvioimaan omaa haluaan oppia lisää Jeesuksesta Kristuksesta. Voisit käyttää seuraavaa ideaa tai itse keksimääsi ideaa. Kannusta oppilaita pohdiskelemaan itsekseen ja vastaamaan opiskelupäiväkirjaansa.

Arvioi seuraavan asteikon avulla haluasi ja pyrkimyksiäsi ymmärtää Vapahtajaa paremmin.

1 = harvoin, 2 = joskus, 3 = usein

  • Haluan ymmärtää paremmin Jeesuksen Kristuksen jumalallista tehtävää.

  • Kun tutkin pyhiä kirjoituksia, panen tietoisesti merkille Jeesuksen nimiä ja nimityksiä.

  • Minulle on tärkeää tuntea Jeesuksen luonne, jotta voin paremmin seurata Häntä.

Kun tutkit Vapahtajan nimiä ja nimityksiä ja opit lisää siitä, kuka Hän on, pyydä rukoillen taivaallisen Isän apua kasvattaaksesi haluasi seurata Hänen Poikaansa.

Puolustajamme ja ystävämme

Oppilaat voivat ymmärtää paremmin Jeesuksen tehtävää ja luonnetta tutkimalla yhtä Hänen monista nimistään. Kun oppilaat ovat keskustelleet Hänen roolistaan puolustajanamme Isän luona, heillä on mahdollisuus tutkia itsekseen Jeesuksen eri nimiä ja nimityksiä.

Voisit laittaa esille kuvan Jeesuksesta Getsemanessa, kun oppilaat tekevät seuraavaa tehtävää:

Kuva
Kristus rukoilemassa Getsemanessa

Lue OL 45:3–5 ja etsi jakeista Jeesuksen Kristuksen nimitys ja tehtävä.

Pohdiskele Jeesuksen Kristuksen nimityksiä: Seuraava tehtävä voi auttaa oppilaita tuntemaan Vapahtajan paremmin, kun he ymmärtävät Hänen nimityksensä ”puolustajamme Isän luona”. Lisää koulutusaineistoa siihen, kuinka auttaa oppilaita keskittymään Jeesuksen Kristuksen nimityksiin, on julkaisun Opetustaitojen kehittäminen koulutuksessa ”Keskity Jeesukseen Kristukseen: Opeta Jeesuksen Kristuksen nimistä, tehtävistä ja ominaisuuksista”. Tämä koulutus voi auttaa kehittämään seuraavaa taitoa: ”Laadi etsimiseen johtavia kysymyksiä, joilla autat oppilaita huomaamaan Jeesuksen Kristuksen tehtäviä, nimiä, vertauskuvia, ominaisuuksia ja piirteitä”.

Voisit esittää seuraavanlaisia kysymyksiä auttaaksesi oppilaita syventämään ymmärrystään Jeesuksen Kristuksen tehtävästä puolustajanamme Isän luona. Voit tuoda esiin, että puolustajan tehtävä on tarjota tukea ja edistää apua tarvitsevien asiaa.

  • Miten sinä ymmärrät sanan puolustaja?

  • Kuinka Jeesus Kristus näiden jakeiden mukaan täyttää tehtävänsä puolustajanamme Isän luona?

  • Mitä saamme näiden jakeiden perusteella tietää Vapahtajan luonteesta?

Voisit lukea seuraavan presidentti Russell M. Nelsonin lausunnon yhdessä oppilaiden kanssa. Pyydä oppilaita kertomaan, kuinka nämä presidentti Nelsonin täydentävät opetukset lisäävät heidän rakkauttaan ja arvostustaan Jeesusta Kristusta kohtaan.

Kuva
Presidentti Russell M. Nelson

Jeesus on puolustajamme Isän luona (ks. 1. Joh. 2:1; OL 29:5; 32:3; 45:3; 110:4).& Englannin kielen sana advocate [eli puolustaja] on peräisin latinankielisestä sanasta, joka tarkoittaa toisen puolesta puhuvaa ääntä tai henkilöä. Pyhissä kirjoituksissa käytetään myös muita asiaan liittyviä nimityksiä, joita ovat esimerkiksi välittäjä tai välimies (ks. myös 1. Tim. 2:5; 2. Nefi 2:28; OL 76:69). – –&

Se, että käsitämme Hänet puolustajaksemme, välittäjäksemme tai välimieheksemme Isän luona, antaa meille varmuuden Hänen ylivertaisesta ymmärryksestään, oikeudenmukaisuudestaan ja armostaan (ks. Alma 7:12). (Russell M. Nelson, ”Jesus the Christ – Our Master and More”, Brigham Youngin yliopiston hartaustilaisuus, 2. helmikuuta 1992, s. 4, speeches.byu.edu)

Tässä kohtaa oppiaihetta voi olla hyvä antaa oppilaille aikaa pohtia ajatuksiaan Vapahtajasta. Voisit kirjoittaa taululle seuraavat kysymykset ja pyytää oppilaita kirjoittamaan vastauksensa opiskelupäiväkirjaansa. Pyydä tilanteen mukaan muutamia oppilaita kertomaan joistakin ajatuksistaan luokalle.

  • Miltä sinusta tuntuu, kun yrität kuvitella mielessäsi Vapahtajan vetoavan puolestasi ja puolustavan sinua?

  • Kuinka tieto siitä, että Jeesus Kristus puolustaa sinua, voi vahvistaa päätöstäsi pysyä liittopolulla?

Opi Jeesuksesta Kristuksesta

Jos oppilaat tarvitsevat seuraavia jakeita tutkiessaan apua löytääkseen jakeesta 1 jonkin Jeesuksen Kristuksen nimityksen, sinun on ehkä selitettävä, että Hän viittasi siinä jumalalliseen tehtäväänsä kaiken Luojana.

Jeesuksella Kristuksella on monia muita nimiä ja nimityksiä. Lue OL 45:1, 7, 59 ja etsi lisää niitä.

Päätä, olisiko oppilaille hyödyllisempää työskennellä seuraavassa tehtävässä muiden kanssa vai itsekseen.

Kannusta oppilaita keksimään jokin luova tapa järjestää oppimansa asiat. Oppilaat voisivat esimerkiksi laatia opiskelupäiväkirjaansa jonkinlaisen kuvion kirjoittamalla sivun keskelle jonkin Kristuksen nimen tai nimityksen. Kun he löytävät muita pyhien kirjoitusten kohtia ja ilmauksia, jotka auttavat heitä ymmärtämään valitsemaansa nimitystä paremmin, he voivat kirjoittaa niitä eri suuntiin ja eri kokoisina ympäri sivua. Sitten he voivat piirtää viivoja yhdistääkseen pyhien kirjoitusten kohdat ja ilmaukset nimeen tai nimitykseen.

Valitse siitä, mitä olet opiskellut, jokin nimi tai nimitys, josta haluat tietää lisää. Käytä saatavana olevaa opiskeluaineistoa, kuten Evankeliumiaiheinen kirjasto -sovellusta ja pyhien kirjoitusten tutkimisen apuneuvoja, saadaksesi selville, mitä nimi tai nimitys opettaa Jeesuksesta Kristuksesta. Voisit myös tutkia myöhempien aikojen profeettojen sanoja oppiaksesi lisää. Kun olet tutkinut riittävän kauan, vastaa seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitä sellaista olet tänään oppinut tai tuntenut, mikä on kasvattanut rakkauttasi Vapahtajaa kohtaan ja haluasi seurata Häntä?

  • Kuinka se, että jatkaisit Jeesuksen Kristuksen nimien tutkimista ja niistä oppimista, voisi olla siunauksena elämässäsi?

Voisit pyytää oppilaita kertomaan yksityiskohtia ja merkityksellisiä oivalluksia tutkimisensa pohjalta. Tulevissa oppiaiheissa saattaa olla tilaisuuksia keskustella tarkemmin siitä, mitä oppilaat oppivat tänään Jeesuksen Kristuksen nimistä ja nimityksistä.