Seminarie
Les 93 – Test je kennis 6: Leer en Verbonden 76–83


‘Les 93 – Test je kennis 6: Leer en Verbonden 76–83’, Leer en Verbonden – boek voor de seminarieleerkracht (2025)

‘Test je kennis 6’, Leer en Verbonden – boek voor de seminarieleerkracht

Les 93: Leer en Verbonden 81–83

Test je kennis 6

Leer en Verbonden 76–83

Afbeelding
jongeren maken een wandeltocht

Als we de tijd nemen om groei en geestelijke ontwikkeling te herkennen, kunnen we onze band met onze hemelse Vader en Jezus Christus versterken en gemotiveerd raken om op het verbondspad te blijven. Deze les kan de cursisten helpen hun geestelijke groei door hun studie van de Leer en Verbonden tot dusver te evalueren.

Mogelijke leeractiviteiten

In deze les beoordelen de cursisten hun vermogen om leringen in de Leer en Verbonden uit te leggen. Ze evalueren ook hun doelen en meten hoe hun houding, verlangen en vermogen om het evangelie na te leven veranderen. In uw lessen over Leer en Verbonden 76–83 kunnen andere waarheden aan bod zijn gekomen dan die in de volgende activiteiten worden belicht. Zo ja, dan kunt u de activiteiten aanpassen aan waarheden waar uw cursisten beter bekend mee zijn.

Groei en vooruitgang waarderen

Afbeelding
wandelaar
Afbeelding
fietser
Afbeelding
hardloper

Probeer de les te beginnen met afbeeldingen van wandelende, fietsende en hardlopende mensen. Laat de cursisten hun hand opsteken als ze een of meer van die dingen ook wel eens gedaan hebben. Vraag de cursisten vervolgens hun hand omhoog te houden als ze ooit aan een uitzonderlijk lange of moeilijke hardloopwedstrijd, wandeltocht of fietstocht hebben deelgenomen. Laat enkele cursisten die de hand omhoog hebben hun ervaring beschrijven. Bespreek eventueel enkele vragen zoals de volgende:

  • Hoe kun je van het parcours of de tocht genieten?

  • Hoe kunnen we dat vergelijken met het proces om meer op Jezus Christus te lijken?

  • Hoe kunnen we meer van het proces van geestelijke groei genieten en het waarderen?

    Laat de cursisten nagaan wat ze uit de Leer en Verbonden hebben geleerd, hoe ze ernaar hebben gehandeld en hoe ze hun geestelijk reis hebben beleefd. Laat ze zich afvragen hoe de Heiland ze bij elke recente stap vooruit heeft geholpen.

  • Hoe staat het met je doel om dichter tot de Heer te komen?

  • Hoe helpt de Heer je?

De volgende activiteiten zijn bedoeld om de cursisten specifieke vooruitgang en groei te laten herkennen, waarderen en evalueren.

De drie graden van heerlijkheid uitleggen

U kunt eventueel een scenario als het volgende gebruiken om de cursisten te helpen de drie graden van heerlijkheid in het plan van onze hemelse Vader door te laten nemen en te evalueren. De cursisten kunnen de details in het scenario desgewenst aanpassen, zodat het voor hen authentiek aanvoelt.

Stel dat je goede vriendin Olivia geen lid van de kerk is, maar wel stellig in Jezus Christus gelooft. Op een dag vraagt ze je: ‘Wat geloven de leden van jullie kerk over het leven na de dood? Ik heb geleerd dat iedereen naar de hemel of de hel gaat, maar ik heb gehoord dat leden van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen in meerdere hemelen geloven. Hoe zit dat?’

Schrijf in een paar minuten een reactie op waarin je Olivia de drie graden van heerlijkheid uitlegt. Als je wilt, kun je tekeningen gebruiken om Olivia een beeld te geven van wat je uitlegt.

Vraag enkele cursisten daarna wat ze hebben opgeschreven of het scenario in een rollenspel voor de klas uit te beelden.

Als de cursisten het niet noemen, vraagt u hoe de drie graden van heerlijkheid blijk geven van de liefde en barmhartigheid van onze hemelse Vader en Jezus Christus (zie Leer en Verbonden 76:40–43). Maak duidelijk dat het beërven van een koninkrijk van heerlijkheid, met inbegrip van celestiale heerlijkheid, alleen mogelijk is dankzij Jezus Christus (zie Leer en Verbonden 76:69–70).

Vraag de cursisten wat ze van deze ervaring hebben geleerd. Als de cursisten vragen hebben over de drie graden van heerlijkheid, vraagt u de klas of ze verzen in Leer en Verbonden 76 kunnen vinden die hun vragen beantwoorden. U kunt ook wat materiaal uit vorige lessen herhalen.

Onze hemelse Vader en Jezus Christus eren

Laat de cursisten een opsomming maken van alles wat ze onlangs in de Leer en Verbonden hebben geleerd waardoor hun liefde, waardering en eerbied voor onze hemelse Vader en Jezus Christus zijn toegenomen. Ze kunnen daarbij ook ervaringen thuis, in de kerk of elders noemen waardoor hun band met onze hemelse Vader en Jezus Christus is versterkt.

Laat de cursisten Leer en Verbonden 63:58–64; 76:19–24 nog eens doornemen, alsook eventuele aantekeningen die ze bij het bestuderen van deze verzen hebben gemaakt.

U kunt de volgende vraag laten zien en de cursisten laten antwoorden om hun huidige inzet, verlangen en vooruitgang te beoordelen:

  • Wat leer je over onze hemelse Vader en Jezus Christus waardoor je liefde, waardering en eerbied voor Hen toenemen?

Laat verscheidene cursisten aan het woord. Geef ze eventueel ook uw gedachten mee.

De Schriften bestuderen en overpeinzen

Afbeelding
Joseph Smith en Sidney Rigdon bestuderen de Schriften

Toon eventueel de bovenstaande afbeelding en stel de volgende vragen:

  • Wat zijn Joseph Smith en Sidney Rigdon aan het doen wanneer ze het visioen over de drie graden van heerlijkheid ontvangen?

  • Wat heb je van hun ervaring geleerd?

Als de cursisten het niet meer weten, laat ze dan Leer en Verbonden 76:15–19 opnieuw lezen. Maak ze duidelijk dat Joseph en Sidney de Schriften bestuderen en overpeinzen wanneer de visioenen zich voor hen ontvouwen. Een van de waarheden die de cursisten wellicht hebben geleerd, is: Als we de Schriften in gebed bestuderen en overpeinzen, bereiden we ons voor om door de Heilige Geest meer begrip van de Heer te ontvangen.

Geef de cursisten de tijd om na te denken over de doeltreffendheid van hun Schriftstudie. Ze kunnen zich bijvoorbeeld afvragen hoe goed ze de Schriften in gebed bestuderen en overpeinzen. Als dat nuttig is, kunt u de volgende afbeelding tonen en de cursisten vragen hoe elk onderdeel ze bij hun Schriftstudie van nut kan zijn. Vraag ook wat zij doen wat in hun beleving helpt.

Afbeelding
cirkel van bezinning

De cursisten kunnen er ook baat bij hebben om met klasgenoten over moeilijkheden en mogelijke oplossingen te praten. Deel de klas op in groepjes en laat ze moeilijkheden bespreken waar ze mee te maken hebben, terwijl ze de Schriften proberen te bestuderen en overdenken. Moedig elk groepje aan om een moeilijkheid te kiezen en enkele eenvoudige stappen te bedenken die ze kunnen nemen om ermee om te gaan en de impact van hun Schriftstudie te vergroten. Vraag elk groepje het met de rest van de klas te delen.

Laat tot slot enkele cursisten getuigen hoe overpeinzing en Schriftstudie ze tot zegen zijn en dichter bij Jezus Christus brengen.

Afdrukken