Seminaari
Oppiaihe 105 – Oppi ja liitot 89:18–21: ”Minä, Herra, annan heille lupauksen”


”Oppiaihe 105 – Oppi ja liitot 89:18–21: ’Minä, Herra, annan heille lupauksen’”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja, 2025

”Oppi ja liitot 89:18–21”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja

Oppiaihe 105: Oppi ja liitot 89–92

Oppi ja liitot 89:18–21

”Minä, Herra, annan heille lupauksen”

Kuva
Nuoria urheilemassa

Kun Jeesus Kristus oli ilmoittanut viisauden sanan Joseph Smithille (ks. oppiaihe ”Oppi ja liitot 89:1–17”), Hän selitti siunauksia, joita Hän antaa niille, jotka pitävät tässä ilmoituksessa opetetut periaatteet uskollisesti. Tämän oppiaiheen tarkoituksena on auttaa oppilaita valitsemaan eläminen viisauden sanan mukaan ja saamaan Vapahtajan lupaamia siunauksia.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Suoja-aita

Aloita oppiaihe auttamalla oppilaita ymmärtämään, että Vapahtaja antoi meille viisauden sanan suojaksi, koska Hän rakastaa meitä. Voisit esimerkiksi piirtää taululle lahden, jonka ihmisten rakentama suoja-aita erottaa avoimesta valtamerestä, kuten seuraavassa esimerkissä.

Kuva
Piirros valtamerestä

Selitä, että vanhin Von G. Keetch (1960–2018) seitsemänkymmenen koorumista sai tärkeän opetuksen tällaisella rannalla. Kerro hänen kokemuksestaan käyttäen seuraavaa kappaletta ja hänen alla olevaa lausuntoaan.

Vanhin Von G. Keetch oli viettämässä päivää rannalla, kun ryhmä vierailevia lainelautailijoita harmistui siitä, että lahden ja avoimen valtameren väliin oli rakennettu suoja-aita. Lainelautailijat valittivat vihaisina, että aita pilasi heidän matkansa, koska se mursi suuret aallot ennen niiden saapumista lahdelle ja siten esti heitä surffaamasta niillä.

Kuva
Vanhin Von G. Keetch

Lopulta [vanhempi paikallinen lainelautailija] nousi ja käveli ryhmän luo. Mitään sanomatta hän otti repustaan kiikarin ja antoi sen yhdelle surfaajista osoittaen kohti suoja-aitaa. Kukin lainelautailijoista katsoi sitä kiikarilla. Kun tuli minun vuoroni, näin suurennuksen avulla sellaista, mitä en ollut aiemmin nähnyt: selkäeviä – suoja-aidan toisella puolella olevan riutan lähellä oli suuria haikaloja syömässä. – –

Sillä kauniilla hiekkarannalla seisoessamme meidän näkökulmamme oli yhtäkkiä muuttunut toisenlaiseksi. Aita, joka oli vaikuttanut tiukalta ja rajoittavalta – joka näytti estävän todella suurilla aalloilla lautailemisen hauskuuden ja jännityksen – olikin muuttunut joksikin aivan toisenlaiseksi. Heti kun aloimme ymmärtää aivan pinnan alla vaanivaa vaaraa, aita alkoikin edustaa turvaa, suojaa ja rauhaa. (Von G. Keetch, ”Siunattuja ja onnellisia ovat ne, jotka pitävät Jumalan käskyt”, Liahona, marraskuu 2015, s. 116)

  • Mitä vanhin Keetchin kokemus voi opettaa meille Jumalasta ja Hänen käskyistään?

  • Mitkä käskyt osoittavat sinulle parhaiten Jumalan halun suojella meitä? Miksi?

    Voisit nimetä taululle piirtämäsi lahden ja avoimen valtameren välisen suoja-aidan ”viisauden sanaksi”. Pyydä vapaaehtoisia kertomaan, mitä he muistavat viisauden sanasta. (Jos oppilaat tekivät edellisessä oppiaiheessa lehtisiä, joissa kerrotaan viisauden sanasta, he voisivat katsoa niistä apua.)

    Muistutukseksi oppilaat voivat myös lukea ja kertoa muille jakeista OL 89:1–4 ilmauksia, jotka kuvaavat Herran vaikuttimia viisauden sanan ilmoittamiseen.

    Sitten voisit laittaa seuraavat kysymykset näkyville ja pyytää oppilaita vastaamaan niihin opiskelupäiväkirjaansa.

  • Pidätkö viisauden sanaa siunauksena taivaalliselta Isältä vai rajoituksena elämässäsi?

  • Mitä tiedät siunauksista, joita taivaallinen Isä tarjoaa viisauden sanaa noudattaville?

  • Kuinka tärkeää sinulle on noudattaa viisauden sanaa? Miksi?

Siunauksia, joita Vapahtaja haluaa antaa meille

Kun Jeesus Kristus oli ilmoittanut viisauden sanan Joseph Smithille, Hän selitti siunauksia, joita Hän ja taivaallinen Isä tarjoavat tätä ilmoitusta uskollisesti noudattaville.

Lue OL 89:18–21 ja merkitse jokainen lupaus, jonka He antavat kuuliaisille.

OL 89:18–21 on oppien hallinnan kohta. Voisit pyytää oppilaita merkitsemään oppien hallinnan kohdat selvästi erottuvalla tavalla, jotta he löytävät ne helposti.

Oppilaat voisivat kirjoittaa löytämiään siunauksia taululle piirrettyyn lahteen. Varmista oppilaiden ymmärtävän, että Herra siunaa meitä lisääntyneellä terveydellä, viisaudella, kestävyydellä ja varjeluksella, jos noudatamme Hänen antamaansa viisauden sanaa.

  • Mitä kysymyksiä joillakuilla saattaa herätä, kun he lukevat näitä Herran antamia lupauksia?

Päätä oppilaiden esittämien kysymysten ja käytettävissä olevan ajan pohjalta, mikä oppiaiheen seuraavista kolmesta osiosta olisi oppilaille hyödyllisin. Voisit antaa luokan valita, mitä osioita he haluavat tutkia.

Terveyden ja kestävyyden siunauksia (jakeet 18, 20)

Tämä osio voi auttaa oppilaita ymmärtämään, ettei Herra lupaa viisauden sanaa noudattaville täydellistä terveyttä, mutta Hän siunaa kuuliaisia paremmalla terveydellä kuin heillä olisi, jos he eivät noudattaisi Hänen neuvojaan.

Lue julkaisun Oppien hallinta – peruskirja (2018) luvusta ”Hengellisen tiedon hankkiminen” kappaleet 7–8. Lue myös presidentti Dieter F. Uchtdorfin, siihen aikaan ensimmäisestä presidenttikunnasta, seuraavat opetukset. Hän viittaa erääseen kokemukseen, joka hänellä oli nuorena miehenä armeijassa ja jonka yhteydessä hän huomasi, että jotkut sotilaat, jotka eivät noudattaneet viisauden sanaa, olivat fyysisessä koulutuksessa häntä parempia. Pane merkille totuuksia, joista voi olla apua, jos jollakulla on kysymyksiä lupauksista, joita Herra antoi jakeissa OL 89:18, 20.

Kuva
Vanhin Dieter F. Uchtdorf

Lopulta opin, että Jumalan lupaukset eivät aina täyty niin nopeasti tai sillä tavalla kuin saatamme toivoa. Ne tulevat Hänen aikataulunsa mukaan ja Hänen tavallaan. Vuosia myöhemmin sain nähdä todisteita ajallisista siunauksista, joita tulee niille, jotka noudattavat viisauden sanaa – niiden hengellisten siunausten lisäksi, joita tulee välittömästi kuuliaisuudesta mille tahansa Jumalan laille. Kun katson taaksepäin, tiedän varmuudella, että Herran lupaukset ovat – vaikkakaan eivät aina pikaisia – aina varmoja. (Ks. Dieter F. Uchtdorf, ”Jatkakaa kärsivällisesti”, Liahona, toukokuu 2010, s. 58)

  • Mitä sellaista opit Herrasta ja Hänen lupauksistaan, mikä voi auttaa jotakuta, joka pitää uskollisesti viisauden sanan mutta kärsii silti terveysongelmista?

Viisauden ja tiedon siunauksia (jae 19)

Lue OL 29:34 ja mieti, kuinka Vapahtajan tässä jakeessa opettama oppi voi soveltua viisauden sanaan.

  • Millä tavoin viisauden sana on ensisijaisesti hengellinen siunaus sen lisäksi, että se on fyysinen siunaus?

  • Millä tavoin kuuliaisuutemme viisauden sanaa kohtaan sallii Vapahtajan siunata meitä suuremmalla maallisella viisaudella ja tiedolla? Entä suuremmalla hengellisellä viisaudella ja tiedolla?

  • Kuinka viisauden sanan noudattaminen auttaa meitä saamaan paremmin ilmoitusta Jumalalta Pyhän Hengen kautta?

Voisit auttaa oppilaita vastaamaan edelliseen kysymykseen esittämällä presidentti Boyd K. Packerin ensimmäisen lausunnon osiosta ”Lisäaineistoa”.

Todisteeksi siitä, että Jumala siunaa niitä, jotka pitävät Hänen terveyttä koskevat lakinsa, voisit näyttää tämän kuvan, jossa Daniel kieltäytyy syömästä kuninkaan ruokaa (ks. Dan. 1:8). Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he muistavat kertomuksesta. Voisit tarvittaessa kertoa muistutukseksi osan seuraavasta kappaleesta.

Kuva
Daniel kieltäytyy kuninkaan ruoasta

Danielia ja muita Babylonissa asuneita nuoria koulutettiin kuninkaan viisaiksi miehiksi. Kun heille tarjottiin kuninkaan ruokaa, Daniel kieltäytyi syömästä sitä Herran siihen aikaan antamien terveyslakien vuoksi. Kuninkaan palvelija antoi Danielin ja muiden syödä kokeeksi kymmenen päivän ajan eri ruokaa nähdäkseen, olisivatko he yhtä terveitä ja älykkäitä kuin muut koulutettavat nuoret.

Lue Dan. 1:17–20 ja pane merkille todisteita maallisen ja hengellisen viisauden siunauksista, joita Jumala antoi Danielille ja hänen tovereilleen.

  • Mitä todisteita löysit Jumalan siunauksista?

Varjelun siunauksia (jae 21)

Kuva
Pääsiäiseen valmistautuminen

Voisit laittaa näkyville tämän kuvan pääsiäisestä ja kiinnittää oppilaiden huomion ovenpielissä näkyvään vereen. Selitä, että varjelu ”tuhon enkeliltä” voi muistuttaa meitä siitä, kun israelilaisia varjeltiin esikoislasten kuoleman vitsaukselta, joka pyyhkäisi läpi muinaisen Egyptin. Ne, jotka kuuliaisesti sivelivät karitsan verta oviensa pieliin (vertauskuvana Jumalan Karitsan verestä), säästettiin. Tämä lupaus varjelusta voi tarkoittaa fyysistä ja hengellistä turvaa.

Taululle piirrettyyn avoimeen valtamereen oppilaat voisivat kirjoittaa vaaroja, joilta Vapahtaja varjelee meitä viisauden sanan avulla. (He saattavat kirjoittaa asioita kuten riippuvuus, sairaus, arvottomuus, ihmissuhdeongelmat jne.)

Voisit auttaa oppilaita keskustelemaan Vapahtajan meille tarjoamasta hengellisestä varjelusta esittämällä presidentti Packerin toisen lausunnon osiosta ”Lisäaineistoa”.

  • Mitä esimerkkejä Vapahtajan varjelusta olet huomannut elämässäsi, kun olet pitänyt viisauden sanan?

Viisauden sanan noudattaminen

Voisit todistaa siitä, kuinka Herra on siunannut sinua viisauden sanan noudattamisesta. Kannusta oppilaita kirjoittamaan opiskelupäiväkirjaansa vastauksensa seuraavaan kysymykseen:

  • Miksi sinun kannattaa noudattaa Kristuksen ilmoituksen kautta antamaa viisauden sanaa sen perusteella, mitä olet oppinut siitä?

Laadi suunnitelma, joka auttaa sinua noudattamaan viisauden sanaa. Mieti, mitä tilanteita tai kiusauksia saatat kohdata, ja päätä, mikä on sinulle paras tapa voittaa ne. Voisit kertoa toiveistasi ja suunnitelmastasi taivaalliselle Isälle rukouksessa ja pyytää Hänen voimaansa avuksi onnistumiseen.

Opettele ulkoa

Voisit auttaa oppilaita tämän oppiaiheen aikana opettelemaan ulkoa oppien hallinnan kohdan viitteen ja keskeisen ilmauksen sekä sitten kertaamaan niitä tulevilla oppitunneilla. Pyhien kirjoitusten keskeinen ilmaus on ”Viisauden sanan siunaukset”. Ideoita toimintoihin, jotka tukevat ulkoa opettelemista, on liiteaineiston kohdassa ”Oppien hallinnan kertaamistoiminnat”.