Seminaari
Oppiaihe 119 – Oppi ja liitot 107:1–20: Pyhä pappeus


”Oppiaihe 119 – Oppi ja liitot 107:1–20: Pyhä pappeus”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja, 2025

”Oppi ja liitot 107:1–20”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja

Oppiaihe 119: Oppi ja liitot 106–108

Oppi ja liitot 107:1–20

Pyhä pappeus

Kuva
Nuori erotetaan tehtävään

Keväällä 1835 vasta perustetun kahdentoista apostolin koorumin jäsenet olivat lähdössä ensimmäisille lähetysmatkoilleen. Tässä Herran antamassa ilmoituksessa annettiin tietoja, jotka auttoivat heitä ja muita täyttämään pappeusvelvollisuutensa. Tämä oppiaihe voi auttaa oppilaita ymmärtämään, miten tärkeää heidän on turvautua Vapahtajan voimaan ja Hänen pappeuden valtuuteensa, kun he palvelevat Hänen kirkossaan.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Lisäykset

Aloita oppitunti pyytämällä jotakuta oppilasta piirtämään taululle puu, jossa on useita oksia. Pyydä oppilaita mainitsemaan, mitkä osat puussa ovat ”lisäyksiä” puun runkoon (oksat ja lehdet). Pyydä puun piirtänyttä oppilasta katkaisemaan yksi ”lisäyksistä” pyyhkimällä pois kohta, jossa oksa kiinnittyy runkoon. Pyydä oppilaita keskustelemaan seuraavista kysymyksistä, jotka auttavat heitä ymmärtämään, miksi meidän pitää pysyä yhteydessä Vapahtajaan ja Hänen pappeuteensa:

  • Mitä oksalle tapahtuu, kun se irrotetaan puusta? Miksi?

Lue Joh. 15:5 ja pane merkille, mitä tähän havaintoesitykseen liittyvää Vapahtaja opetti.

  • Mitä opit?

  • Miksi on välttämätöntä pysyä yhteydessä Vapahtajaan, kun pyrimme palvelemaan Hänen kirkossaan?

Anna oppilaille aikaa pohtia yhteyttään Jeesukseen Kristukseen. Pyydä heitä tavoittelemaan innoitusta miettiessään, kuinka tämä yhteys paitsi siunaa heitä henkilökohtaisesti, myös antaa heille voimaa siunata muita kirkon tehtävien ja palvelutyötoimeksiantojen avulla.

Lisäykset pappeuteen

Auta oppilaita ymmärtämään luvun 107 taustaa kertomalla seuraavat tiedot omin sanoin:

28. maaliskuuta 1835 vasta perustetun kahdentoista apostolin koorumin jäsenet valmistautuivat palvelemaan lähetystyössä Yhdysvaltain itäosissa. Jotkut apostolit olivat epävarmoja siitä, kuinka palvella uusissa tehtävissään. Herra ilmoitti luvun OL 107 opettaakseen heille pappeudesta ja kannustaakseen heitä heidän tehtävissään.

Lue OL 107:1–4 ja pane merkille, mitä Herra opetti pappeudesta.

  • Mitä opit Melkisedekin pappeudesta?

Vertaa jakeessa 3 mainittua pappeuden nimeä siihen, mitä presidentti Dieter F. Uchtdorf, siihen aikaan ensimmäisestä presidenttikunnasta, on opettanut:

Kuva
Vanhin Dieter F. Uchtdorf

Kristus on kaiken maan päällä toimivan todellisen pappeuden valtuuden ja voiman lähde. Tämä on Hänen työtään, jossa meillä on etuoikeus auttaa. (Dieter F. Uchtdorf, ”Pappeuden ilo”, Liahona, marraskuu 2012, s. 59)

  • Miksi mahtaa olla tärkeää ymmärtää, että kaikki pappeuden voima tulee suoraan Jeesukselta Kristukselta?

Ennen kuin luet seuraavat jakeet, pyydä oppilaita muistelemaan keskusteluaan ”lisäyksistä” puun runkoon. Piirrä taululle toinen puu ja kirjoita sen nimeksi Jeesuksen Kristuksen kirkko. Kirjoita sitten taululle seuraavat asiat: Melkisedekin pappeus, Aaronin pappeus, Apuyhdistys, Nuoret Naiset, pyhäkoulu, Alkeisyhdistys.

Lue parin kanssa OL 107:5, 13–14 ja pane merkille, mitä taululla olevia sanoja voisi verrata puun runkoon ja mitä ”lisäyksiin” (oksiin ja lehtiin).

  • Mitä voisit lukemasi perusteella verrata runkoon? Mitkä ovat lisäyksiä?

    Kun oppilaat vastaavat edellä oleviin kysymyksiin, voisit kirjoittaa runkoon Melkisedekin pappeus ja lisäyksiin (eli oksiin) Aaronin pappeus sekä taululle kirjoitetut kirkon järjestöjen nimet.

    Pyydä oppilaita merkitsemään jakeessa 5 oleva totuus siitä, että kaikki valtuudet ja virat Vapahtajan kirkossa ovat lisäyksiä Melkisedekin pappeuteen.

  • Mitä me voimme oppia siitä, että Herran vertauksen mukaan Aaronin pappeus ja kirkon järjestöt ovat ”lisäyksiä” Hänen Melkisedekin pappeuteensa?

Tähdennä oppia ja periaatteita käyttämällä profeettojen sanoja: Seuraavassa on esimerkki siitä, kuinka profeetallisten sanojen avulla voi syventää oppilaiden ymmärrystä opista. Lisää harjoitusta tähän on julkaisun Opetustaitojen kehittäminen koulutuskohdassa ”Opeta käyttäen pyhiä kirjoituksia ja myöhempien aikojen profeettojen sanoja”. Voisit harjoitella taitoa ”Valmistele kehotuksia, jotka auttavat oppilaita yhdistämään pyhien kirjoitusten totuuksia siihen, mitä elävät profeetat sanovat”.

Presidentti Dallin H. Oaks ensimmäisestä presidenttikunnasta on sanonut seuraavaa pappeuden valtuudesta kirkon tehtävissä:

Kuva
Presidentti Dallin H. Oaks

Viime kädessä kaikki pappeuden avaimet ovat Herran Jeesuksen Kristuksen hallussa, sillä kyse on Hänen pappeudestaan. Hän on se, joka päättää, mitä avaimia kuolevaisille annetaan ja kuinka niitä käytetään. – –

Koska pyhissä kirjoituksissa sanotaan, että ”kaikki muut valtuudet [ja] virat kirkossa ovat lisäyksiä tähän [Melkisedekin] pappeuteen” (OL 107:5), niin kaikki, mitä tehdään Melkisedekin pappeuden avainten johdolla, tehdään pappeuden valtuudella. (Dallin H. Oaks, ”Pappeuden avaimet ja valtuus”, Liahona, toukokuu 2014, s. 50)

Muistuta oppilaille, että Jeesus Kristus on kaiken pappeuden voiman lähde (ks. OL 107:3). Voisit kirjoittaa puun runkoon sanat Vapahtajan voima sanojen Melkisedekin pappeus viereen.

  • Kuinka sen ymmärtäminen, että jokainen kirkon tehtävä liittyy Vapahtajan voimaan, voi auttaa sinua palvelemaan ympärilläsi olevia paremmin?

  • Milloin olet tuntenut Vapahtajan voiman auttavan sinua, kun palvelet kirkossa?

Pappeuden voiman kokeminen

Pyydä oppilaita lukemaan seuraavat kohdat ja keskustelemaan parin kanssa seuraavista kolmesta kysymyksestä. Voi olla hyvä laittaa kysymykset näkyviin, jotta oppilaat voivat palata niihin.

Lue OL 107:8, 18–20 ja pane merkille, millä tavoin Vapahtaja antaa pappeutensa kautta voimaa niille, jotka palvelevat kirkossa.

OL 107:8 on oppien hallinnan kohta. Voisit pyytää oppilaita merkitsemään oppien hallinnan kohdat selvästi erottuvalla tavalla, jotta he löytävät ne helposti.

  • Millä hengellisillä asioilla (ks. jae 8) Herra siunaa meitä Melkisedekin pappeutensa kautta?

    Auta oppilaita ymmärtämään, että palvelemiseen hengellisissä asioissa sisältyy siunausten, toimitusten ja liittojen antaminen.

  • Kuinka Aaronin pappeuden ulkoiset toimitukset (kuten kaste ja sakramentti), jotka mainitaan jakeessa 20, auttavat sinua saamaan yhteyden Jeesukseen Kristukseen?

  • Milloin jonkun muun henkilön yhteys Vapahtajaan, kun hän on palvellut, on ollut siunauksena sinun elämässäsi?

Voisit kertoa esimerkin henkilöstä, jota on siunattu, kun muut ovat palvelleet tavalla, joka on yhdistänyt hänet Vapahtajan voimaan. Yksi esimerkki kuvataan videolla ”The Tender Mercies of the Lord” [Herran lempeät armoteot] (aikakoodi 6.55–8.53), joka on sivustolla churchofjesuschrist.org. Tässä puheessa vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista kertoo pappeusjohtajasta, jota Jumala johdatti hänen palvellessaan vaarnansa nuoria.

Henkilökohtainen soveltaminen

Sisar Bonnie L. Oscarson, Nuorten Naisten aiempi ylijohtaja, on opettanut, kuinka pappeuden valtuus voi antaa nuorille naisille voimaa heidän tehtävissään. Pane merkille, kuinka hänen lausuntonsa voi soveltua kaikkiin nuoriin, kun he palvelevat.

Kuva
Ylijohtaja Bonnie L. Oscarson

Kirkon nuorten naisten tulee nähdä itsensä keskeisinä osallistujina pappeuden johtamassa pelastuksen työssä eikä vain sivustakatselijoina ja tukijoina. Teillä on kirkon tehtäviä, ja teidät on erotettu tehtäviinne niiden toimesta, joilla on pappeuden avaimet, toimimaan johtajina, joilla on voima ja valtuus tässä työssä. Kun te pidätte kunniassa kutsumuksenne luokkien johtokunnissa ja valmistaudutte hengellisesti, neuvottelette yhdessä, pyritte palvelemaan luokkanne jäseniä ja opettamaan toisillenne evankeliumia, niin te otatte paikkanne tässä työssä ja sekä teitä että ikätovereitanne siunataan. (Bonnie L. Oscarson, ”Nouskaa voimassa, sisaret Siionin”, Liahona, marraskuu 2016, s. 13–14)

  • Mikä tässä lausunnossa teki sinuun vaikutuksen? Miksi?

    Pyydä oppilaita kirjoittamaan opiskelupäiväkirjaansa vastaus seuraavaan kysymykseen. Voisit pyytää vapaaehtoisia kertomaan vastauksensa.

  • Mitä opit tänään siitä, miten tärkeää on turvautua Vapahtajan voimaan ja Hänen pappeuden valtuuteensa, kun palvelet kirkossa?

Opettele ulkoa

Voi olla hyvä auttaa oppilaita opettelemaan ulkoa oppien hallinnan viite ja pyhien kirjoitusten keskeinen ilmaus tämän oppiaiheen aikana sekä kertaamaan niitä tulevilla oppitunneilla. Pyhien kirjoitusten keskeinen ilmaus on ”Melkisedekin pappeudella – – on voima ja valtuus – – palvella hengellisissä asioissa”. Ideoita toimintoihin, jotka tukevat ulkoa opettelemista, on liiteaineiston kohdassa ”Oppien hallinnan kertaamistoiminnat”.