Seminarie
Les 122 – Leer en Verbonden 109: De tempel van de Heer: een huis van heerlijkheid en macht


‘Les 122 – Leer en Verbonden 109: De tempel van de Heer: een huis van heerlijkheid en macht’, Leer en Verbonden – boek voor de seminarieleerkracht (2025)

‘Leer en Verbonden 109’, Leer en Verbonden – boek voor de seminarieleerkracht

Les 122: Leer en Verbonden 109–110

Leer en Verbonden 109

De tempel van de Heer: een huis van heerlijkheid en macht

Afbeelding
Kirtlandtempel

De heiligen werkten bijna drie jaar aan de bouw van de Kirtlandtempel, de eerste tempel in deze bedeling. In Leer en Verbonden 109 staat het inwijdingsgebed dat de Heer aan de profeet Joseph Smith openbaarde. In dit gebed staan zegeningen die we vandaag de dag kunnen ontvangen. Deze les kan de cursisten een groter verlangen geven om naar de tempel te gaan en de beloofde zegeningen van de Heer te ontvangen.

Mogelijke leeractiviteiten

Gevoelens over de tempel

Toon afbeeldingen van verschillende tempels. U kunt de cursisten kort vragen hoeveel tempels er momenteel in bedrijf zijn, hoeveel er tijdens de laatste algemene conferentie zijn aangekondigd, wat de dichtstbijzijnde tempel is enzovoort.

  • Waarom kijken sommige mensen ernaar uit om naar de tempel te gaan? Waarom kijken sommigen er niet naar uit?

    Toon de volgende uitspraken en laat de cursisten zich afvragen in hoeverre ze het met elke uitspraak eens zijn. U kunt de cursisten ook in hun studiedagboek laten opschrijven hoe zij het vinden om naar de tempel te gaan.

  • De tempel is het huis van God.

  • Ik vind het belangrijk om naar de tempel te gaan of mij erop voor te bereiden.

  • Ik geloof dat de Heer mij zal zegenen als ik ernaar streef waardig te zijn om zijn huis te betreden.

Denk na over vragen of zorgen die je hebt over je tempelbezoek of je voorbereiding erop. Vraag vandaag tijdens je studie aan je hemelse Vader om je een groter verlangen te geven om naar zijn heilige tempel te gaan.

De Kirtlandtempel

Toon een afbeelding van de Kirtlandtempel, zoals die aan het begin van de les. Leg kort de geschiedenis van deze tempel uit of laat twee cursisten de volgende alinea’s voorlezen.

Tussen juni 1833 en maart 1836 offerden kerkleden hun tijd, geld en bezittingen op voor de bouw van de eerste tempel in deze bedeling. Mannen zetten zich in voor de bouw, en vrouwen maakten kleding en zorgden voor onderdak voor de arbeiders. Sommige heiligen der laatste dagen gaven veel van hun rijkdom voor de bouw van de tempel. De tempel kostte zo’n 60.000 Amerikaanse dollar. Dat was een enorm bedrag voor die tijd, vooral in het licht van de armoede onder de heiligen.

De Kirtlandtempel werd op 27 maart 1836 ingewijd. Veel heiligen der laatste dagen die de ceremonies en evenementen rondom de inwijding bijwoonden, kregen grote geestelijke manifestaties. Ze hoorden bijvoorbeeld een geluid als van een sterke windvlaag, spraken in andere talen, en zagen visioenen en engelen.

In Leer en Verbonden 109 staat het inwijdingsgebed dat de Heer aan de profeet Joseph Smith openbaarde. Dat gebed werd tijdens de inwijdingsdiensten voorgelezen. Dat gebeurt nu nog steeds. Tijdens elke inwijdingsdienst wordt er een geïnspireerd inwijdingsgebed voorgelezen.

Vraag of er cursisten zijn die een tempelinwijding hebben bijgewoond. Als dat het geval is, laat u een cursist vertellen wat hij of zij zich van het inwijdingsgebed kan herinneren.

Lees Leer en Verbonden 109:1–4 en ga na hoe dit geïnspireerde inwijdingsgebed begon.

  • Wat heeft in deze teksten voor jou betekenis?

Stel enkele vervolgvragen, zoals ‘Wat zeggen deze verzen over de Heer?’ of ‘Wat valt je op aan de houding van de heiligen?’ (Zie bijvoorbeeld vers 1 en 4.)

Het doel en de zegeningen van de tempel

Zorg ervoor dat de cursisten voldoende tijd hebben voor de volgende studieactiviteit. Zet de woorden Doel en Zegeningen op het bord.

De cursisten kunnen in tweetallen het volgende doen en hun bevindingen markeren.

Lees Leer en Verbonden 109:5, 11–16, 20–24. Ga na met welk doel de Heer zijn tempel heeft laten bouwen en welke zegeningen Hij daarvoor beloofde.

Vraag de cursisten na verloop van tijd in hun tweetal te bespreken welke doelen en zegeningen zij het belangrijkst vinden en waarom.

Laat elk tweetal op basis van een van hun waardevolle inzichten een lering formuleren. (Afhankelijk van de grootte van de klas kunt u iedere cursist vragen om wat te vertellen.) Geef de cursisten een blaadje waarop ze hun lering kunnen schrijven en die ze op het bord kunnen hangen. De cursisten kunnen daarna hun lering en het vers of de verzen waarop die is gebaseerd voorlezen, en uitleggen waarom ze die belangrijk vinden.

De cursisten kunnen waarheden zoals de volgende benoemen:

  • In de tempel kan de Heer Zich aan ons bekendmaken (vers 5, 12–13). (NB Maak de cursisten duidelijk dat de Heer Zich op veel verschillende manieren kan bekendmaken. Dit wordt in de volgende les besproken.)

  • In de tempel kan de Heer ons wapenen met zijn macht, bescherming en hulp (vers 13, 22).

  • De tempel is een plek om te leren (vers 14–15).

  • Onze aanbidding in de tempel bereidt ons voor op de Heer dienen en zijn woord prediken (vers 22–23).

  • Wat kom je door deze beginselen over onze hemelse Vader en Jezus Christus te weten? Waarom is dat waardevol voor jou?

U kunt enkele cursisten vragen om de volgende uitspraken van jongeren over hun ervaring in de tempel voor te lezen. Laat de cursisten letten op voorbeelden van de bovenstaande en andere zegeningen.

In de tempel heb ik alleen maar opbouwende gedachten. Het voelt heel fijn om te bedenken wat je kunt doen om anderen te helpen. [Chloé D.]

Door regelmatig naar de tempel te gaan, ben ik de Geest vaker gaan voelen. We hebben als vriendinnen een hechtere band met elkaar gekregen. Veel klasgenoten hebben ook vragen over onze tempelreizen. […]

Een vriendin […] kreeg haar eerste aanbeveling voor beperkte toegang. Het is mooi om te zien dat het een positieve invloed op haar heeft gehad. [Annalise K.]

Door zelfs alleen maar in [de tempel] rond te lopen, was het alsof mijn problemen op school en andere vlakken niet meer bestonden. Ik voelde vrede in de tempel. Ik voelde me heel erg gelukkig. In de tempel kon ik me richten op de dingen die ik in de kerk moest doen en op mijn andere taken. Het was gewoon geweldig om even weg te zijn van al mijn problemen. [Kole E.] (‘Youth Voices: Attending the Temple’, New Era, april 2013, 5–7.)

Naar de heilige tempel van de Heer gaan

Vertoon eventueel de video ‘The Blessings of the Temple’ (3:37) of ‘Strength beyond My Own’ (3:47). Laat de cursisten nadenken over zegeningen die ze hebben ervaren door naar de tempel te gaan of zich erop voor te bereiden. U kunt ook ‘Gods Geest brandt in ’t harte’ (Lofzangen, nr. 2) zingen, dat voor de inwijding van de Kirtlandtempel is geschreven. U kunt ook een andere lofzang over de tempel zingen.

President Russell M. Nelson heeft getuigd:

Afbeelding
President Russell M. Nelson

De tempel is zijn huis, vol van zijn macht. Laten we niet uit het oog verliezen wat de Heer nu voor ons doet. […] Ik beloof u dat meer tijd in de tempel u meer tot zegen zal zijn dan wat dan ook. (Russell M. Nelson, ‘Richt u op de tempel’, Liahona, november 2022, 121.)

  • Wanneer heb jij of heeft iemand in je omgeving tempelzegeningen ontvangen?

Vraag de cursisten terug te denken aan hun antwoord op de vraag waarom sommige mensen er niet naar uitkijken om naar de tempel te gaan.

  • Wat heb je geleerd of gevoeld, en hoe zou dat iemands zorgen kunnen wegnemen of iemand kunnen inspireren om anders naar de tempel te kijken?

  • Wat heeft vandaag voor je eigen gevoelens voor de Heer en zijn heilige tempel betekend?

U kunt de cursisten vragen om een afbeelding van de tempel een plekje te geven waar ze die vaak zullen zien. Moedig de cursisten aan tot hun hemelse Vader te blijven bidden om meer liefde voor de tempel en een groter verlangen om naar zijn heilige tempel te gaan.

Afdrukken